2025-12-22, 10:59
Medlem
Ja,, min bror ärvde en fastighet å det är bara utgifter.
Citera
2025-12-22, 11:03
Medlem
Karmans avatar
Beror ju lite på hur stor mark du pratar om. Men är det en skogsfastighet du pratar om så är svaret ja det kostar. Men du kan naturligtvis också få intäkter om du säljer virke etc., så förhoppningsvis blir det plus på kontot. Sen finns det skogsvårdslagar, dvs du måste sköta skogen, och det finns naturvårdslagar du som ägare ska följa. Sen kan du inte bara smälla upp hus hur du vill på skogsmark. Du måste ha bygglov. Men en enkel koja kan du säkert bygga utan att någon bryr sig.

Handlar det om tomtmark finns det massor med regler att följa. Finns det en sk. "detaljplan" kan mark vara "prickad", dvs byggförbud. Sen kan det finnas andra regler man måste följa. Vissa regler har dock lättats upp från den första december i år.
Citera
2025-12-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Du som äger en obebyggd tomtmark ska betala 1 procent av taxeringsvärdet i statlig fastighetsskatt.

Källa

För att svara på din fråga ja de tillkommer löpande kostnader.

NEJ
”För betesmark, åkermark, skogsmark och ekonomibyggnader betalar du varken fastighetsavgift eller fastighetsskatt.”
Citera
2025-12-22, 11:15
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Vilken dynga du skriver. Uppenbarligen vet du ingenting om detta så varför låtsas du då veta?

Nej, markägaren ansvarar inte för om någon skadar sig på marken. Nja, något direkt ansvar för skadeinsekter har man inte men kan bli ålagd att åtgärda det om man har stora problem. Inget som är vanligt förekommande. Ansvar för skogsbrand, nej. Men självklart ansvar om du orsakar en skogsbrand, oavsett om det sker på egen eller annans mark. Natura 2000, bla bla bla... Du vet förstås vad som gäller när du köper, ingenting som bara kan hända oförutsett. Bör vara försäkrad? Det avgör man själv men det finns inga krav på det och försäkringen är inte till för att skydda mot ovanstående utan mot ekonomiska förluster för att den egna skogen blir förstörd, t ex av brand eller storm.

Svar till TS:

Nej, ren skogsmark kostar ingenting att äga. Inte med nuvarande regler för fastighetsskatt mm och så länge den är klassad som skogsmark. För tomtmark gäller andra regler. Där måste fastighetsavgift betalas.

Räkna däremot inte med att du får bebygga din skogsfastighet. Krav på bygglov och att följa alla regler gäller även långt ute i skogen. När väl byggnader är uppförda följer också kostnader. Du kan förstås spika upp en liten koja utan bygglov. Ligger den tillräckligt långt ut i skogen och du har god kontakt med markägarna runt omkring finns chansen att ingen anmäler. Då går det bra men det är inte lagligt och om någon anmäler blir det problem.

Bra skrivet.
Dock, en friggebod (max 15kvm) är väl inte bygglovspliktig så den borde ju klara sig även om grannarna skulle anmäla?
Citera
2025-12-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SILVER-TIMOTHY
Hej!

Jag är lite nyfiken på om det kostar att "äga" mark? Naturligtvis går det på en peng att köpa marken, men jag undrar specifikt om det kostar något att sedan äga marken? Och i sådana fall, hur vet jag hur mycket det går på?

Anledningen till att jag undrar är att jag är intresserad över att kanske köpa en bit mark i skogen och slå upp en enkel stuga, helst utan krav på bygglov eller liknande administrativa farthinder som kan tänkas ligga iväg. Men jag vill att underhållet av denna mark ska kosta så lite som bara möjligt (helst gratis men några mindre summor kan jag väl tänka mig betala årligen).

Är det någon som vet mer om detta? Snackade med en markägande släkting som sa att det inte kostade något att äga marken, utan att det bara för säljandet av marken och tillhörande skog, som man behövde betala skatt för, samt (sannolikt) lånekostnader för att köpa marken.

Är det någon som har lite mer insikt i detta? Vet inte heller om detta är rätt del av forumet att fråga detta, så en mod får gärna flytta inlägget om det behövs!

Redigering: Ändrade en formulering.

fastighetsskatten är ju låg på små skogsenheter.

Det som är dyrt är ju att stycka av en tomt. Lantmäteriet tar minst 50.000 kr upp till 100.000
samt att hitta någon som VILL sälja en liten plätt.
Väldigt få skulle jag säga.
Citera
2025-12-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Bra skrivet.
Dock, en friggebod (max 15kvm) är väl inte bygglovspliktig så den borde ju klara sig även om grannarna skulle anmäla?

har du ingen huvudbyggnad kan du inte bygga en friggebod ( om den inte står på hjul )
Citera
2025-12-22, 11:47
Medlem
Citat:
Hej!

Jag är lite nyfiken på om det kostar att "äga" mark? Naturligtvis går det på en peng att köpa marken, men jag undrar specifikt om det kostar något att sedan äga marken? Och i sådana fall, hur vet jag hur mycket det går på?

Anledningen till att jag undrar är att jag är intresserad över att kanske köpa en bit mark i skogen och slå upp en enkel stuga, helst utan krav på bygglov eller liknande administrativa farthinder som kan tänkas ligga iväg. Men jag vill att underhållet av denna mark ska kosta så lite som bara möjligt (helst gratis men några mindre summor kan jag väl tänka mig betala årligen).

Är det någon som vet mer om detta? Snackade med en markägande släkting som sa att det inte kostade något att äga marken, utan att det bara för säljandet av marken och tillhörande skog, som man behövde betala skatt för, samt (sannolikt) lånekostnader för att köpa marken.

Är det någon som har lite mer insikt i detta? Vet inte heller om detta är rätt del av forumet att fråga detta, så en mod får gärna flytta inlägget om det behövs!

Jag håller på med liknande- la bud på en skog (men förlorade). Vill du ha ett hus så är det billigaste/enklaste om det redan finns ett hus på marken. Nackdelen är att du kan åka på förläggande om avlopp/trekammar lösning- 150 -200 k…kanske det går att köra med mulltoa o komma ifrån det kravet.
Jag har fattat som det itne kostar att äga mark, men avverkar du skogen så finns sådant skogskonto som är bra.
Jag är mest inne på skaffa skog för lite egen ved o lite enklare jakt, tyvärr är skogen där jag bor mycket dyr
Citera
2025-12-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
NEJ
”För betesmark, åkermark, skogsmark och ekonomibyggnader betalar du varken fastighetsavgift eller fastighetsskatt.”
Du får dock inte bo i dessa... Det är alltså det ekonomibyggnad betyder, lada, maskinhall, stall, vedbod, verkstad osv. De kan heller inte konverteras till bostad utan att man ändrar syftet och därmed klassa de som just bostad och skattas därefter.
Senast redigerad av martinator 2025-12-22 kl. 11:52.
Citera
2025-12-22, 11:52
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt lekt med tanken att köpa ett havererat torp någonstans och helt enkelt "restaurera" det. Då skulle man i alla fall kunna bygga attefallshus helt lagligt då de kräver en redan existerande bostad.
Kolla Dalsland
Citera
2025-12-22, 13:15
Medlem
Den som inte äger något slipper all de kostnader som är förknippade med ägandet.
Genom att hyra istället kan man undvika utgifter för underhåll, skatt och försäkringar.
Citera
2025-12-22, 13:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Hej!

Inget är gratis. Du betalar en kommunal fastighetsavgift och du måste söka bygglov, annars är det svartbygge som du tvingas riva om de upptäcker att du byggt. Är du inte skriven på adressen så är det ett skattebrott. Så tyvärr. Inget är gratis. Myndigheterna äger dig till dagen du dör och sedan kostar din gravplats en avgift varje år för dina släktingar.
Citera
2025-12-22, 13:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Hej!

Det finns ett sätt att kringå bygglov och det är att ställa upp en husvagn eller manskapsbod på hjul. Då är det inte en permanent byggnad, så länge den har hjul och går att flytta på. Men då är du även bergänsad till storlek och att det måste finnas en väg. Inte så lätt att lyfta in en husvagn rakt in i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in