2025-12-21, 16:08
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad är det mellan 18-24? Då är det väl kväll.
12-18 kan man väl se som eftermiddag hellre.

Nej 12-17 är e.m.
Citera
2025-12-21, 16:12
Medlem
Tycker det är lite konstigt att "i natt" kan syfta på både bakåt och framåt i tiden.
"Jag sov bra i natt" vs. "Jag kommer att sova bra i natt".
Citera
2025-12-21, 16:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Nej 12-17 är e.m.
Nej, 12-17.30 är vad jag menar är eftermiddag. För med det lustiga språket vi har, äter jag middag 17.30.
Fast det egentligen borde heta kvällsmål som förr. För det är när kvällen börjar. Lunch äter man middag, mitt på dagen. Helt galet.

Edit: Sen är frågan när det är afton eller dag för den delen.
Senast redigerad av EnCarte 2025-12-21 kl. 16:23.
Citera
2025-12-21, 16:23
Medlem
Det finns kanske ett annat sätt och se det och det är helt enkelt när det är ljust och mörkt, dag och natt. Typ så ser väl djur det som är aktiva antingen under ljusa eller mörka timmar?

Har också sett dokumentärer och läst att folk för hundratals år sen, faktiskt ofta gick och la sig när det blev mörkt...

På landet gick det inte att jobba när det var mörkt och i stan fanns inga gatlyktor. Det var helt enkelt farligt att gå ut då desperata kriminella härjade då det var mörkt och ingen riktig polis fanns.

Sen brukade folk vakna kring 24 eller något och vara vakna i några timmar och göra saker inomhus. Sen gick de och la sig och vaknade när det blev ljust utomhus.
Citera
2025-12-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Tycker det är lite konstigt att "i natt" kan syfta på både bakåt och framåt i tiden.
"Jag sov bra i natt" vs. "Jag kommer att sova bra i natt".
Finns fler saker som är lite mysko. "imorgon" betyder "någon gång nästa dygn", men helt obestämt vilken tid. Man kan visserligen precisera med "imorgon kväll"

Och "eftermiddag"? Det är typ 12-16 men vem fan äter middag klockan 12?
Citera
2025-12-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Mellan 24-06 är det natt.
Mellan 06-10 är det morgon.
Mellan 10-12 är det förmiddag.
Mellan 12-18 är det kväll.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad är det mellan 18-24? Då är det väl kväll.
12-18 kan man väl se som eftermiddag hellre.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag gömde helt enkelt eftermiddagen. Vilket givetvis är mellan 12-18 och mellan 18-24 är det kväll.

Mea culpa.
Precis så funkar det. Så skönt jag slapp skriva. Så himla krångligt.
Citera
2025-12-21, 16:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Finns fler saker som är lite mysko. "imorgon" betyder "någon gång nästa dygn", men helt obestämt vilken tid. Man kan visserligen precisera med "imorgon kväll"

Och "eftermiddag"? Det är typ 12-16 men vem fan äter middag klockan 12?

Om vi värnat om våra traditioner så hade vi ätit middag klockan 12. I bondesamhället åt man middag klockan 12 sedan åt de bara lättare mat ”kvällsmat” på kvällen.

Lunch är en nymodighet som kom när folk började jobba på industrier och kontor. Då flyttades middagen till en måltid efter jobbet.
Citera
2025-12-21, 16:33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
kl 04 till kl 08 morgon
kl 08 till kl 12 förmiddag
kl 12 till kl 18 eftermiddag
kl 18 till kl 23 kväll
kl 23 till kl 04 natt

Detta är den officiella versionen men lokala varianter förekommer.
Citera
2025-12-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Om vi värnat om våra traditioner så hade vi ätit middag klockan 12. I bondesamhället åt man middag klockan 12 sedan åt de bara lättare mat ”kvällsmat” på kvällen.

Lunch är en nymodighet som kom när folk började jobba på industrier och kontor. Då flyttades middagen till en måltid efter jobbet.
Jo, jag känner till historien. Men det är ett lite mysko ord idag.
Citera
2025-12-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143

Ja, man säger ju faktiskt "middag" om kl 12 på dagen fast man äter middag på kvällen. Kring middagstid äter man lunch...

På danska blir det komplicerat för frokost är det vi kallar "lunch" och "morgenmad" är frukost.
Citera
2025-12-21, 16:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo, jag känner till historien. Men det är ett lite mysko ord idag.

Men det förklarar termerna.
Citera
2025-12-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, man säger ju faktiskt "middag" om kl 12 på dagen fast man äter middag på kvällen. Kring middagstid äter man lunch...
Nja om någon säger middagstid så tror jag de flesta tolkar det som den tid man faktiskt äter middag, dvs typ 17-18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in