Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-21, 19:17
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Hej!

Jag är lite nyfiken på om det kostar att "äga" mark? Naturligtvis går det på en peng att köpa marken, men jag undrar specifikt om det kostar något att sedan äga marken? Och i sådana fall, hur vet jag hur mycket det går på?

Anledningen till att jag undrar är att jag är intresserad över att kanske köpa en bit mark i skogen och slå upp en enkel stuga, helst utan krav på bygglov eller liknande administrativa farthinder som kan tänkas ligga iväg. Men jag vill att underhållet av denna mark ska kosta så lite som bara möjligt (helst gratis men några mindre summor kan jag väl tänka mig betala årligen).

Är det någon som vet mer om detta? Snackade med en markägande släkting som sa att det inte kostade något att äga marken, utan att det bara för säljandet av marken och tillhörande skog, som man behövde betala skatt för, samt (sannolikt) lånekostnader för att köpa marken.

Är det någon som har lite mer insikt i detta? Vet inte heller om detta är rätt del av forumet att fråga detta, så en mod får gärna flytta inlägget om det behövs!

Redigering: Ändrade en formulering.
Citera
2025-12-21, 19:23
Medlem
Du som äger en obebyggd tomtmark ska betala 1 procent av taxeringsvärdet i statlig fastighetsskatt.

Källa

För att svara på din fråga ja de tillkommer löpande kostnader.
Citera
2025-12-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Du som äger en obebyggd tomtmark ska betala 1 procent av taxeringsvärdet i statlig fastighetsskatt.

Källa

För att svara på din fråga ja de tillkommer löpande kostnader.

Kan även vara avgifter till vägföreningarna och samfällighet även om marken är obebyggd.
Citera
2025-12-21, 19:34
Medlem
TheJesuits avatar
Är du intresserad på riktigt måste du prata med skatteverket för att få redan på vad som gäller just din tilltänkta mark. Skogsfastigheter har ingen skatt (kallas lantbruk, men är även skog). Har du däremot byggnader på din skogsmark så kan du behöva skatta för dessa, lika så om det fins avstyckad mark som räknas som 'obebyggd tomtmark'

Klurigt på in i bänken detta, känns som ett lapptäcke där den som har bästa juristen är den som betalar minst skatt.
Citera
2025-12-21, 19:36
Medlem
Du har ju också ett ansvar för skador som kan uppkomma på materiel och person som vistas där tex i enligt allemansrätten.
Du har ett ansvar om det förekommer skadeinsekter i stort antal och som sprider sig till andra markägare. Du kan åläggas att avverka skog för att minska spridningen av skadeinsekter.
Du har ett ansvar om det uppstår en skogsbrand på din mark, om du kan antas vara upphov till denna och inte vidtar åtgärder mot denna i tid, den kanske sprider sig till intilliggande marker som andra skogsägare yrkar skadestånd för.
Området kanske omfattas av "Natura 2000", ett EU-direktiv som ställer speciella krav på vissa delar av landet.
Så du bör vara försäkrad inför dylika scenarier och detta är inte gratis.
Det är inte bara kul att äga en bit mark, det är ett ansvar också förknippat med det.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-12-21 kl. 19:51.
Citera
2025-12-21, 20:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Du har ju också ett ansvar för skador som kan uppkomma på materiel och person som vistas där tex i enligt allemansrätten.
Du har ett ansvar om det förekommer skadeinsekter i stort antal och som sprider sig till andra markägare. Du kan åläggas att avverka skog för att minska spridningen av skadeinsekter.
Du har ett ansvar om det uppstår en skogsbrand på din mark, om du kan antas vara upphov till denna och inte vidtar åtgärder mot denna i tid, den kanske sprider sig till intilliggande marker som andra skogsägare yrkar skadestånd för.
Området kanske omfattas av "Natura 2000", ett EU-direktiv som ställer speciella krav på vissa delar av landet.
Det är inte bara kul att äga en bit mark, det är ett ansvar också förknippat med det.

"Du har ju också ett ansvar för skador som kan uppkomma på materiel och person som vistas där tex i enligt allemansrätten."

Har du någon trovärdig källa till detta?

Kan du ange lagrum?
Senast redigerad av trottwell 2025-12-21 kl. 20:19.
Citera
2025-12-21, 21:19
Medlem
Citat:
"Markägaren har som huvudregel inget ansvar för skador som en person drabbas av under vistelse enligt allemansrätten. "
"Besökare ansvarar för skador de orsakar på mark/egendom genom vårdslöshet, medan markägaren generellt inte ansvarar för olyckor som drabbar besökare (t.ex. snubbla på rot). "
Citera
2025-12-21, 21:27
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Jag hade en liten hästgård med tillhörande 7 hektar (skog). Detta var för 15 år sen så jag minns inte alla detaljer helt, men vad jag minns så var det inte gratis. Det fanns krav på att man skulle underhålla den, någon annan här med fräschare minne och kunskaper kan säkert fylla i.
Citera
2025-12-21, 22:10
Medlem
28-120s avatar
Citat:

Vilken dynga du skriver. Uppenbarligen vet du ingenting om detta så varför låtsas du då veta?

Nej, markägaren ansvarar inte för om någon skadar sig på marken. Nja, något direkt ansvar för skadeinsekter har man inte men kan bli ålagd att åtgärda det om man har stora problem. Inget som är vanligt förekommande. Ansvar för skogsbrand, nej. Men självklart ansvar om du orsakar en skogsbrand, oavsett om det sker på egen eller annans mark. Natura 2000, bla bla bla... Du vet förstås vad som gäller när du köper, ingenting som bara kan hända oförutsett. Bör vara försäkrad? Det avgör man själv men det finns inga krav på det och försäkringen är inte till för att skydda mot ovanstående utan mot ekonomiska förluster för att den egna skogen blir förstörd, t ex av brand eller storm.

Svar till TS:

Nej, ren skogsmark kostar ingenting att äga. Inte med nuvarande regler för fastighetsskatt mm och så länge den är klassad som skogsmark. För tomtmark gäller andra regler. Där måste fastighetsavgift betalas.

Räkna däremot inte med att du får bebygga din skogsfastighet. Krav på bygglov och att följa alla regler gäller även långt ute i skogen. När väl byggnader är uppförda följer också kostnader. Du kan förstås spika upp en liten koja utan bygglov. Ligger den tillräckligt långt ut i skogen och du har god kontakt med markägarna runt omkring finns chansen att ingen anmäler. Då går det bra men det är inte lagligt och om någon anmäler blir det problem.
Citera
2025-12-21, 22:54
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Vilken dynga du skriver. Uppenbarligen vet du ingenting om detta så varför låtsas du då veta?

Nej, markägaren ansvarar inte för om någon skadar sig på marken. Nja, något direkt ansvar för skadeinsekter har man inte men kan bli ålagd att åtgärda det om man har stora problem. Inget som är vanligt förekommande. Ansvar för skogsbrand, nej. Men självklart ansvar om du orsakar en skogsbrand, oavsett om det sker på egen eller annans mark. Natura 2000, bla bla bla... Du vet förstås vad som gäller när du köper, ingenting som bara kan hända oförutsett. Bör vara försäkrad? Det avgör man själv men det finns inga krav på det och försäkringen är inte till för att skydda mot ovanstående utan mot ekonomiska förluster för att den egna skogen blir förstörd, t ex av brand eller storm.

Svar till TS:

Nej, ren skogsmark kostar ingenting att äga. Inte med nuvarande regler för fastighetsskatt mm och så länge den är klassad som skogsmark. För tomtmark gäller andra regler. Där måste fastighetsavgift betalas.

Räkna däremot inte med att du får bebygga din skogsfastighet. Krav på bygglov och att följa alla regler gäller även långt ute i skogen. När väl byggnader är uppförda följer också kostnader. Du kan förstås spika upp en liten koja utan bygglov. Ligger den tillräckligt långt ut i skogen och du har god kontakt med markägarna runt omkring finns chansen att ingen anmäler. Då går det bra men det är inte lagligt och om någon anmäler blir det problem.
Okej tack för svar.

Gäller samma sak för byggnation av attefallshus? Som jag har förstått det behöver man inte bygglov för attefallshus. Är inte intresserad av att bygga en villa, bara en liten byggnad som man kan bo i och kanske några fler byggnader som förråd t.ex. Som jag förstår det står detta över detaljplanen? Men det kanske inte spelar någon roll? Jag har inte tillräckligt koll på juridiken, men om det centrala problemet är att tomtmark beskattas medan skogsmark inte gör det, kan man inte bygga ett attefallshus på skogsmarken då? Eller blir det per automatik tomtmark?
Citera
2025-12-21, 22:58
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Är du intresserad på riktigt måste du prata med skatteverket för att få redan på vad som gäller just din tilltänkta mark. Skogsfastigheter har ingen skatt (kallas lantbruk, men är även skog). Har du däremot byggnader på din skogsmark så kan du behöva skatta för dessa, lika så om det fins avstyckad mark som räknas som 'obebyggd tomtmark'

Klurigt på in i bänken detta, känns som ett lapptäcke där den som har bästa juristen är den som betalar minst skatt.
Ja jag har gjort en del research men jag tycker det är nära på omöjligt att förstå vilka regler som gäller, var de gäller och varför.

Vet du om attefallshus räknas till byggnader? Som jag förstår de är de lite unika på så sätt att de inte kräver bygglov samt står över detaljplanen. Borde inte det göra det teoretiskt möjligt att köpa en skogstomt och plantera ett attefallshus där, och på så sätt undkomma skattebetalning?

Mitt mål är egentligen att helt och hållet kunna försvinna från samhället och bara bo och leva på marken, och kontinuerliga skatter och kostnader som måste betalas gör det betydligt mycket svårare. Kanske om man kan sätta upp någon slags passiv fond som genererar tillräcklig med passiv inkomst för att kunna betala för dessa kostnader.
Citera
2025-12-21, 22:59
Medlem
[quote=SILVER-TIMOTHY|93801144]
Okej tack för svar.

Gäller samma sak för byggnation av attefallshus? Som jag har förstått det behöver man inte bygglov för attefallshus. Är inte intresserad av att bygga en villa, bara en liten byggnad som man kan bo i och kanske några fler byggnader som förråd t.ex. Som jag förstår det står detta över detaljplanen? Men det kanske inte spelar någon roll? Jag har inte tillräckligt koll på juridiken, men om det centrala problemet är att tomtmark beskattas medan skogsmark inte gör det, kan man inte bygga ett attefallshus på skogsmarken då? Eller blir det per automatik tomtmark?

Jag tror att det måste finnas ett bostadshus på tomten för att du ska få bygga ett Atterfallshus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in