Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 23:14
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Arlas Hushållsost eller deras Gräddis.
Port Salut funkar också.

Det är dansk ost.
Citera
2025-12-23, 23:19
Medlem
Adrenaline976s avatar
Arlas milda hushållsost 26 % är magisk!!
Citera
2025-12-23, 23:22
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Hushållsost!
Alltid gott. Alltid rätt!

Stelnad mellanmjölk, alltså? Spännande så det förslår!
Citera
2025-12-23, 23:22
Medlem
Dan88s avatar
Arlas Port Salut
Citera
2025-12-23, 23:26
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
Jag brukar alltid köpa Bondmoran 31% från Gäsene eller Falköpings Prästost.
Bondmoran tyckte jag va som kallt snor. Men prova gärna
Citera
2025-12-23, 23:27
Medlem
zombie-nations avatar
Munkens svarta minns jag som god, men har inte ätit den på flera år.

En lagrad herrgårdsost går alltid hem. En mellanlagrad grevé är också helt OK.
Citera
2025-12-23, 23:34
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag åt precis osten ”Wrångebäcksost”, o herregud vilken smaksensation.
Otroligt komplex, fyllig, djup, lång eftersmak. En umamibomb.

Jag tänkte direkt, detta är en ost i världsklass.

Och visst finns det otroligt goda ostar från Sverige. Sverige är väl ändå ett ostland? Vilken är den godaste osten Sverige har att erbjuda?
Mina fingrar blev helt saltsvullna bara av att läsa, det här ska provas!
Citera
2025-12-24, 00:08
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Västerbotten ost.
Citera
2025-12-24, 00:49
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Falbygdens morfars brännvinsost 18 mån och präst 18 mån är kanon. Slår mången hajpad svindyr utländsk ost i mitt tycke.

Bästa gräddosten är Arla Grädda, inte att förväxla med Gräddis. All ost från Boxholm går bort. All ost lagrad kortare tid än 12 mån går bort (för påläggsost, undantaget just gräddost).

Granarolo Quattrocento när det ska vara italiensk hårdost. Finns ostar som smakar mer (och mindre) men den träffar rätt i både smakstyrka och pris.

Mozzarella känner jag ingen skillnad mellan buffel och billigaste skräpet. Till hamburgare blir det billiga fyrkantiga skivor ostsubstitut, känns ändå helt rätt på något sätt.
Citera
2025-12-24, 01:14
Medlem
Dionysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Falbygdens morfars brännvinsost 18 mån och präst 18 mån är kanon. Slår mången hajpad svindyr utländsk ost i mitt tycke.

Bästa gräddosten är Arla Grädda, inte att förväxla med Gräddis. All ost från Boxholm går bort. All ost lagrad kortare tid än 12 mån går bort (för påläggsost, undantaget just gräddost).

Granarolo Quattrocento när det ska vara italiensk hårdost. Finns ostar som smakar mer (och mindre) men den träffar rätt i både smakstyrka och pris.

Mozzarella känner jag ingen skillnad mellan buffel och billigaste skräpet. Till hamburgare blir det billiga fyrkantiga skivor ostsubstitut, känns ändå helt rätt på något sätt.
Jag kan hålla med om Falbygdens Prästost. Har jämfört med övriga prästostsorter från de andra större tillverkarna (Allerum och Arla t.ex.) och Falbygdens står helt enkelt ut som den mest smakrika. En hel del umami.
Citera
2025-12-24, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysos
Jag kan hålla med om Falbygdens Prästost. Har jämfört med övriga prästostsorter från de andra större tillverkarna (Allerum och Arla t.ex.) och Falbygdens står helt enkelt ut som den mest smakrika. En hel del umami.
Om du kollar förbi omslaget så ser du att du blivit lurad genom smart marknadsföring. Din umamifylldaost är syskon med valfri präst från Arla... Hoppas den smakar lika bra nästa gång du tuggar den
Citera
2025-12-24, 02:16
Medlem
humlan är klart bäst !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här