Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-21, 23:06
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SILVER-TIMOTHY
Ja jag har gjort en del research men jag tycker det är nära på omöjligt att förstå vilka regler som gäller, var de gäller och varför.

Vet du om attefallshus räknas till byggnader? Som jag förstår de är de lite unika på så sätt att de inte kräver bygglov samt står över detaljplanen. Borde inte det göra det teoretiskt möjligt att köpa en skogstomt och plantera ett attefallshus där, och på så sätt undkomma skattebetalning?

Mitt mål är egentligen att helt och hållet kunna försvinna från samhället och bara bo och leva på marken, och kontinuerliga skatter och kostnader som måste betalas gör det betydligt mycket svårare. Kanske om man kan sätta upp någon slags passiv fond som genererar tillräcklig med passiv inkomst för att kunna betala för dessa kostnader.

Jag vet bara att om du uppfört en fastighet (i alla fall på "tomtmark") så får du fastighetsavgift. Men hur är det om man uppför en liten byscha i skogen? Antagligen behöver du bygglov och då blir det väl en beskattningsbar fastighet. Dock vet jag vänner som jagar som har en typ byggbod på hjul (kan vara ganska stora) och de är ju mobila och inte en fastighet. Som en husvagn.

Du verkar ha en plan, ha en skriftlig kommunikation med skattemyndigheten så att du inte åker på en käftsmäll i slutet. Good luck!
Citera
2025-12-21, 23:07
Medlem
zombie-nations avatar
Som sagt, man skattar på mark man kan bo på som man skattar på hus. Rekommenderar inte att köpa mark utan bebyggelse. Däremot finns det en skruttig byggnad på tomten jag du lite snajdigt fixa ditt hus där. Och påstå att det är samma hus. Det är inte säkert att du skattar för denna. Det beror på. En byggnad utan värde brukar vara skattebefriad.
Citera
2025-12-21, 23:07
Medlem
Citat:
Hej!

Jag är lite nyfiken på om det kostar att "äga" mark? Naturligtvis går det på en peng att köpa marken, men jag undrar specifikt om det kostar något att sedan äga marken? Och i sådana fall, hur vet jag hur mycket det går på?

Anledningen till att jag undrar är att jag är intresserad över att kanske köpa en bit mark i skogen och slå upp en enkel stuga, helst utan krav på bygglov eller liknande administrativa farthinder som kan tänkas ligga iväg. Men jag vill att underhållet av denna mark ska kosta så lite som bara möjligt (helst gratis men några mindre summor kan jag väl tänka mig betala årligen).

Är det någon som vet mer om detta? Snackade med en markägande släkting som sa att det inte kostade något att äga marken, utan att det bara för säljandet av marken och tillhörande skog, som man behövde betala skatt för, samt (sannolikt) lånekostnader för att köpa marken.

Är det någon som har lite mer insikt i detta? Vet inte heller om detta är rätt del av forumet att fråga detta, så en mod får gärna flytta inlägget om det behövs!

Redigering: Ändrade en formulering.
Det kostar i sig inget att äga skog.
Men du skattar för avkastningen som skogen ger i form av virke.
Det är även smidigt att försäkra sin skog eftersom värdet på fastigheten sitter i träden. Precis som huset ofta utgör största värdet på tomten. Det kostar en rejäl slant att anlägga tillfartsvägar - för det är att föredra den dagen man behöver en ambulans, eller brandkår.

Det kan bli problem med stuga eftersom man inte längre får skita i en spann - så kommunen kan ställa krav på avloppslösning och då talar vi om hundratusentals kronor.
Citera
2025-12-21, 23:17
Medlem
Man måste hålla ordning på sin skog tror jag?
Citera
2025-12-22, 03:22
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
[quote=MissieBlues|93801174]
Citat:
Okej tack för svar.

Gäller samma sak för byggnation av attefallshus? Som jag har förstått det behöver man inte bygglov för attefallshus. Är inte intresserad av att bygga en villa, bara en liten byggnad som man kan bo i och kanske några fler byggnader som förråd t.ex. Som jag förstår det står detta över detaljplanen? Men det kanske inte spelar någon roll? Jag har inte tillräckligt koll på juridiken, men om det centrala problemet är att tomtmark beskattas medan skogsmark inte gör det, kan man inte bygga ett attefallshus på skogsmarken då? Eller blir det per automatik tomtmark?

Jag tror att det måste finnas ett bostadshus på tomten för att du ska få bygga ett Atterfallshus.

Jag såg det nu. Det gör det hela mycket svårare...
Citera
2025-12-22, 03:24
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Som sagt, man skattar på mark man kan bo på som man skattar på hus. Rekommenderar inte att köpa mark utan bebyggelse. Däremot finns det en skruttig byggnad på tomten jag du lite snajdigt fixa ditt hus där. Och påstå att det är samma hus. Det är inte säkert att du skattar för denna. Det beror på. En byggnad utan värde brukar vara skattebefriad.
Jag har faktiskt lekt med tanken att köpa ett havererat torp någonstans och helt enkelt "restaurera" det. Då skulle man i alla fall kunna bygga attefallshus helt lagligt då de kräver en redan existerande bostad.
Citera
2025-12-22, 03:25
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det kostar i sig inget att äga skog.
Men du skattar för avkastningen som skogen ger i form av virke.
Det är även smidigt att försäkra sin skog eftersom värdet på fastigheten sitter i träden. Precis som huset ofta utgör största värdet på tomten. Det kostar en rejäl slant att anlägga tillfartsvägar - för det är att föredra den dagen man behöver en ambulans, eller brandkår.

Det kan bli problem med stuga eftersom man inte längre får skita i en spann - så kommunen kan ställa krav på avloppslösning och då talar vi om hundratusentals kronor.
Jag kollade lite och det verkade som att man kan t.ex. lösa det via utedass eller liknande. Men jag är inte helt 100 på om det stämmer eller inte. Hela området verkar vara som ett bottenlöst träsk bara, med skumma lagstiftningar hit och dit.
Citera
2025-12-22, 03:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag vet bara att om du uppfört en fastighet (i alla fall på "tomtmark") så får du fastighetsavgift. Men hur är det om man uppför en liten byscha i skogen? Antagligen behöver du bygglov och då blir det väl en beskattningsbar fastighet. Dock vet jag vänner som jagar som har en typ byggbod på hjul (kan vara ganska stora) och de är ju mobila och inte en fastighet. Som en husvagn.

Du verkar ha en plan, ha en skriftlig kommunikation med skattemyndigheten så att du inte åker på en käftsmäll i slutet. Good luck!

Det är marken som är fastigheten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K1

Jag antar att du menar, uppfört en byggnad på fastigheten.

"mobila och inte en fastighet" Du kanske menar inte en byggnad.

Det finns regler även för byggbodar och husvagnar, ibland kan det vara lämpligt med ett tidsbegränsat bygglov för dessa.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/tidsbegransat-bygglov/
Senast redigerad av trottwell 2025-12-22 kl. 04:18.
Citera
2025-12-22, 04:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej!

Jag är lite nyfiken på om det kostar att "äga" mark? Naturligtvis går det på en peng att köpa marken, men jag undrar specifikt om det kostar något att sedan äga marken? Och i sådana fall, hur vet jag hur mycket det går på?

Anledningen till att jag undrar är att jag är intresserad över att kanske köpa en bit mark i skogen och slå upp en enkel stuga, helst utan krav på bygglov eller liknande administrativa farthinder som kan tänkas ligga iväg. Men jag vill att underhållet av denna mark ska kosta så lite som bara möjligt (helst gratis men några mindre summor kan jag väl tänka mig betala årligen).

Är det någon som vet mer om detta? Snackade med en markägande släkting som sa att det inte kostade något att äga marken, utan att det bara för säljandet av marken och tillhörande skog, som man behövde betala skatt för, samt (sannolikt) lånekostnader för att köpa marken.

Är det någon som har lite mer insikt i detta? Vet inte heller om detta är rätt del av forumet att fråga detta, så en mod får gärna flytta inlägget om det behövs!

Redigering: Ändrade en formulering.

Inte helt gratis

Kontakta kommunen angående både den kommunala fastighetsavgiften och bygglovet, kommunen kan också upplysa dig om eventuella krav på avlopp och sophantering och kostnader för dessa.

Reglerna för bygglov ändrades en hel del den 1:a december 2025, alltså för några veckor sedan.

Eventuella samfällighetsavgifter borde säljaren kunna upplysa dig om.

Räkna med en liten kostnad för försäkring.

Du kanske kan behöva en väg för att komma fram till din fastighet, detta kan du behöva räkna på.
Senast redigerad av trottwell 2025-12-22 kl. 05:18.
Citera
2025-12-22, 07:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag vet bara att om du uppfört en fastighet (i alla fall på "tomtmark") så får du fastighetsavgift.

Bara en nitpick här. Tomten ÄR din fastighet. Även en bit obebyggd skogs- eller åkermark är en fastighet. Styckar man av en del för att bebygga den så räknas den avstyckade delen som tomtmark.
Citera
2025-12-22, 07:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Jag har faktiskt lekt med tanken att köpa ett havererat torp någonstans och helt enkelt "restaurera" det. Då skulle man i alla fall kunna bygga attefallshus helt lagligt då de kräver en redan existerande bostad.

Oavsett hur du gör (köper mark och bebygger eller köper en befintlig byggnad) så kommer du få betala fastighetsskatt (maximalt ca 10 000 kr per år).

Om du ska ha rinnande vatten inomhus behöver du också ha en reningsanläggning för det, även om du har utedass och ingen vattentoalett. Detta behöver godkännas av din kommun genom en tillståndsansökan.
Citera
2025-12-22, 07:40
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Bara en nitpick här. Tomten ÄR din fastighet. Även en bit obebyggd skogs- eller åkermark är en fastighet. Styckar man av en del för att bebygga den så räknas den avstyckade delen som tomtmark.

Du har säkert rätt. Försökte bara skapa någon reda i att "obebyggd tomtmark" verkar vara skattepliktig, emedan "lantbruk/skog" inte är det. Inte konstigt att yrkesgruppen Skattejurister har flest självmord.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/fastighetsavgiftochfastighetsskatt.4.69ef368911e13 04a625800013531.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in