Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag tror inte det om det nu inte handlade om t. ex. ett större parti Ritalina.
Privatpersoner åkte ner till Spanien och köpte detta fullt legalt. Därefter smugglades det in i Sverige som däremot inte var legalt. Ofta via Helsingborg. Jag träffade på 1970-talet en man som var den förste i Sverige som straffades för narkotikabrott. Detta inträffade ca 1955 och det fanns då inga lagar för detta. Han blev då istället dömd för receptförfalskning. 1961 bör det ha tillkommit en lag.
Undrar vad detta kan ha varit för slags "papper"? En annan sak: Han måste ha haft ett armbandsur. Återfanns denna klocka också i bilen? Jag har också funderat i dessa banor att det kan ha varit en annan person som parkerade hans bil olåst. Varför pengarna lämnades kvar vet jag förstås inte men jag vet att dessa sedlar inte hade kunnat identifiera den försvunne.
Det finns inte så många personer med detta efternamn. En gång i tiden arbetade jag med en man som hade samma efternamn (och med samma stavning) men de kan inte ha varit släkt. Min dåvarande arbetskamrat kom från Norrland.
Receptförfalskning. Den var intressant. Det var idylliska tider, får man nästan en känsla av.
Armbandsur, ja! Det hade väl så gott som alla män på den tiden? Om det inte återfanns i bilen så kanske han (eller en gärningsman) inte tog av det om det var av ett vanligt märke och inte kunde hjälpa till att identifiera honom? Vad det var för papper sägs väl ingenstans i podden?
En annan sak jag funderar över är hur dottern i podden kunde veta att han hade skinnjacka på sig. Hon började väl rota i sin pappas bakgrund flera decennier efter försvinnandet. Hur kan man då veta att han hade en speciell jacka på sig?
Hans mamma - som han tydligen besökte på eftermiddagen innan han försvann, borde väl vara den enda som vet. Och kanske hans fru. Blev de förhörda av polis och gav samstämmiga uppgifter angående jackan?
Det vore väldigt intressant att få ta del av polisens utredning. Där står det väl mer exakt var och när bilen hittades, exakt vilka saker och summor som fanns i bilen, etc.
Edit: det vore också intressant att veta hur lång tid det gick från hans försvinnande till dess att bilen hittades.