Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
Igår, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Det var helt outhärdligt att andas in det. Smaken vedervärdig. Svårt att förklara om man inte varit inärheten av den typen av gödsel. Men väldigt skarp lukt, det tar över allting.
Men har man åkt förbi åkrar på våren där man precis spridit svinpiss så vet man. Går knappt att andas.

Smak och lukt alltså, galet det där!

En släkting blev utan luktsinne en lång period efter covid så har lite koll. Jag slapp lyckligtvis den biten.
Citera
Igår, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jag brukar servera några lökringar till schnitzel

Pommes Chateau på er...
Citera
Igår, 01:23
Medlem
Citat:
Inte nästan,.den ger sötma efter tillagning!

Mycket av sötman i indisk mat är lök.

Och svenska grytor, moroten sötar också mycket.
Ja
Citera
Igår, 01:25
Medlem
Om man käkar kinamat å får sådana små syltlökar till njuter man.
Citera
Igår, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Pommes Chateau på er...
ja inte enbart lökringar!
Citera
Igår, 04:48
Medlem
Citat:
Jag brukar servera några lökringar till schnitzel
Jag verkligen älskar lök, men skulle kocken få för sig att servera det till min schnitzel, så hoppas jag för hans egens skull att knivarna är inlåsta.
Citera
Igår, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag verkligen älskar lök, men skulle kocken få för sig att servera det till min schnitzel, så hoppas jag för hans egens skull att knivarna är inlåsta.

Heh, de är ju åtminstone lätta att peta undan utan att det besudlar annat lökringar.
Citera
Igår, 20:33
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Jag trodde länge jag aldrig skulle ha lökpulver i mitt hem men efter jag inhandlade det första gången till något amerikanskt recept för "några " år sen, så har jag faktiskt alltid haft det hemma, och handlat ofta. Vitlökspulver sällan.

/
Inser att jag inte har koll på mage/lök så ska läsa på lite.

Antar att lök rätt mycket med ålder att göra också, jag tror det är en sån grej som blir bättre för varje år.

Skulle vara lite kul om någon annan prövade en pytt utan lök och kom med ett utlåtande, om ni kör äggula! (Jag lär fortsätta med lök men det var trevligt och blev något annat )

Proteinämnet i löken som triggar allergier eller magproblem dör ut vid uttorkning därav tål lökallergiker lökpulver och förvisso även rostad lök man hittar i butik eftersom den är även uttorkad på så viss därav proteinets egenskap dör.

Om känslighet för lök kommer med åldern så kan man växla till silverlök som är betydligt mildare men också ordentligt mycket mer dyrare. Men lökpulver är ett fungerande alternativ.
Citera
Igår, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Proteinämnet i löken som triggar allergier eller magproblem dör ut vid uttorkning därav tål lökallergiker lökpulver och förvisso även rostad lök man hittar i butik eftersom den är även uttorkad på så viss därav proteinets egenskap dör.

Om känslighet för lök kommer med åldern så kan man växla till silverlök som är betydligt mildare men också ordentligt mycket mer dyrare. Men lökpulver är ett fungerande alternativ.

Mycket intressant, stort tack!
Citera
Idag, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gynandromorph
Både vitlök och gul lök brukar vara riktigt gott i maten, men hur ser ni på att byta ut löken mot lökpulver? Jag tycker det är så smidigt att bara ha en färdig krydda istället för att hacka och fräsa, och smaken är det heller inget fel på.

Jag är dock inte säker på att man kan byta ut löken i alla rätter. Det handlar inte bara om smak, utan även om tex konsistens. Jag kan inte tänka mig löksoppa eller Jansons frestelse som exempel, utan den färska gula löken.

Jag använder både vitlökspulver och lökpulver ibland, så jag är inte helt emot det. Men föredrar den färska varianten.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in