2006-09-07, 01:06
Medlem
Aftonbladet skriver:
Citat:
Irakiska myndigheter hängde 27 dömda "terrorister" på onsdagen i Bagdad.

Vad menar dom med "terrorister"? Var de inga terrorister?
Lite längre ner står det:
Citat:
Personerna hade dömts till döden för attacker mot civila irakier.
Jaha, så de var kanske terrorister trots allt? Förmodligen tycker aftonhoran att dessa personer är rebeller.
Varför försvarar aftonbladet alltid dessa?

Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/telegr..._852__,00.html
Citera
2006-09-07, 01:10
Medlem
Dom brukar kallas för "motståndsmän/insurgents" fast jag tycker att "terrorister" endå fungerar att säga om dom..
Citera
2006-09-07, 01:12
Medlem
RedXs avatar
Väldigt märkligt. Dags att skicka ännu ett irriterat mail till Aftonbladets redaktion...
Citera
2006-09-07, 01:21
Medlem
RedXs avatar
Mailade följande till "chefredaktören":

Citat:
Hej!

Jag undrar varför ni sätter ordet "terrorister" inom citationstecken i artikeln jag länkar till nedan?

http://www.aftonbladet.se/vss/telegr..._852__,00.html

Det är svårt att tolka det hela som annat än att ni själva gör bedömningen att dessa människor inte var riktiga terrorister utan "terrorister". Det vore intressant att veta om denna bedömning gjordes på basis av en misstro mot det irakiska rättssystemet eller på basis av en allmän övertygelse om att de som attackerar civila irakier trots allt inte är riktiga terrorister. Om ni har en tredje förklaring är jag idel öra. Jag skulle även vara intresserad av att veta om personen som skrev detta har ert klartecken att väga in personliga bedömningar av huruvida de avrättade var terrorister eller ej samt, om så ej är fallet, vederbörande jobbar kvar på er tidning?

Lite objektivitet i rapporteringen är väl ändå inte för mycket begärt?

Med vänlig hälsning
XXXXXXXX

Dags att invänta svar...
Citera
2006-09-07, 03:03
Medlem
I-Ss avatar
Även i TT-telegramet (vlt-länken är ett TT-telegram) står "terrorister". Kanske det härrör, och har spridit sig, därifrån? Dock inte i rubriken men i texten. Är inte sprängande av civila irakier terrorism så vad är då terrorsim? Har nån på TT råkat "tänka" sin personliga åsikt månne? Har aldrig sett det skrivet så där förut faktsikt. Eller så är det oklarheter kring vad som hänt, men då borde det framgå tydligare.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?telegramId=112562

Terrorister hängdes i Irak

Irakiska myndigheter hängde i dag 27 dömda "terrorister" i Bagdad. De flesta av dem var irakier, sade talesmannen för inrikesministeriet Abdul Karim Khalaf.
Personerna hade dömts till döden för attacker mot civila irakier. Avrättningsordern skrevs under av en irakisk vicepresident, sade han.
(...)
Citera
2006-09-08, 10:53
Bannlyst
Journalister har väl äntligen fattat att alla skurkstater (Ryssland, Kina, USA, Israel mfl) utnyttjar den rådande terroristskräcken för att slå hårt mot rebeller och politiskt motstånd. Kanske därför de uttrycker skepsis med hjälp av situationstecken.

Det är väl den av USA installerade regeringen som avrättat stridande från någon av de andra grupper som slåss om landet?
Citera
2006-09-08, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Det är väl den av USA installerade regeringen som avrättat stridande från någon av de andra grupper som slåss om landet?

Trodde de hade haft val.
Citera
2006-09-08, 12:33
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Vad menar dom med "terrorister"? Var de inga terrorister?l[/url]
Man skulle nog ha skrivit detsamma om Kina eller Kuba hängt »terrorister» – det är inget att uppröras över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in