Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-12-26, 22:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det vet vi inte men med mycket stor sannolikhet så försvann han någon gång under tiden 1 mars - 31 mars 1961.
Tack!

Tycker att det där med en stor summa pengar i den olåsta bilen är den kanske viktigaste pusselbiten (om den stämmer). Hade han tänkt begå självmord eller fly till en annan kontinent, och ville lämna pengar till sina anhöriga hade han väl inte lämnat dem i en olåst bil vid slussen?

Då tycker jag det känns troligare att det handlade om skumraskverksamhet eller möjligtvis en olycka, och att pengarna var avsedda för någon slags affär. Smuggelsprit var rätt vanligt förekommande längs Stadsgården på den tiden. 1961 började narkotikasmugglingen komma igång så smått, men hade väl inte fått så stor volym?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-12-26 kl. 22:40.
Citera
2025-12-27, 18:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skumraskaffärer?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack!

Tycker att det där med en stor summa pengar i den olåsta bilen är den kanske viktigaste pusselbiten (om den stämmer). Hade han tänkt begå självmord eller fly till en annan kontinent, och ville lämna pengar till sina anhöriga hade han väl inte lämnat dem i en olåst bil vid slussen?

Då tycker jag det känns troligare att det handlade om skumraskverksamhet eller möjligtvis en olycka, och att pengarna var avsedda för någon slags affär. Smuggelsprit var rätt vanligt förekommande längs Stadsgården på den tiden. 1961 började narkotikasmugglingen komma igång så smått, men hade väl inte fått så stor volym?

Håller med att det är märkligt och en viktig pusselbit dessutom i hans olåsta bil.

Det var även andra saker som också hade lämnats kvar. Det kan ha handlat om skumraskverksamhet av något slag. På den tiden hade ännu inte knarket fått full fart. T. ex. den första knarkdomen i Trollhättan kom först 1967. När Benke försvann handlade det mest om piller och sprit. Ritalina var mycket populärt och kunde köpas legalt i t. ex. Spanien.

Spridningen av knark tog först fart då amerikanska desertörer hamnade i Sverige. Jag brukar säga att år 1965 var s. a. s. det verkliga startskottet. Samma år började t. ex. Karl Pauksch sin verksamhet i Göteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-12-27 kl. 18:04.
Citera
2025-12-27, 23:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Håller med att det är märkligt och en viktig pusselbit dessutom i hans olåsta bil.

Det var även andra saker som också hade lämnats kvar. Det kan ha handlat om skumraskverksamhet av något slag. På den tiden hade ännu inte knarket fått full fart. T. ex. den första knarkdomen i Trollhättan kom först 1967. När Benke försvann handlade det mest om piller och sprit. Ritalina var mycket populärt och kunde köpas legalt i t. ex. Spanien.

Spridningen av knark tog först fart då amerikanska desertörer hamnade i Sverige. Jag brukar säga att år 1965 var s. a. s. det verkliga startskottet. Samma år började t. ex. Karl Pauksch sin verksamhet i Göteborg.
Ava, då är väl knarksmuggling inte så aktuellt i det här fallet.

Funderar litet på det där med nycklar, plånbok och ”papper” i den olåsta bilen. Normalt har man väl nycklar och plånbok i fickorna? Och om man nu plockar ut dem och lägger dem i bilen så är det väl inte så vanligt att man lämnar bilen, olåst till på köpet, och i det området år 1961. Så varför blev det ändå så? Jag ser ett par möjligheter:

- Han ville inte ha med sig nägot som kunde identifiera honom. Är väl inte otänkbart om man ska göra någon affär. Men då borde han väl ha låst bilen?

- Han har blivit tvingad ur bilen och den som tvingade honom har sett till att allt som kan identifiera honom blir kvar i bilen. Det skulle ju t o m kunna vara så att han blivit uttvingad någon helt annan stans och så har någon annan parkerat bilen där den hittades. Men borde inte gärningsmannen i så fall ha tagit pengarna i plånboken? Det var ju tydligen en rätt stor summa.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-12-27 kl. 23:04.
Citera
Igår, 09:28
Medlem
Citat:

Funderar litet på det där med nycklar, plånbok och ”papper” i den olåsta bilen. Normalt har man väl nycklar och plånbok i fickorna? Och om man nu plockar ut dem och lägger dem i bilen så är det väl inte så vanligt att man lämnar bilen, olåst till på köpet, och i det området år 1961. Så varför blev det ändå så? Jag ser ett par möjligheter:

- Han ville inte ha med sig nägot som kunde identifiera honom. Är väl inte otänkbart om man ska göra någon affär. Men då borde han väl ha låst bilen?

- Han har blivit tvingad ur bilen och den som tvingade honom har sett till att allt som kan identifiera honom blir kvar i bilen. Det skulle ju t o m kunna vara så att han blivit uttvingad någon helt annan stans och så har någon annan parkerat bilen där den hittades. Men borde inte gärningsmannen i så fall ha tagit pengarna i plånboken? Det var ju tydligen en rätt stor summa.

Jag tror ju man måste försöka sortera bland vad som är fakta och vad som är kryddade fantasier. Tycker det verkar orimligt att ett sånt här spännande försvinnande skulle vara okänt i så många år. Det rimliga är att historien innehåller delar som är uppförstorade eller felaktiga. T ex det med en plånbok som innehöll mycket pengar låter som en slags fantasi, liksom det om att man fiskat upp massa lik när man letade.

Som jag skrivit innan när jag jämförde med ”Fangohr-fallet”, så bör man inte ta en spännande ”veckotidnings-artikel” som ordagrann sanning. Speciellt som källor/källhänvisningar saknas.
Citera
Igår, 10:33
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Så var det förstås.

Anhörig/anhöriga begär att få Benke dödförklarad 1977-12-20. Det hade ju då gått nästan 17 år sedan han försvann. När sedan tingsrättens beslut kommer så beviljas denna och hans dödsdatum sätts då till 1971-03-31. Med den allra största sannolikhet så var det också någon gång i mars 1961 som han försvann.

Precis samma sak har jag sett i en hel del andra liknande fall gällande ouppklarade försvinnanden.
Skaraborg2 har alltid koll på läget

Bengt bodde alltså på Högbergsgatan 83 som är ca 3 km gångvägen från Stadsgården/Tegelvikshamn och Londonviadukten, rätta mig om jag har fel
Kod:
19211214-XXXX

Valter, Bengt Erik Hjalmar

Högbergsgatan 83, 1 tr, 116 53 Stockholm
(Boendeadress 1 nov 1970)

Död 31/3 1971.

Folkbokförd i Maria Magdalena, Stockholms kn (Stockholms län, Södermanland).

Född 14/12 1921 i Maria Magdalena, Stockholms stad (Södermanland).

Gift man (30/12 1960).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Maria Magdalena, Stockholms kn (Stockholms län, Södermanland)

Källor:
AK, DB, MTL 71

Post-ID:
SDB7_13246448
Citera
Igår, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad då för slags "papper"? Klocka?

Citat:

Jag tror inte det om det nu inte handlade om t. ex. ett större parti Ritalina.

Privatpersoner åkte ner till Spanien och köpte detta fullt legalt. Därefter smugglades det in i Sverige som däremot inte var legalt. Ofta via Helsingborg. Jag träffade på 1970-talet en man som var den förste i Sverige som straffades för narkotikabrott. Detta inträffade ca 1955 och det fanns då inga lagar för detta. Han blev då istället dömd för receptförfalskning. 1961 bör det ha tillkommit en lag.

Undrar vad detta kan ha varit för slags "papper"? En annan sak: Han måste ha haft ett armbandsur. Återfanns denna klocka också i bilen? Jag har också funderat i dessa banor att det kan ha varit en annan person som parkerade hans bil olåst. Varför pengarna lämnades kvar vet jag förstås inte men jag vet att dessa sedlar inte hade kunnat identifiera den försvunne.

Det finns inte så många personer med detta efternamn. En gång i tiden arbetade jag med en man som hade samma efternamn (och med samma stavning) men de kan inte ha varit släkt. Min dåvarande arbetskamrat kom från Norrland.
Citera
Igår, 18:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tror ju man måste försöka sortera bland vad som är fakta och vad som är kryddade fantasier. Tycker det verkar orimligt att ett sånt här spännande försvinnande skulle vara okänt i så många år. Det rimliga är att historien innehåller delar som är uppförstorade eller felaktiga. T ex det med en plånbok som innehöll mycket pengar låter som en slags fantasi, liksom det om att man fiskat upp massa lik när man letade.

Som jag skrivit innan när jag jämförde med ”Fangohr-fallet”, så bör man inte ta en spännande ”veckotidnings-artikel” som ordagrann sanning. Speciellt som källor/källhänvisningar saknas.
Bra skrivet. Jag har funderat i liknande banor. Skrev om det i ett tidigare inlägg tog upp några de frågor du ställer och därutöver tog upp det faktum att det där med ”ståplats i Nybroviken” är en urban legend.

Jag kan tycka att de som gjort podden borde ha granskat alla påståenden och uttalanden. Det verkar ju vara svårt att verifiera nästan allt, utom det faktum att han försvann.

Men så länge det inte finns fler fakta att gå på får man försöka göra så gott man kan med de påståenden som gjorts. Med risk för att hamna rejält fel, såklart.
Citera
Igår, 19:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag tror inte det om det nu inte handlade om t. ex. ett större parti Ritalina.

Privatpersoner åkte ner till Spanien och köpte detta fullt legalt. Därefter smugglades det in i Sverige som däremot inte var legalt. Ofta via Helsingborg. Jag träffade på 1970-talet en man som var den förste i Sverige som straffades för narkotikabrott. Detta inträffade ca 1955 och det fanns då inga lagar för detta. Han blev då istället dömd för receptförfalskning. 1961 bör det ha tillkommit en lag.

Undrar vad detta kan ha varit för slags "papper"? En annan sak: Han måste ha haft ett armbandsur. Återfanns denna klocka också i bilen? Jag har också funderat i dessa banor att det kan ha varit en annan person som parkerade hans bil olåst. Varför pengarna lämnades kvar vet jag förstås inte men jag vet att dessa sedlar inte hade kunnat identifiera den försvunne.

Det finns inte så många personer med detta efternamn. En gång i tiden arbetade jag med en man som hade samma efternamn (och med samma stavning) men de kan inte ha varit släkt. Min dåvarande arbetskamrat kom från Norrland.
Receptförfalskning. Den var intressant. Det var idylliska tider, får man nästan en känsla av.

Armbandsur, ja! Det hade väl så gott som alla män på den tiden? Om det inte återfanns i bilen så kanske han (eller en gärningsman) inte tog av det om det var av ett vanligt märke och inte kunde hjälpa till att identifiera honom? Vad det var för papper sägs väl ingenstans i podden?

En annan sak jag funderar över är hur dottern i podden kunde veta att han hade skinnjacka på sig. Hon började väl rota i sin pappas bakgrund flera decennier efter försvinnandet. Hur kan man då veta att han hade en speciell jacka på sig?

Hans mamma - som han tydligen besökte på eftermiddagen innan han försvann, borde väl vara den enda som vet. Och kanske hans fru. Blev de förhörda av polis och gav samstämmiga uppgifter angående jackan?

Det vore väldigt intressant att få ta del av polisens utredning. Där står det väl mer exakt var och när bilen hittades, exakt vilka saker och summor som fanns i bilen, etc.

Edit: det vore också intressant att veta hur lång tid det gick från hans försvinnande till dess att bilen hittades.
Senast redigerad av TorkelSnorkel Igår kl. 19:13.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in