Citat:
Ursprungligen postat av
Yllefilt
Det går jättebra att laga mat utan lök.
Jag fick stora problem med lök efter covid och det är först nu 5 år senare jag kan börja äta lök. I mat alltså. Rå lök är fortfarande helt uteslutet. Rödlök är värst.
Men jag får inte längre panikattacker och blir ledsen och arg över lök i mat eller att det ligger en rå lök i köket.
Det har luktat exakt som när man sprider flytgödsel från grisar på åkrar. Så jag antar att det är svaveln som slår igenom och blir förstärkt. Samma med ägg. Kan bara äta jättefärska som köps från en närliggande gård.
Har upptäckt att det är fan lök i ALLT. Ketchup, buljong, snacks, kryddblandningar, dressingar, färdiga såser, färdigmat och t o m i paneringen på vissa chicken nuggets.
Usch.
Märkligt att du har mer problem med rå rödlök än vad de har med rå gul lök, eftersom jag tycker att den råa rödlaken är avsevärt "svagare" i smaken än den råa gula löken.
Älskar själv både stekt gul lök, rå rödlök och vitlök så klart. Charlottenlök äter jag sällan. Purjolök är ju gott både rå och i grytor. Gräslök äter jag mest till sill och potatis och äter den rå såklart mer som krydda.