Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 11:29
Medlem
Jag har aldrig någonsin fuskat på prov, men jag hade flera ggr så bra resultat att jag blev misstänkt för att ha fuskat. Värst var en gång när en annan elev i en parallellklass hade lyckats att på något sätt kopiera mitt prov och sedan spridit det, varvid läraren blev heligt förbannad. Jag var helt oskyldig, men det var mina svar som en del andra elever använde i princip ordagrant.

I mitt arbete så har det hänt ett par gånger att jag "fuskat". Det kan vara precis som TS nämner att man egentligen klarar av uppgiften men hamnar i tidspress. Då har jag bara utfört det grundläggande, men skulle egentligen även testat och dokumenterat ordentligt. Här kan man fuska genom att låta en del av arbetet vara "buggigt", så tar man itu med den delen av arbetet i ett senare skede. Det är dyrare för alla inblandade men ja ett fusk som funkat vid ett par tillfällen.

Men det blir såklart en förtroendekris, så jag föredrar att alltid göra ett perfekt arbete så att alla blir nöjda och glada.
Citera
Igår, 11:34
Medlem
SoulOfSophias avatar
Det är inte alltid fel att fuska och det kan vara motiverat ibland.

Men allt beror på sammanhang såklart.
Citera
Igår, 12:12
Medlem
Du kanske ska fundera över varför du känner dig benägen och berättigad till att fuska?
Om du får önskat resultat för handling så har du bara byggt upp ett luftslott.
Det är skillnad på att jobba strategiskt och att fuska.
Citera
Igår, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Du kanske ska fundera över varför du känner dig benägen och berättigad till att fuska?
Om du får önskat resultat för handling så har du bara byggt upp ett luftslott.
Det är skillnad på att jobba strategiskt och att fuska.

Jag är inte benägen att fuska och brukar inte göra det. Jag beskrev något för längesen där jag hade tidsbrist och fuskade lite på ett par tentor. Jag visste jag kunde klara dem om jag bara hunnit plugga mer...

Sen hade jag faktiskt kanske kunnat klara den utan fusk. Det låg väl på gränsen... Dessutom, detta var på 90-talet. Fattar du hur svårt det var att fuska då? Inte så att jag kunde fuska överdrivet mycket ens de par gånger jag gjorde det... Men visst gjorde jag det delvis på dessa tentor, men bestämde mig senare för att inte fuska alls på utbildningar.
Citera
Igår, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag har aldrig någonsin fuskat på prov, men jag hade flera ggr så bra resultat att jag blev misstänkt för att ha fuskat. Värst var en gång när en annan elev i en parallellklass hade lyckats att på något sätt kopiera mitt prov och sedan spridit det, varvid läraren blev heligt förbannad. Jag var helt oskyldig, men det var mina svar som en del andra elever använde i princip ordagrant.

I mitt arbete så har det hänt ett par gånger att jag "fuskat". Det kan vara precis som TS nämner att man egentligen klarar av uppgiften men hamnar i tidspress. Då har jag bara utfört det grundläggande, men skulle egentligen även testat och dokumenterat ordentligt. Här kan man fuska genom att låta en del av arbetet vara "buggigt", så tar man itu med den delen av arbetet i ett senare skede. Det är dyrare för alla inblandade men ja ett fusk som funkat vid ett par tillfällen.

Men det blir såklart en förtroendekris, så jag föredrar att alltid göra ett perfekt arbete så att alla blir nöjda och glada.

Det är kanske lite fusk men låter inte så farligt. Fast just med jobb levererade jag väl alltid eller oftast i det förflutna. På senare år när jag gjort mindre jobb har alla kunder blivit nöjda. Det var typ IT-support jag körde lite privat "verksamhet.

Minns jag hjälpte en dam som hade Windows 8 fast jag nog aldrig använt det, men kanske läst lite om det. Verkligen inget bra operativ i början och jobbigare än om hon haft Windows 7. Men jag plockade upp hyfsat snabbt vad jag behövde och kunde hjälpa henne... Vore ju kasst om jag som jobbade med IT-support inte skulle kunna hjälpa henne...

Men Windows är Windows och i vissa avseenden är alla OS lika så kan man ett kan man även hantera andra ganska lätt. Förutom en del mer avancerade saker i Linux såklart...
Citera
Igår, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444LIMITLESS
Tycker det är bra att fuska.
Tar mig själv som ett exempel, jag har haft problem med skolan och att fokusera hela livet.
Nu fuskar jag och kan på så sätt klara en utbildning istället för att knarka och vara kriminell.
En vinst för samhället!
Alla har det inte så lätt som ni.

Visst, men kommer du kunna nog när du ska ut och jobba?
Citera
Igår, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Enda gångerna det möjligtvis är OK att fuska är när alla tävlande är införstådda med varandra att fusket ingår i tävlingen, att alla är fria att försöka fuska men får finna sig i att utan tjafs ta konsekvenserna av att bli påkomna och straffade. Ungefär som att bluffa i poker och riskera bli synad eller filma i ett straffområde och riskera gult kort.

I strongman, armbrytning och bodybuildning tävlar ALLA på otillåtna preparat och är fuskare enligt reglerna men dopingkontrollerna är löjligt bristfälliga och hade inte kunnat döma ut enskilda fuskare på ett rättvisst sätt utan att alla andra fuskare slipper undan på ren tur. Därav är det en tyst överenskommelse mellan tävlande och dopingförbund att det är fritt fram att dopa sig hur mycket man vill och dopingkontrollerna är verkligen noll för rättvisans skull, även om man ger sken utåt sett att det skulle vara en ren idrott med ordentliga kontroller.

När det gäller pluggande: Misslyckas man med tentor i tidigt skede och behöver fuska för att ta sig igenom, så skjuter man problemen framför sig och kommer behöva fuska ännu grövre längre in i utbildningen eftersom det blir hopplöst svårt när man inte ens behärskar de fundamentala baskunskaperna. Lyckas man komma så långt med fusket att man tar examen/körkort etc så blir det mycket allvarliga följder när man väl blir påkommen med sin inkompetens.

Vem vill exempelvis bli opererad av en kirurg som har noll koll och bara skär på måfå, eller bli körd av en chaufför som inte har nån som helst koll på trafikregler?

Allmänt sett, känner man att man behöver fuska för att lyckas så är det bättre att hoppa av och försöka hitta nåt annat man behärskar istället. Fuskar man blir man alltid påkommen i slutändan och ju senare, ju värre konsekvenser, både för en själv och alla andra.

Ah, men jag fuskade inte på det mesta på dessa enstaka kurser och hade bra koll. Sen när jag pluggade ett annat ämne efter (datalogi) fuskade jag inte...

Kan dock berätta en rolig anekdot... Vi skulle också skriva program och vissa var ganska avancerade som simulation av ett köpcenter.

Jag hade dock svårt att fatta pekare vilka kan ställa till det med minnet. Så ett program funkade och jag fick godkänt på det men lät man det köra länge gick det segare och segare. Troligen lite minnesläcka kanske...

Jag hade också en mycket seg PC som faktiskt var delvis emulerad genom en annan dator. Jag var dock glad de tog emot program skrivna på PC så jag kunde programmera hemma.

En gång var det dock ett program där skärmen bara blev svart när det kördes. Jag fick inga fel vid kompilering och hittade inget som borde vara fel. Så jag tog med programmet till läraren/handledaren. Och vad hände? Det funkade! Det var min dator som var så seg att programmet inte kom igång förr än efter en stund. Men det funkade på hans dator och även den hemma när jag lät det köra längre...
Citera
Igår, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Gör som andra. Ta någon substans för att orka plugga nästa gång.

På den tiden gjorde man inte det men man drack en del alkohol vilket kanske inte hjälpte studieförmågan.

Jag minns dock några saker man nog inte kan se som fusk... Vi hade en kurs där vi skulle läsa kapitel i ganska avancerade böcker och sen skriva tre sidor om det. Minns inte hur ofta per vecka vi skulle göra detta...

En kvinnlig lärare anmärkte dock på att jag använde för många komman, enligt henne. Så nästa inlämning använde jag inte ett enda komma. Inga klagomål...

Och detta med 3 sidor... En gång när jag hade bråttom så ökade jag font-storleken. Det skulle vara tre sidor men stod inget om hur stor fonten skulle vara. Så jag drog på ordentligt och behövde skriva mindre text...

Var dessa saker "fusk"? Det tror jag nog inte faktiskt...
Citera
Igår, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag är inte benägen att fuska och brukar inte göra det. Jag beskrev något för längesen där jag hade tidsbrist och fuskade lite på ett par tentor. Jag visste jag kunde klara dem om jag bara hunnit plugga mer...

Sen hade jag faktiskt kanske kunnat klara den utan fusk. Det låg väl på gränsen... Dessutom, detta var på 90-talet. Fattar du hur svårt det var att fuska då? Inte så att jag kunde fuska överdrivet mycket ens de par gånger jag gjorde det... Men visst gjorde jag det delvis på dessa tentor, men bestämde mig senare för att inte fuska alls på utbildningar.

Att du inte “hunnit” plugga mer är ditt egna fel.
Ingen annan ska behöva lida för att du fuskar (dina klasskompisar).

Att säga att du “faktiskt kanske kunnat klara det utan fusk” visar bara att du är en person som sätter dig själv över andra och lagen.

"Rules don’t apply on me”

Onödigt, vidrigt, respektlöst.
Du är avskum helt enkelt.

Om du fuskade som barn för att du varken visste eller förstod bättre skulle jag ha en lite mer förståelse.
Din hjärna var trots allt inte färdigutvecklad.
Men att fortsätta med sådana beteende i vuxen ålder gör dig bara opålitlig.
Citera
Igår, 17:53
Medlem
Citat:

Att säga att du “faktiskt kanske kunnat klara det utan fusk” visar bara att du är en person som sätter dig själv över andra och lagen.

Om du fuskade som barn för att du varken visste eller förstod bättre skulle jag ha en lite mer förståelse.
Idag finns AI och vi behöver inte kunna allt i huvudet längre.
Ungefär som när alla lärare sa att vi behöver huvudräkning och sen kom miniräknaren.
Du verkar bara avundsjuk!
Citera
Igår, 17:56
Medlem
Citat:

Vem led? Detta under del av enstaka kurs på universitet. Betyg var mindre viktigt än om man klarade tentan eller inte. Alla som fick höga poäng nog klarade tentorna... Jag har inget minne av betyg alls faktiskt.

Citat:

Jag tror faktiskt inte det var olagligt att fuska lite på en tenta då. Och det jag menar att jag kunde klarat det... Typ om jag hunnit plugga mer men hade det körigt då. Sen låg mitt resultat utan fusk kanske inte så långt ifrån vad som krävdes för att klara det. Det var ju inte så jag inte gått på föreläsningar eller pluggat alls. Men visst, kanske dumt att fuska och hade jag åkt på det hade inte varit bra direkt...

Citat:

Nu tycker jag du överdriver. Jag fuskade inte på tentor efter dessa par stycken under en kort period. De jag hade efter klarade jag utan något fusk. Dessutom så bestämde jag mig att inte fuska alls efter universitet. Hade jag varit "avskum" hade jag väl inte brytt mig?

Citat:

Det tror jag inte jag håller med om. Har alltid varit noga med saker jag sålt på nätet och så, att de funkar etc. Har ställt upp mycket och hjälpt vänner och bekanta. Inte mycket i mitt övriga beteende som rimmar med "opålitlig".

Kan också nämna fast jag inte direkt har något emot dig trots jag tycker du överdriver med dina slutsatser... Att dina inlägg i övrigt är ganska tråkiga. Det handlar mest om relationer och annat jag inte ser som oerhört intressant. Visst kan jag väl diskutera sånt ibland, men är i den yttersta periferin för vad jag är intresserad av. Jag ser hellre den stora bilden, även när det gäller relationer mellan män och kvinnor och liknande. Kanske lite OT men det var den uppfattningen jag fick...

Menar inte att vara taskig men just relationer, par och sånt anser jag tråkigt att diskutera. Fast jag respekterar såklart att andra tycker olika...
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 18:55.
Citera
Igår, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444LIMITLESS
Idag finns AI och vi behöver inte kunna allt i huvudet längre.
Ungefär som när alla lärare sa att vi behöver huvudräkning och sen kom miniräknaren.
Du verkar bara avundsjuk!

Det är skillnad på att nyttja ai för information och lärdom kontra att medvetet bygga upp ett fusk inför en tenta.
Var kommer avundsjukan in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in