Citat:
Ursprungligen postat av
SILVER-TIMOTHY
Hej!
Jag är lite nyfiken på om det kostar att "äga" mark? Naturligtvis går det på en peng att köpa marken, men jag undrar specifikt om det kostar något att sedan äga marken? Och i sådana fall, hur vet jag hur mycket det går på?
Anledningen till att jag undrar är att jag är intresserad över att kanske köpa en bit mark i skogen och slå upp en enkel stuga, helst utan krav på bygglov eller liknande administrativa farthinder som kan tänkas ligga iväg. Men jag vill att underhållet av denna mark ska kosta så lite som bara möjligt (helst gratis men några mindre summor kan jag väl tänka mig betala årligen).
Är det någon som vet mer om detta? Snackade med en markägande släkting som sa att det inte kostade något att äga marken, utan att det bara för säljandet av marken och tillhörande skog, som man behövde betala skatt för, samt (sannolikt) lånekostnader för att köpa marken.
Är det någon som har lite mer insikt i detta? Vet inte heller om detta är rätt del av forumet att fråga detta, så en mod får gärna flytta inlägget om det behövs!
Redigering: Ändrade en formulering.
Inte helt gratis
Kontakta kommunen angående både den kommunala fastighetsavgiften och bygglovet, kommunen kan också upplysa dig om eventuella krav på avlopp och sophantering och kostnader för dessa.
Reglerna för bygglov ändrades en hel del den 1:a december 2025, alltså för några veckor sedan.
Eventuella samfällighetsavgifter borde säljaren kunna upplysa dig om.
Räkna med en liten kostnad för försäkring.
Du kanske kan behöva en väg för att komma fram till din fastighet, detta kan du behöva räkna på.