Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 09:54
Medlem
Renacashis avatar
Hej,

Jag och min flickvän har nyligen fått vårt första barn, och vi kan verkligen inte komma överens om namn.

Jag vill ha ett traditionellt svenskt killnamn, spelar inte så stor roll om det är ett "äldre", som senaste trenden är eller ett lite "nyare".

Min flickvän däremot vill ha riktigt whitetrash namn till pojken, tänk nova-li fast killnamn.

Nu hävdar hon att hon själv kan och kommer välja namn och skicka in till skatteverket eftersom att vi inte fyllt i papperna som styrker att jag är pappan än.

Kan det stämma att det får gå till så?
Citera
Igår, 10:05
Medlem
HBTKuks avatar
Du undrar om man rent juridiskt får välja namn själv? Är ni båda vuxna kan ni nog enas om något som bägge är nöjda med.
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Mr.RedHats avatar
Testat skatteverkets eminenta tjänst för föräldraskap? *Klick*

Eller har det gått mer än två veckor sedan barnet föddes?
Senast redigerad av Mr.RedHat Igår kl. 10:16.
Citera
Igår, 10:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renacashi
Hej,

Jag och min flickvän har nyligen fått vårt första barn, och vi kan verkligen inte komma överens om namn.

Jag vill ha ett traditionellt svenskt killnamn, spelar inte så stor roll om det är ett "äldre", som senaste trenden är eller ett lite "nyare".

Min flickvän däremot vill ha riktigt whitetrash namn till pojken, tänk nova-li fast killnamn.

Nu hävdar hon att hon själv kan och kommer välja namn och skicka in till skatteverket eftersom att vi inte fyllt i papperna som styrker att jag är pappan än.

Vad synd. Finns det ingenstans ni kan mötas? Är alla hennes förslag på namn helt otänkbara för dig? Har du förklarat för henne vad du nu tror och tänker blir dåligt för sonen om ni tar hennes namnförslag?

Jag hade inte velat ha ett namn på min son som min man inte hade velat, det är såklart inte optimalt. Men om hans förslag inte är aktuella för mig så hade det fått bli så. Jag hade ändå hoppats på att min man hade velat låta mig få som jag vill, då det är jag som har burit på barn och riskerat mitt liv under en plågsam födsel för att ge honom en son. Då kan man väl ge sin kvinna något tillbaka.
Citera
Igår, 10:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hej,

Ja, om ni inte har gemensam vårdnad än och hon skickar in blanketten till Skatteverket, så blir det de namnen som hon har skrivit där. Tyvärr är det så. Jättetrist, TS! Och du kan inte ändra heller efter att du blivit vårdnadshavare, för då måste båda skriva på. Kan du inte åtminstone sälja in ett vettigare namn som andranamn? Sedan skulle du med tiden kunna börja styra över till att använda det namnet i stället...

Ville hon gifta sig under graviditeten? Om hon ville men inte du, så är detta följden, för hade ni varit gifta så hade du haft samma rätt som hon nu.
Citera
Igår, 10:49
Medlem
The Crashs avatar
Tycker du ska skicka in blanketten med din flickväns namn på underskriften där hon bekräftar föräldraskapet för dig. Hur du löser det får du fundera på själv. Men föreställer mig att hon glömde bort att hon skrev under och att ni skickade in lappen. Inget konstigt. För ni är väl överens om att du är pappa?

Ordna bara med det före hon skickar in namn-lappen till skatteverket. Och skicka inte in en egen namnlapp (för det lär hon komma ihåg) förrän ni pratat med varandra ordentligt och påmint varandra om vikten av att lyssna och visa hänsyn och blablabla.

Sedan när föräldraskapet blockerat henne från att råka namnge gossen utan ditt samtycke så sätter ni er som vuxna människor i lugn och ro och reder ut era problem. Lita på gamle Crash han vet hur man hanterar kvinnor.

Eller så kuvar du dig helt enkelt och låter henne välja.

Senast redigerad av The Crash Igår kl. 11:23.
Citera
Igår, 11:38
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Har alltid undrat om dessa fall när båda 2 är för envisa för att ge sig, hur går man tillväga då?

Går det så långt att man gör slut eller kan man tycka olika och vara tillsammans, låter man en neutral person välja ett annat namn, låter man rätten avgöra?
Om de inte kommer överens inom tre månader blir det i slutändan att man får betala vite. Tror det är efter ett halvår eller något sådant. Har man otur blir det löpande vite

Kod:
Lag (2016:1013) om personnamn
Överklagande av Skatteverkets beslut

42 §   Skatteverkets beslut enligt denna lag får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.

Den som har gjort en invändning med anledning av en ansökan som anges i 41 § får överklaga ett beslut som innebär att ansökan bifalls. Den som har avstått från att göra en sådan invändning får inte överklaga beslutet.

Beslutet överklagas till den förvaltningsrätt inom vars domkrets personen vars namn det gäller var folkbokförd vid tidpunkten för beslutet. Om det inte finns någon sådan behörig domstol, överklagas beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm.

Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Föreläggande att ansöka om barns förnamn

43 §   Om barnets vårdnadshavare inte har ansökt om förvärv av sitt barns förnamn inom den tid som anges i 26 § andra stycket, får Skatteverket förelägga vårdnadshavaren att inom en viss tid fullgöra denna skyldighet.

Ett nytt föreläggande om samma sak får förenas med vite.

En fråga om utdömande av vite prövas av den förvaltningsrätt som är behörig att pröva ett överklagande av ett beslut enligt 42 §.

Kod:
Förnamn

26 §   Varje barn ska ges ett eller flera förnamn.

En ansökan om förvärv av barnets förnamn ska göras inom tre månader från barnets födelse.
Senast redigerad av Mr.RedHat Igår kl. 11:42.
Citera
Igår, 11:40
Medlem
Citat:
Hej,

Ja tyvärr kan hon det
Men du...
Är det så jävla viktigt?
Eftersom ni inte kan komma överens om namn tar det nog slut snart ändå
Citera
Igår, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Om de inte kommer överens inom tre månader blir det hot om vite.

Kod:
Lag (2016:1013) om personnamn
Överklagande av Skatteverkets beslut

42 §   Skatteverkets beslut enligt denna lag får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.

Den som har gjort en invändning med anledning av en ansökan som anges i 41 § får överklaga ett beslut som innebär att ansökan bifalls. Den som har avstått från att göra en sådan invändning får inte överklaga beslutet.

Beslutet överklagas till den förvaltningsrätt inom vars domkrets personen vars namn det gäller var folkbokförd vid tidpunkten för beslutet. Om det inte finns någon sådan behörig domstol, överklagas beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm.

Föreläggande att ansöka om barns förnamn

43 §   Om barnets vårdnadshavare inte har ansökt om förvärv av sitt barns förnamn inom den tid som anges i 26 § andra stycket, får Skatteverket förelägga vårdnadshavaren att inom en viss tid fullgöra denna skyldighet.

Ett nytt föreläggande om samma sak får förenas med vite.

En fråga om utdömande av vite prövas av den förvaltningsrätt som är behörig att pröva ett överklagande av ett beslut enligt 42 §.

Kod:
Förnamn

26 §   Varje barn ska ges ett eller flera förnamn.

En ansökan om förvärv av barnets förnamn ska göras inom tre månader från barnets födelse.

Läskigt, 3 månader på sig så hur väljer man om 2 st är lika envisa varav den ena är känslostyrd.

Vissa namn är så otroligt fula som Stig, Åke, Sture, Bengt eller Berit, Britt Marie, Gunilla, Då tänker jag genast att barnet är 50år gammal.
Sen finns det standard namn som är lite yngre Mikael, Johan, Sara, Lisa men extremt tråkiga man vill ju ha lite annorlunda
Citera
Igår, 16:33
Moderator
tobess avatar
I praktiken finns det inget du kan göra i det här fallet annat än försöka komma överens med henne och påpeka det lämpliga i att barnet får ett namn som ni båda känner er nöjda med.

Om ni inte är gifta skulle du först och främst behöva få faderskapet bekräftat, och sen få till ett beslut om gemensam vårdnad före namnregistreringen sker. Tills dess så har hon ensam vårdnad av barnet och det är den delen som avgör vem som har rätt att namnge barnet. Även om dessa steg skulle tas nu direkt så tvivlar jag på att allt hinner bli beslutat och gå igenom maskineriet före tidsfristen för när namnet måste anges.
Citera
Igår, 16:55
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Hej,

Det bestämmer ni själva. Skriver hon att du inte är pappan slipper du betala underhåll. Varför inte döpa honom till Faribosh så han passar in på dagis?

Edit: Eller så kallar du han ditt eget namn helt enkelt.
Senast redigerad av Iwasbanned2 Igår kl. 16:58.
Citera
Igår, 17:43
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Hej,

Ja ansökan ska vara signerad av alla vårdnadshavare.

Varför har ni inte varit å fixat faderskapet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in