Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Med AGI och möjligen snart efterföljande superintelligens blir det varken "datoriserad version av Annie Lööf" eller stagnation, utan en explosiv teknologiutveckling som kan hjälpa eller stjälpa oss.
Nja, varför skulle det bli en explosiv teknologiutveckling?
(Jag har jobbat i sådan miljö så jag ser mig kvalificerad att diskutera det).
Det råder väl inget tvivel om att AI kommer leda till förhöjd tillväxt. Men det dom som ägnar livet åt den typen av frågeställningar räknar fram är i häradet 0.1-0.5% per år i högre tillväxt. Mer än så är det inte. Och det är inte så lätt att märka ens.
T ex har LLM hjälpen vid programmering diskuterats mycket. En del anser sig mer produktiva och andra menar att det mer är ett sänke. Som det nu är är det inte uppenbart att vi får en ökning alls.
Det möjligen du och många andra missar här är att förbättringar skall arbetas igenom och implementeras och detta kostar mycket tid och kapital.
0.5% per år är kanske tom i högsta laget.
Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Men innan dess kan vi mycket väl hamna på nåt slags stadie av "datoriserad Annie Lööf" som är nästan mänsklig men fortfarande lite korkad. Men där är vi nog i stort sett redan.
Nu ska vi se här, hade inte Lööf högsta score på högskoleprovet. Det gör att hon hamnar i de iaf "smartaste" 5% av populationen.
Därför är det rimligt att låta Lööf representera AGI.