Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Skiftar något beroende på årstid men jag associerar rumphugget begreppen lite i stil med:

23 - 04 natt
04 - 09 morgon
09 - 12 förmiddag
12 - 18 eftermiddag
18 - 23 kväll

Det här är nog det mest korrekta, med tillägget att man kanske säger lunch vid 11-13ish.
Citera
2025-12-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja om någon säger middagstid så tror jag de flesta tolkar det som den tid man faktiskt äter middag, dvs typ 17-18.

Ja, så används det ofta idag men hela koncepten förmiddag och eftermiddag grundar sig på att 12 kallas (eller kallades) "middag".

Det kompliceras ytterligare av begreppet "brunch" som lånats från USA och är en kombination av "breakfast" och "lunch". Detta kan man nog som svensk mestadels eller helt strunta i...

Intressant är dock att "breakfast" kommer av "break fast". "Frukost" har ett för en modern svensk, nog mindre klart ursprung...
Senast redigerad av Snobird 2025-12-21 kl. 16:55.
Citera
2025-12-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ser att många här inte vet vad för- respektive eftermiddag är. Förmiddag är tiden från 12 på natten till 12 på dagen, medan eftermiddag är tiden från 12 på dagen till 12 på natten. På engelska görs skillnaden mellan AM och PM. Idioter.

Dela istället in dygnet i morgon, dag, kväll och natt.

Bara ett problem med ditt resonemang och det är att M står för midnatt, inte middag.
Citera
2025-12-21, 17:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Bara ett problem med ditt resonemang och det är att M står för midnatt, inte middag.
Jaså? Du får nog ta och ändra på Wikipedia då, ditt snille.

Citat:
12-timmarsklocka är en tidsomvandlingskonvention i vilken dygnets 24 timmar indelas i två perioder[1] kallade a.m. - ante meridiem (svenska: f.m. - före middag) och p.m. - post meridiem (svenska: e.m. - efter middag).
https://sv.wikipedia.org/wiki/12-timmarsklocka

Samma på engelska wikipedia:
Citat:
The 12-hour clock is a time convention in which the 24 hours of the day are divided into two periods: a.m. (from Latin ante meridiem, translating to "before midday") and p.m. (from Latin post meridiem, translating to "after midday").
https://en.wikipedia.org/wiki/12-hour_clock
Citera
2025-12-21, 17:16
Medlem
Citat:

Nej, jag visste det var latin så jag kollade upp det. "Meridiem" som betyder middag. "Post" och "Ante", före och efter...
Citera
2025-12-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nej, jag visste det var latin så jag kollade upp det. "Meridiem" som betyder middag. "Post" och "Ante", före och efter...

Ah, men då tycker jag det är ännu mer lustigt att de har ordet middag vid midnatt.
Citera
2025-12-21, 17:18
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Skiftar något beroende på årstid men jag associerar rumphugget begreppen lite i stil med:

23 - 04 natt
04 - 09 morgon
09 - 12 förmiddag
12 - 18 eftermiddag
18 - 23 kväll
Så när klockan är 12:00 är det förmiddag, middag och eftermiddag samtidigt?
Citera
2025-12-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ah, men då tycker jag det är ännu mer lustigt att de har ordet middag vid midnatt.

Har de? a.m. är från 24-12 och p.m. från 12-24. Post meridiem = efter middag. Ante meridiem = före middag.
Citera
2025-12-21, 17:22
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Du har kanske lite missat eftermiddag som påbörjar din kväll direkt efter lunch? Men jag antar det var ett misstag...

Jag tycker ibland att kanske 5 kan vara morgon. Sen natt eller morgon. Lite flytande... Natt från kl 24 är väl ok även om man kanske kunde tycka den börjar kl. 23...

Jag tycker även att morgon kanske egentligen ingår i förmiddagen. Typ ungefär att det är förmiddag 6 till 12 och morgon ingår i detta...
Ja klockan 05.00 är det morgon. Sjusovare är för de som drar sig enda till sju på morgonen och således började mornarna förr i vad vi kan räkna som natt 03.00-04.00.

Ibland säger man kanske fyra på morgonen men man säger aldrig fem på natten. Natt är mer 00.00-04.00. Samma sak med eftermiddagen. Man säger inte köockan fem på kvällen utan fem på eftermiddagen. Sex på kvällen. Efter middag är således från lunch till klockan blir sex och därmed tidig kväll.
Citera
2025-12-21, 17:27
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Så när klockan är 12:00 är det förmiddag, middag och eftermiddag samtidigt?

Meh... programmerare? Orkar inte xx:59:a mig i en chill tråd som denna (som vissa förvisso tycks ta på blodigt allvar). Du förstod vart jag, inte minst utifrån min betoning på "rumphugget", ville komma
Citera
2025-12-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Ja klockan 05.00 är det morgon. Sjusovare är för de som drar sig enda till sju på morgonen och således började mornarna förr i vad vi kan räkna som natt 03.00-04.00.

Ibland säger man kanske fyra på morgonen men man säger aldrig fem på natten. Natt är mer 00.00-04.00. Samma sak med eftermiddagen. Man säger inte köockan fem på kvällen utan fem på eftermiddagen. Sex på kvällen. Efter middag är således från lunch till klockan blir sex och därmed tidig kväll.

Jo, men 4 tycker jag känns ganska mycket natt. 5 är väl tidig morgon...

Egentligen kan man kanske se hela blocket 12-18 som eftermiddag som många ändå verkar göra? Men ibland tycker jag att kväll kanske kan börja efter 17 någon gång även om jag mest förknippar det med 18 och efter...
Citera
2025-12-21, 17:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
De har förstås midnight, som vi.
Det är vi som är konstiga vid midday, meridiem(middag)

Egentligen är det vi som kastat in lunch istället och flyttat middagen till där de säger suppertime. Soppatid. Deras kvällsmål

Att dela in i 24 timmar är rätt nytt faktiskt. Inte många väggur som visar det. Förr sa man åtta på kvällen, inte 20.00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in