Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Älskar lök! Gör sällan mat utan lök. Desto mer lök, desto bättre käk! Har dock ännu inte fixat detta. Kopierat hur bra min morsa gjorde det. Men hon hade lök i allt.

Samma här! Senare i em ska jag steka köttbullar med såklart stekt/brynt lök, lite salt, peppar, ägg och lite soya. Finns mkt fin lök här i Spanien. Idag har jag stekt en typ "platt silverlök"!

God jul!
Citera
2025-12-22, 14:52
Medlem
Det går jättebra att laga mat utan lök.
Jag fick stora problem med lök efter covid och det är först nu 5 år senare jag kan börja äta lök. I mat alltså. Rå lök är fortfarande helt uteslutet. Rödlök är värst.
Men jag får inte längre panikattacker och blir ledsen och arg över lök i mat eller att det ligger en rå lök i köket.

Det har luktat exakt som när man sprider flytgödsel från grisar på åkrar. Så jag antar att det är svaveln som slår igenom och blir förstärkt. Samma med ägg. Kan bara äta jättefärska som köps från en närliggande gård.

Har upptäckt att det är fan lök i ALLT. Ketchup, buljong, snacks, kryddblandningar, dressingar, färdiga såser, färdigmat och t o m i paneringen på vissa chicken nuggets.
Usch.
Citera
2025-12-22, 15:17
Medlem
Har lök till allt, oftast steker man rödlök och vitlök i fett från en fin entrecote och häller av fettet och all lök över köttbiten när man har stekt färdigt. Sen var det klart enkel men svingod middag
Citera
2025-12-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Det går jättebra att laga mat utan lök.
Jag fick stora problem med lök efter covid och det är först nu 5 år senare jag kan börja äta lök. I mat alltså. Rå lök är fortfarande helt uteslutet. Rödlök är värst.
Men jag får inte längre panikattacker och blir ledsen och arg över lök i mat eller att det ligger en rå lök i köket.

Det har luktat exakt som när man sprider flytgödsel från grisar på åkrar. Så jag antar att det är svaveln som slår igenom och blir förstärkt. Samma med ägg. Kan bara äta jättefärska som köps från en närliggande gård.

Har upptäckt att det är fan lök i ALLT. Ketchup, buljong, snacks, kryddblandningar, dressingar, färdiga såser, färdigmat och t o m i paneringen på vissa chicken nuggets.
Usch.
Märkligt att du har mer problem med rå rödlök än vad de har med rå gul lök, eftersom jag tycker att den råa rödlaken är avsevärt "svagare" i smaken än den råa gula löken.
Älskar själv både stekt gul lök, rå rödlök och vitlök så klart. Charlottenlök äter jag sällan. Purjolök är ju gott både rå och i grytor. Gräslök äter jag mest till sill och potatis och äter den rå såklart mer som krydda.
Citera
2025-12-22, 16:28
Lök i all ära men lök på pizzan där går gränsen, har sett detta fanstyg lite överallt faktiskt snacka om att förstöra en pizza.
Och som nämndes tidigare ärtsoppa osv utan lök ska det vara, ren delikatess ärtsoppa i övrigt.
Löksekten kommer dö ut, så jävla gott är det inte.
Har gjort magiska köttfärssåser där man helt enkelt glömt att handla lök och resultatet har blivit kanon.
Citera
2025-12-22, 16:32
Medlem
Ofta, bara vissa rätter man har lök till.
Citera
2025-12-22, 17:05
Medlem
Mjukstekt gul lök är en höjdare. Blir nästan söt ju.
Citera
2025-12-22, 17:16
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Mjukstekt gul lök är en höjdare. Blir nästan söt ju.

Jo karamelliserad lök är nog det som gjort det så populärt även på pizza likt hawaii med ananas och de andra med banan och liknande.
Lök har sin plats och tillfälle men kan bli en sorts religion att det ska vara lök till allt, låt dock mina pannkakor och min ärtsoppa vara fortsatt lökfri tack
Senast redigerad av plektrum49230 2025-12-22 kl. 17:18.
Citera
2025-12-22, 17:25
Medlem
gynandromorphs avatar
Både vitlök och gul lök brukar vara riktigt gott i maten, men hur ser ni på att byta ut löken mot lökpulver? Jag tycker det är så smidigt att bara ha en färdig krydda istället för att hacka och fräsa, och smaken är det heller inget fel på.
Citera
2025-12-22, 18:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plektrum49230
Lök i all ära men lök på pizzan där går gränsen, har sett detta fanstyg lite överallt faktiskt snacka om att förstöra en pizza.
Och som nämndes tidigare ärtsoppa osv utan lök ska det vara, ren delikatess ärtsoppa i övrigt.
Löksekten kommer dö ut, så jävla gott är det inte.
Har gjort magiska köttfärssåser där man helt enkelt glömt att handla lök och resultatet har blivit kanon.

Lök är ju utmärkt på en del pizzor, tex lök tillsammans med tonfisk, bacon eller köttfärs, även gott på div ox/fläskfilé pizzor, och såklar oumbärlig på den klassiska kebabpizzan
Citera
2025-12-22, 18:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plektrum49230
Jo karamelliserad lök är nog det som gjort det så populärt även på pizza likt hawaii med ananas och de andra med banan och liknande.
Lök har sin plats och tillfälle men kan bli en sorts religion att det ska vara lök till allt, låt dock mina pannkakor och min ärtsoppa vara fortsatt lökfri tack

Inte sett karamelliserad lök på pizza, utan det är alltid rå lök.
Citera
2025-12-22, 18:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gynandromorph
Både vitlök och gul lök brukar vara riktigt gott i maten, men hur ser ni på att byta ut löken mot lökpulver? Jag tycker det är så smidigt att bara ha en färdig krydda istället för att hacka och fräsa, och smaken är det heller inget fel på.

Helt olika smaker dock mellan färsk och div pulver varianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in