Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Poängen jag gjorde var att jag är väldigt representativ för en stor grupp kvinnor som liknar mig. Så det spelar visst roll.
Självklart vill alla ha en så attraktiv partner som möjligt och utseende spelar stor roll. Men du har missuppfattat hur mycket ytliga faktorerna spelar roll för kvinnor. Jag tror att du utgår från dig själv som man då utseendet är oerhört viktigt. För kvinnor är det betydligt fler faktorer som spelar in.
Det kan säkert låta provocerande, men jag vill hävda att det är oerhört enkelt för en man att lyckas med nätdejting bara han håller en viss lägsta nivå och skapar en bra profil.
Det du missar i de punkter du räknar upp om en bra profil är att man ska visa vem man är och vad man söker. Alla kvinnor vill känna sig utvalda. Och de flesta kvinnor har en tydlig bild av vad de söker i en man.
Om du som man tydligt visar vem du är och vad du söker så kommer du bli extremt attraktiv för de kvinnor som söker just en man som dig och som känner igen sig i den beskrivning du ger av den partner du vill bygga nått med. Du kommer inte få lika många matchningar, men de du får kommer hålla mycket högre kvalitet och kompatabilitet. Tänk kvalitet före kvantitet på matchningarna.
Att du exemplifierar med att vem som helst kan kopiera profiltexten visar att du inte alls har fattat hur du ska attrahera kvinnor. Allt inom nätdejting är ytligt och en fasad. Du sticker inte ut med flashiga gym- och resebilder och en tramsig eller ai-producerad text. Du sticker ut genom att vara mänsklig och levande i en totalt ytlig och själlös kontext.
Jag tror att du fullständigt underskattar hur svårt det är för gemene man att lyckas inom nätddjting.
Om du vill ha ett roligt projekt 2026 kan du ju skapa en fejkad profil med en man som är typ 6 av 10 utseendemässigt på någon app. Sedan försöka vara så genuin och äkta du bara kan. Du kommer få ett heeelt annat perspektiv på det efteråt.
Tyvärr sticker du inte ut nämnvärt genom att vara äkta och genuin som varken kvinna eller man inom nätdejting. Som kvinna sticker du ut om du är naturligt vacker utan 100 kg smink och ankläppar.
Som man sticket du ut om du har en bra helhet, dvs att du optimerar utseende, ekonomiskt välstånd och ett socialt rikt liv i din profil, främst genom bilderna.
Med detta inte sagt att det inte existerar kvinnor som söker genuina och äkta män. Det finns det säkert dom som gör.
Men grejen är såhär. Kvinnor säger ofta att dom söker män som är: empatiska, förstående, jämställda, äkta, omtänksamma osv... Men det är bara halva sanningen. För vad dom i själva verket söker är en man som har dom egenskaperna, men samtidigt ser bra ut, har det stabilt ekonomiskt och är social. Dvs han har bra gener. Rent evolutionärt vill kvinnor fortplanta sig med män som har dom bästa generna. Dvs helst är långa, vältränade, har hår på huvudet, har fina ögon/ansiktsdrag, intelligenta.
Och när varje kvinna får 100-2000 lajks i veckan, så är det självklart väldigt få män som kommer lyckas, hur äkta och genuina dom än är.
Den bistra sanningen är att kvinnan genetiskt är inprogrammerad att välja dom män med bäst gener. Det är liksom spelreglerna sedan tiden på savannen i i Afrika. Och jag har inga invändningar mot det. Däremot har jag en invändning mot att det på apparna är 90% män. Så var det inte på savannen, det var ungefär 50/50.
För vad detta i praktiken leder till är att majoriteten av männen inte hittar någon, och att dom som hittar någon oftast finner en person dom inte är kompatibla med. Kanske är 1% av männen max som verkligen hittar en partner för en långvarig relation som dom är kompatibla med. Resten är ju män som får nöja sig med vad som helst helt kravlöst eller män som bara har lite tillfälligt sex. .
Huvudproblemet är inte att män generellt är bättre än kvinnor. Det handlar inte om det. Det finns lika många bra män som det finns bra kvinnor. PROBLEMET är KÖNSFÖRDELNINGEN inom svensk nätdejting.
Det är på tok för lite kvinnor i förhållande till män.