2025-12-28, 07:53
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Nja, det hänger väl inte på kroppsstorleken om man är bra i backen på avslutningen i Val di Fiemme?

Nathalia Nepryaeva vann ju ett år, och hon hade ju en skaplig rumpa och kraftiga ben!

Om ”bengetar” skulle vara bättre, varför har då Frida Karlsson aldrig lyckas göra en bra tid uppför backen??

Nä och Edvin Anger gjorde ju riktigt bra klättring förra året när alla trodde han skulle komma sist pga storlek.
Citera
2025-12-28, 08:31
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Lars Heggen. Vad säger vi? Något säger mig att det kan bli succé för Lasse. Allround, snabb, uthållig, stilig, hungrig samt jagar OS-biljett. Kan ha ett försprång på jaktstarten tillsammans med Kläbo och ev någon annan. Sätter grön flagg på honom.

Ja, Heggen skulle kunna gör succe, tänker att han har få svagheter och borde passa i en tour. Riktigt kul att det är ett gäng yngre åkare som börjar ta för sig nu! Härliga dueller med Heggen, Vike och Myhlback. Vike utpräglad sprinter, Myhlback relativt allround men bäst på stakning och Heggen helt allround.
Citera
2025-12-28, 09:01
  #99
Medlem
Joelfrogs avatar
Prediction


Citera
2025-12-28, 09:01
  #100
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Nja, det hänger väl inte på kroppsstorleken om man är bra i backen på avslutningen i Val di Fiemme?

Nathalia Nepryaeva vann ju ett år, och hon hade ju en skaplig rumpa och kraftiga ben!

Om ”bengetar” skulle vara bättre, varför har då Frida Karlsson aldrig lyckas göra en bra tid uppför backen??
Naturligtvis spelar vikten stor roll. Men det betyder ju inte att alla som är små och lätta åker snabbt uppför backen (typ Hagström). Uthållighet och åkteknik har också betydelse.
Citera
2025-12-28, 09:11
  #101
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Prediction:


Saknade Moa Ilar i spådomarna om utfallet i damtävlingen...borde väl kunna slå en del som listades.
Citera
2025-12-28, 09:24
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Nja, det hänger väl inte på kroppsstorleken om man är bra i backen på avslutningen i Val di Fiemme?

Nathalia Nepryaeva vann ju ett år, och hon hade ju en skaplig rumpa och kraftiga ben!

Om ”bengetar” skulle vara bättre, varför har då Frida Karlsson aldrig lyckas göra en bra tid uppför backen??

Ja du, säg det. Frida vann hela touren 2022/2023 och hade tredje bästa tid på sista etappen.
Citera
2025-12-28, 09:29
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Ja du, säg det. Frida vann hela touren 2022/2023 och hade tredje bästa tid på sista etappen.

Frida var väl inte ens topp 10 uppför backen den gången.
Citera
2025-12-28, 09:32
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Frida var väl inte ens topp 10 uppför backen den gången.

Tror du blandar ihop med Kalla när hon vann 2008. Då hon åkte ifatt en svårt ryggskadad finska. Frida hade tredje bästa tid.
Citera
2025-12-28, 09:52
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Tror du blandar ihop med Kalla när hon vann 2008. Då hon åkte ifatt en svårt ryggskadad finska. Frida hade tredje bästa tid.
Frida hade femtonde bästa tid uppför backen.
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=41580
Citera
2025-12-28, 09:57
  #106
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Ja du, säg det. Frida vann hela touren 2022/2023 och hade tredje bästa tid på sista etappen.
Efter et fantastisk TdS kom Frida på 15.plass opp bakken 1min og 40s efter vinneren, og mer enn en minutt efter Niskanen.
Det beror enbart på at hun og Per hadde glemt lite spesialtrening på teknikken med å holde hjulet i gang som vi sier her.

Anger derimot som har alle forutsetninger i mot seg, hadde tydeligvis forberedt seg lite, gikk teknisk perfekt, og fikk max uttelling.
Blir nog en annen Frida opp bakken nu, tar ikke så mange treningstimer å rette upp alle fel hun gjorde den gangen.
Citera
2025-12-28, 10:16
  #107
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Efter et fantastisk TdS kom Frida på 15.plass opp bakken 1min og 40s efter vinneren, og mer enn en minutt efter Niskanen.
Det beror enbart på at hun og Per hadde glemt lite spesialtrening på teknikken med å holde hjulet i gang som vi sier her.

Anger derimot som har alle forutsetninger i mot seg, hadde tydeligvis forberedt seg lite, gikk teknisk perfekt, og fikk max uttelling.
Blir nog en annen Frida opp bakken nu, tar ikke så mange treningstimer å rette upp alle fel hun gjorde den gangen.

Tror också Frida kommer prestera mycket bättre. Teknikträning eller ej så är hon dessutom mer rutinerad och klok i sin skidåkning nu mot sist, då blev hon ju väldigt spänd och stressad uppför backen (mycket tack vare en dålig teknik förstås). Hittar hon inte rätt från början nu så kommer hon inte stressa upp sig lika mycket utan försöka hitta flytet på ett annat sätt, lite som femmilen i Trondheim.
Citera
2025-12-28, 11:03
  #108
Medlem
Alkibiadess avatar
Tyska Verena Veit har blivit sjuk och lämnar ett sent återbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in