Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
Igår, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vem led? Detta under del av enstaka kurs på universitet. Betyg var mindre viktigt än om man klarade tentan eller inte. Alla som fick höga poäng nog klarade tentorna... Jag har inget minne av betyg alls faktiskt.

Jag tror faktiskt inte det var olagligt att fuska lite på en tenta då. Och det jag menar att jag kunde klarat det... Typ om jag hunnit plugga mer men hade det körigt då. Sen låg mitt resultat utan fusk kanske inte så långt ifrån vad som krävdes för att klara det. Det var ju inte så jag inte gått på föreläsningar eller pluggat alls. Men visst, kanske dumt att fuska och hade jag åkt på det hade inte varit bra direkt...

Nu tycker jag du överdriver. Jag fuskade inte på tentor efter dessa par stycken under en kort period. De jag hade efter klarade jag utan något fusk. Dessutom så bestämde jag mig att inte fuska alls efter universitet. Hade jag varit "avskum" hade jag väl inte brytt mig?

Det tror jag inte jag håller med om. Har alltid varit noga med saker jag sålt på nätet och så, att de funkar etc. Har ställt upp mycket och hjälpt vänner och bekanta. Inte mycket i mitt övriga beteende som rimmar med "opålitlig".

Du får betyg efter hur du presterar och den kunskapsnivå du nått för ett ämne.
Om alla började fuska blir betyg och statestik missvisande.
Vad kan det leda till?

Varför hann du inte plugga?
Jag pluggade heller aldrig. Ibland lite tragglande med glosor.
Oftast blev det en "snabb-scanning” innan jag gick in i salen.. om det inte bara fastnat tack vare en intressant lärare och ämne.
Nu är jag förvisso sär i hjärnan så den vanliga studiemetoden funkar inte för mig.
Men jag skulle trots det aldrig fuska. Jag fortsatte att kämpa på i uppförsbacke.
Och tro mig, jag led under större delen av skoltiden, på alla sätt och vis.

Att göra saker “korrekt" för syns skull visar inte på att man är pålitlig.
När ingen ser eller kan döma dig, det är då man kan skilja på opålitlig och pålitlig.
Citera
Igår, 18:51
Medlem
Fisk korrumperar.
Citera
Igår, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Du får betyg efter hur du presterar och den kunskapsnivå du nått för ett ämne.
Om alla började fuska blir betyg och statestik missvisande.
Vad kan det leda till?

Det vore inte bra men åtminstone på vissa kurser på universitet (eller det var så) så spelar betyg ingen större roll. Att klara tentor och ta poäng är det som gäller...

Sen är betygen redan felaktiga i allt för hög grad på t.ex. gymnasiet pga glädje-betyg. Typ folk som fått högsta betyg i svenska (eller allt) och inte kan läsa en hel bok på högskolan.

Citat:
Varför hann du inte plugga?
Jag pluggade heller aldrig. Ibland lite tragglande med glosor.
Oftast blev det en "snabb-scanning” innan jag gick in i salen.. om det inte bara fastnat tack vare en intressant lärare och ämne.

Ska jag vara ärlig så var jag nog inte helt van vid sättet att plugga på högskolan. Det gick dåligt i början men sen bättre när jag läste andra ämnen. Det jag pluggade krävde också hyfsat mycket läsning i böcker och anteckningar för att kunna klara tentor.

Citat:
Nu är jag förvisso sär i hjärnan så den vanliga studiemetoden funkar inte för mig.
Men jag skulle trots det aldrig fuska. Jag fortsatte att kämpa på i uppförsbacke.
Och tro mig, jag led under större delen av skoltiden, på alla sätt och vis.

Jag hade typ på högstadiet ganska lätt för skolan. Jag pluggade men inte mer än läxor och kanske kvällen innan ett prov. Ändå gick det mycket bra. På gymnasiet var det liknande upplägg men svårare såklart...

Men du klarade dig ändå bra?

Citat:
Att göra saker “korrekt" för syns skull visar inte på att man är pålitlig.
När ingen ser eller kan döma dig, det är då man kan skilja på opålitlig och pålitlig.

Det kan jag helt hålla med om och jag har t.ex. inte snattat trots jag pga omständigheter lätt kunnat göra det...
Citera
Igår, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Det är skillnad på att nyttja ai för information och lärdom kontra att medvetet bygga upp ett fusk inför en tenta.
Var kommer avundsjukan in?
Du är avundsjuk för att du inte vågar fuska själv, och om du inte får så ska ingen annan fuska heller i sann jantelagsanda.
Citera
Igår, 19:38
Medlem
Vad är fusk?
Om något uttryckligen inte är förbjudet, så kan man utgå ifrån att det är tillåtet. Men det finns gott om oskrivvna regler.
Citera
Igår, 20:00
Medlem
Custom_mades avatar
Fuskas ju hela tiden överallt i världen, från stort till litet, så det borde ju inte vara fel.

Oftast så jag tänker. Att verkligheten får diktera. Det vi faktiskt gör är sanningen snarare än vad vi säger att vi vill göra.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444LIMITLESS
Du är avundsjuk för att du inte vågar fuska själv, och om du inte får så ska ingen annan fuska heller i sann jantelagsanda.

Vågar gör jag.
Men det handlar om moral och respekt.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
Smekarn87s avatar
Fuska alltid om det finns regler som inte fyller en funktion.
Jag har själv fuskat med reseavdraget i deklarationen då man i princip kan säga att tågtaxi räknar emot de två timmar man ska vinna enkelväg. Det är en orimlig hållning.
Citera
Idag, 00:26
Medlem
“Men men... Det finns djupare aspekter med detta att fuska. Typ är det generellt fel och orättvist mot andra, eller kan det vara berättigat i nödfall? Typ om en person kan förlora sitt CSN om han/hon missar en tenta? Då är det kanske ganska lätt att fundera på något litet fusk för att kunna fortsätta plugga...”

Nja, det finns andra mekanismer än fusk om saker skiter sig. Omtäntor finns, vid sjukdom mm kan en student tala med sitt universitet/CSN. Är det en enskild händelse så löser det sig generellt.

På ett djupare moraliskt plan finns naturligtvis massor av betänkligheter. Tänk själv, den dagen ditt barn behöver hjälp, vill du att läkaren ska ha fuskat sig fram eller inte?

En del av högre studier är att prestera inom givna ramar. Det kan man tycka olika om men det är ett verktyg. Även om 90% av en viss klass kan lösa wtt problem kanske hela poängen är att utröna vilka som klarar att lösa problemet på en viss tid.

Mitt program hade en hel del tentor med kort tid och vissa som byggde på tillfällig inlärning - helt emot mycket av yrkesutövningen. Ändå var det viktigt och talande. Förutom i undantagsfall var det duktiga studenter som klarade den sortens test, även om de inte var representativa för yrkeslivet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in