Alla använder dessa ord men menar inte samma sak. Typ när är det morgon? Vissa skulle säga "när solen går upp" fast det infaller på sommaren kl. 2 på "natten". Folk ligger och sover då och äter inte frukost som man gör på morgonen...
Samma med kväll... Eller förresten natt? När solen går ner? Det sker ibland kring kl. 16:00 på vintern. Är det verkligen natt då? Affärerna är öppna och du är väl det inte ute och shoppar på natten?
Så det är inte självklart när det är morgon, förmiddag, lunch (?), eftermiddag, kväll och natt. Typ kl. 16 på eftermiddagen säger ibland vissa på jobb "nu tar vi kväll" fast när börjar kvällen egentligen? Jag skulle väl säga kring kl. 18 men kanske redan från 17. Sen varar den till kl. 22 kanske och då är det natt. Fast midnatt är kl. 0:00 och om natten standardiserat varar 6 timmar borde den börja kl 21 och sluta kl. 03.00 fast då får man morgon eller kanske t.o.m. förmiddag mitt i natten...
Så detta är inte helt lätt och jag läste också att det är lite personligt hur man definierar det...
Vad tycker ni och hur gör ni? Har ni natt på eftermiddagen, morgon mitt i natten ibland eller kör ni något annat system?
Hör detta bättre hemma i annat forum så flytta fast det har ju att göra med definitioner av ord att göra även om det också gränser till filosofi eller något.
Morgon, dag, kväll osv har inget med tiden att göra utan är efter solens placering.
Gryning - solen börjar synas
Morgon - solen har kommit upp så den syns
Dag - solen står som högst
Eftermiddag - solen står lägre
Kväll - solen är på väg ner
Skymning - solen är på väg bort från att synas
Natt - solen är syns inte och det är mörkt
Svenskar blir med andra ord lurade på natt OB under vinterhalvåret då det är natt största delen av dygnet.
Natt är när solen är nere, dag är när solen är uppe, har inget med klockslag att göra.
Polarnatten tex är i princip sex månader lång på nordpolen.
LL
Man kan ju dela upp dygnet på flera sätt.
Dag/natt, om solen är uppe eller inte.
Förmiddag/eftermiddag, före eller efter mitt på dagen.
Efter olika måltider.
Med mera...
Sedan finns det saker som arbetsdag och trafikdygn.