Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
Idag, 07:41
Medlem
VoidEngineers avatar
Hansjö-osten låtersom något vi måste testa!
Vi brukar köpa extralagrad Prästost eller Brännvinsost till vardags.
Annars är det Västerbotten som gäller .
Senast redigerad av VoidEngineer Idag kl. 08:00.
Citera
Idag, 08:01
Medlem
Tervulls avatar
Äckligaste osten kan man ju också ranka tänker jag och det är Frukosthjältar Edsmer från Skånemejerier. Man kan lika gärna äta en skokartong fy satan vad äckligt!
Citera
Idag, 08:31
Medlem
Almnäs Tegel. Lite som en vällagrad comté med extra smakdjup och tryck. Magisk.
Citera
Idag, 08:55
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Herrgårdsost från Arla eller Garant.
Samma fabrik, exakt samma ost.
Citera
Idag, 09:31
Medlem
Dionysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Om du kollar förbi omslaget så ser du att du blivit lurad genom smart marknadsföring. Din umamifylldaost är syskon med valfri präst från Arla... Hoppas den smakar lika bra nästa gång du tuggar den
Ja, Arla äger varumärket Falbygden och det finns garanterat steg i produktionskedjan som är gemensamma för Arlas olika ostsortiment och varumärken, men visst finns det en smakskillnad mellan ostarna. Du kan prova själv och återkomma.
Citera
Idag, 09:35
Medlem
Västerbotten.
Citera
Idag, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golawn
Almnäs Tegel. Lite som en vällagrad comté med extra smakdjup och tryck. Magisk.
Även denna var ny för mig. Verkar som bäst ha kommit på förstaplats i VM för ostar 2019. Alltså en ost i absolut världsklass.

Snittytan är slät med enstaka mindre hål och av och till små sprickor. Färgen varierar mellan elfenben och halmfärgad beroende på säsong. Doften är söt, fruktig och för tankarna till smörkola. Kanten doftar ibland apelsin eller ananas. Smaken är fruktig och munkänslan präglas av de mognadskristaller som är typiska för långlagrad ost. Lagringstiden kan variera mellan 16 – 22 månader.
https://www.almnas.com/sv/ost/almnas-tegel

Denna ska jag definitivt prova, tack för tipset!
Citera
Idag, 09:49
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Svarta Sara den är dansk men vad fan gör det!
Testa Gamle Ole om den fortfarande finns i butik. Bägge är ostar vars lukt kanske inte är helt genomtrevlig så man bör ha 2 lager förpackning runt dessa för att undvika att lukten sprider sig i kylskåpet.

Ed. Den verkar finnas https://www.arla.se/produkter/ovriga/gamle-ole-lagrad-danbo-ost-500g-794031/

Holländska Limburger är en annan av samma sort.
Senast redigerad av Millediablo Idag kl. 09:51.
Citera
Idag, 09:50
Medlem
Wernerssons lagrade Goudaost.
Jättegott och billig.
Citera
Idag, 09:51
Medlem
Wrångebäcksost som jag anser är Sveriges bästa ost kom på en silverplats i ost-VM 2018.

Beskrivs såhär:

Doften är lätt syrlig. Man får associationer till mjölk och varm uppbunden ladugård. Wrångebäcksost har en lätt syrlig, komplex, smak av umami och munkänslan är mör och knastrig. Lagringstiden är mellan 10 – 15 månader. Det finns mycket spännande att berätta ur Wrångebäcksostens långa historia. Bla. serverades den vid den avskedsmiddag på Trädgårdsföreningen i Göteborg som hölls för Ingenjör Andrée och hans kamrater före den första avfärden till Spetsbergen 1896.
https://www.almnas.com/sv/ost/wrangeback-sweden

Personligen tycker jag smaken har en komplexitet i paritet med surströmming. Helt otrolig djup umami. Gillar man surströmming så gillar man denna ost.

Jag tycker det är häftigt att Sverige tillhör världseliten när det kommer till ost.

Exempelvis Gruyere o dylikt bleknar i jämförelse med dom svenska storostarna.
Senast redigerad av LaneHaj Idag kl. 09:54.
Citera
Idag, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Wrångebäcksost som jag anser är Sveriges bästa ost kom på en silverplats i ost-VM 2018.

Beskrivs såhär:

Doften är lätt syrlig. Man får associationer till mjölk och varm uppbunden ladugård. Wrångebäcksost har en lätt syrlig, komplex, smak av umami och munkänslan är mör och knastrig. Lagringstiden är mellan 10 – 15 månader. Det finns mycket spännande att berätta ur Wrångebäcksostens långa historia. Bla. serverades den vid den avskedsmiddag på Trädgårdsföreningen i Göteborg som hölls för Ingenjör Andrée och hans kamrater före den första avfärden till Spetsbergen 1896.
https://www.almnas.com/sv/ost/wrangeback-sweden

Personligen tycker jag smaken har en komplexitet i paritet med surströmming. Helt otrolig djup umami. Gillar man surströmming så gillar man denna ost.

Jag tycker det är häftigt att Sverige tillhör världseliten när det kommer till ost.

Exempelvis Gruyere o dylikt bleknar i jämförelse med dom svenska storostarna.

Återkom gärna med recension. Alltid kul med folk som har kultiverad smak.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in