2025-12-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
1. Ja, temperaturen har varit högre. Det har varit isfritt vid polerna vilket skulle ge sådär 70 meter högre havsyta. Ser du att det möjligen skulle orsaka vissa problem?
2. Sambandet mellan temperatur och CO2-halt är ungefär logaritmiskt och det är medtaget i alla modeller. Uppvärmningen med dagens CO2-halt är ca 30K, dubblar man får man 3K till, så visst, du har rätt, effekten minskar med högre halter.
3. Stora svavelutsläpp från orenade kraftverk hade en tid så stor kylande effekt att det maskade uppvärmningen från CO2. När man började rena dem så tog uppvärmningen fart igen.
4. Det var enstaka forskare som trodde på kommande istid men de flesta ansåg redan då uppvärmning skulle dominera.
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_cooling#/media/File:PeerReviewedPapersComparingGlobalWarmingAndCo olingIn1970s.jpg

Peak oil har redan inträffat eller är precis runt hörnet. Då finns det ingen möjlighet att mänskliga utsläpp skulle kunna höja koldioxidnivåerna tyvärr.
Citera
2025-12-26, 09:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Enligt majoriteten av klimatforskare påverkar vi människor högst marginellt när det gäller klimatet. Om du tror på att Co2 styr klimatet, låt mig då påminna om några fakta, luften du andas idag innehåller ca 400ppm (0,04%) Co2, av det totala utsläppet svarar mänsklig aktivitet för ca 3-4% (detta är forskarna överens om).
Hänvisa inte till några anonyma forskare när du gör klart att du inte har minsta aning om vad forskarna anser! Du kan gå till IPCC:s rapport för att se vad klimatforskarna anser. Kanske anser du en klimatkänslighet på 3K är marginell. "Marginell" är trots allt inte ett vetenskapligt definierat ord utan kan betyda lite vad som helst.

De där 3-4% är ett sätt att ljuga med statistik man hittar på diverse oseriösa bloggar. Det bortser helt från skillnaden mellan brutto och netto. Det cirkulerar en hel massa CO2 fram och tillbaka i biosfären när växter tar upp CO2 när de växer och frigör den när de dör. Ser du istället till hur halten ökar har vi släppt ut ungefär dubbelt så mycket som denna ökning och biosfären har hittills förmått ta upp häften av våra utsläpp även om det finns tecken på att denna förmåga håller på att avta.

Citat:
Atmosfären innehöll vid begynnelsen ca 80% Co2, växtligheten trivs bäst vid 1500ppm, de är alltså svältfödda idag, vid 150ppm dör växtligheten pga för lite Co2 till fotosyntesen.
I begynnelsen fanns inget liv på jorden. Solen var betydligt svalare än idag osv. Det behövdes mer CO2 i atmosfären för att hålla jorden så varm att det fanns flytande hav så liv kunde uppstå. (Redan då fanns återkopplingsmekanismer mellan temperatur och CO2-halt som stabiliserade temperaturen)

Växtligheten dör inte vid 150 ppm. C3-växter börjar få betydande problem men C4 och CAM klarar mycket lägre än så. I vilket fall som helst är det inte låg CO2-halt som är relevant att oroa sig för idag.
Citera
2025-12-26, 09:44
Medlem
Citat:
'
Ja, jag har gått på den där myten om att naturvetenskap är bästa sätt att komma fram till svar i sådana här frågor. Vad använder du? Bibeln?

Du får gärna leverera din alternativa teori i tråden som är avsedd för det.

Naturvetenskap påpekar bla att IPCC inte tagit med vattenånga i sina modeller vilket är det som verkligen styr, inte heller solens cykler.
Citera
2025-12-26, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Naturvetenskap påpekar bla att IPCC inte tagit med vattenånga i sina modeller vilket är det som verkligen styr, inte heller solens cykler.
Du kanske borde ta och i alla fall skumma IPCC:s rapport innan du kommer med påståenden om vad de tar med eller inte. Naturligtvis tar de med vattenånga i modellerna.

Edit: en länk för säkerhets skull:
https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-i/
Citera
2025-12-26, 10:09
Medlem
Drygbesserwissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Vem är denna "Naturvetenskap" du hänvisar till? Eftersom de påpekar något utgår jag från att det är en individ eller ett samfund.
Citera
2025-12-26, 10:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Den största delen av oljan kommer från plankton som dött och sjunkit till botten då jorden var täckt av vatten.
Växtplankton lever av koldioxid och solljus.
Djurplankton lever av växtplankton.

Alltså binder plankton koldioxid som fanns då och de senare blev kol, olja och naturgas.
Överens?

Det måste funnits enorma mängder koldioxid då och nu återställer vi jorden genom att förbruka olja, kol och naturgas och återför koldioxiden till jordens hav och atmosfär.

Vi förbättrar alltså jordens förmåga att låta växter och djur frodas i en bättra värld med gott om näring.

Solklart för mig men det kullkastar klimat alarmisternas teorier.
Citera
2025-12-26, 10:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Alltså binder plankton koldioxid som fanns då och de senare blev kol, olja och naturgas.
Överens?

Det måste funnits enorma mängder koldioxid då och nu återställer vi jorden genom att förbruka olja, kol och naturgas och återför koldioxiden till jordens hav och atmosfär.

Vi förbättrar alltså jordens förmåga att låta växter och djur frodas i en bättra värld med gott om näring.

Den helt dominerande delen av världen bundna kol finns i form av kalksten, inte som fossila bränslen, och allt detta har aldrig funnits i atmosfären samtidigt. Det är ett kretslopp där kol binds både organiskt som kolväten och oorganiskt som karbonater och dessa så småningom trycks ned mot jordens inre där de hettas upp, omvandlas till CO2 igen och denna pyser upp i atmosfären via vulkaner.

Vulkaner släpper ut typ 0,01 ppm/år vilket är årmiljoner blir löjligt mycket jämfört med hur mycket som finns i atmosfären. Tur nog finns återkopplingsmekanismer som stabiliserar halten. Varmare klimat snabbar upp hydrologiska cykeln. Mer regn ger mer erosion vilket förbrukar CO2 och mindre CO2 kyler klimatet. Motsvarande åt andra hållet.
Citera
2025-12-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Växtplankton lever av koldioxid och solljus.
Djurplankton lever av växtplankton.

Överens?

Oljan du bränner är bara koldioxid som du återför till atmosfären. Frågan är enligt mig mer hur mycket koldioxid kan du återföra till atmosfären innan det kommer bli problematiskt för oss att överleva. Jag ser inte att dagens nivåer skulle vara optimala, ingen har bevisat det så vitt jag vet. Alarmister är bara rädda för förändring.
Citera
2025-12-26, 11:09
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
1. Ja, temperaturen har varit högre. Det har varit isfritt vid polerna vilket skulle ge sådär 70 meter högre havsyta. Ser du att det möjligen skulle orsaka vissa problem?
En 60-70 meter högre havsyta skulle orsaka problem om höjningen skedde från ett år till nästa. Men om höjningen däremot skedde i den takt som följer av ett varmare klimat, handlar det om en anpassning som inte vore särskilt problematisk.
Citera
2025-12-26, 11:44
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Hänvisa inte till några anonyma forskare när du gör klart att du inte har minsta aning om vad forskarna anser! Du kan gå till IPCC:s rapport för att se vad klimatforskarna anser. Kanske anser du en klimatkänslighet på 3K är marginell. "Marginell" är trots allt inte ett vetenskapligt definierat ord utan kan betyda lite vad som helst.

Man bör veta att IPCC som är ett politiskt organ, inte vetenskapligt. Den består av 194 representanter för statliga regeringar. Panelen utser ordförande och byrå som har den verkställande makten och avgör vad som ska stå i rapporterna. Ledningen avgör i förhandlingar med det politiska representanterna hur den slutliga versionen skall se ut ”Sammanfattning för beslutsfattare” Enskilda experter eller externa granskare har ingen möjlighet att påverka detta och avvikande meningar redovisas inte.
Citera
2025-12-26, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Man bör veta att IPCC som är ett politiskt organ, inte vetenskapligt. Den består av 194 representanter för statliga regeringar.
Du kan också titta på meriterna hos författarna till de olika kapitlen. Att misstänkliggöra IPCC är en populär hobby, men få har saklig kritik att komma med vad gäller innehållet i rapporten. Istället får vi sådant som 1965:s infantila anklagelse om att IPCC inte har med vattenånga.
Citera
2025-12-26, 13:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Oljan du bränner är bara koldioxid som du återför till atmosfären. Frågan är enligt mig mer hur mycket koldioxid kan du återföra till atmosfären innan det kommer bli problematiskt för oss att överleva. Jag ser inte att dagens nivåer skulle vara optimala, ingen har bevisat det så vitt jag vet. Alarmister är bara rädda för förändring.

Jag sökte på nätet och hittade

"Koldioxidkoncentrationen i atmosfären är nu runt 425-426 ppm (parts per million)"

Även hur mycket människan klarar
"20 000 ppm påverkar andningen och 100 000 ppm är dödligt. "

Men som tråden handlar om så skulle ökad mängd koldioxid påverka ökad växlighet och ge mer syre i atmosfären.

Jag vet att detta är komplext men heller inte sett något redovisas om detta mer än att kilmatalarmisterna kör sitt spår.
Koldioxid är inget gift och vi människor producerar koldioxid men i för höga koncentrationer tränger det undan syre. Men inget om att samtidigt som man ökar koldioxiden och då även får ökad mängd syre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in