Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-20, 16:37
Medlem
Finns denna tråd redan ber jag om ursäkt.

Jag ska på visning inom snar framtid i ett hus som behöver renovering osv men vad som behöver bytas beskrivs ej, vad får jag göra som besökare? Får jag gå runt och undersöka om det finns röta i huset (dvs stickprov med kniv eller dylikt föremål). om stege finns gå upp och kolla taket om det finns behov av renovering där. Hur mycket av huset får man ¨testa¨ innan det blir övertramp? Jag kanske är en potentiell kund men det garanterar inte att jag köper det.
Citera
2025-12-20, 16:43
Medlem
Connykrims avatar
Du får inte göra hål i väggar.

Men ja du kan gå runt o leta fel såklart utam att förstöra.

Du besiktar huset när innan du signar köpesavtal.
Citera
2025-12-20, 16:43
Medlem
Undersökningsplikt. Utan att veta med säkerhet, så får man ju inte förstöra.

Så frågan är om man förstör något av värde om man sticker in kniven i detaljer av trä?

Man kan ju fråga säljaren innan man gör något, så får man tillstånd eller inte. Så kan man förhålla sig till det, dvs får man inte undersöka det man vill så får man bjuda lägre eftersom det man inte undersökt kan behöva bytas.

Man kan väl inte i efterhand begära ersättning för sådant man skulle ha upptäckt vid en rimlig undersökning?
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-12-20 kl. 16:47.
Citera
2025-12-20, 16:45
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartGrbbnSkaHaEPA

Jag ska på visning inom snar framtid i ett hus som behöver renovering osv men vad som behöver bytas beskrivs ej, vad får jag göra som besökare? Får jag gå runt och undersöka om det finns röta i huset (dvs stickprov med kniv eller dylikt föremål). om stege finns gå upp och kolla taket om det finns behov av renovering där. Hur mycket av huset får man ¨testa¨ innan det blir övertramp? Jag kanske är en potentiell kund men det garanterar inte att jag köper det.

Du får göra samma saker som en besiktningsman gör.
Citera
2025-12-20, 16:45
Avstängd
Du får inte röra någonting på en visning utan det du vill veta ska du fråga mäklaren om!
Citera
2025-12-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis

Nej!
Citera
2025-12-20, 16:56
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Om huset är besiktat så vet du väl vad som behövs fixas och upptäcker du något mer så är du väl försäkrad genom besiktnings firman, om dom missat något.
Och så har du dolda fel försäkring.
Citera
2025-12-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Undersökningsplikt. Utan att veta med säkerhet, så får man ju inte förstöra.

Så frågan är om man förstör något av värde om man sticker in kniven i detaljer av trä?

Man kan ju fråga säljaren innan man gör något, så får man tillstånd eller inte. Så kan man förhålla sig till det, dvs får man inte undersöka det man vill så får man bjuda lägre eftersom det man inte undersökt kan behöva bytas.

Man kan väl inte i efterhand begära ersättning för sådant man skulle ha upptäckt vid en rimlig undersökning?

Jag vill ju undersöka så mycket jag kan som köpare tänker jag, skulle detta resultera i att jag upptäcker röta på fasad eller liknande borde ju inte detta vara ett fel utan något som kommer med köp av bostaden, eller så tänker jag.

Tänker samma som du säger där att det blir svårt att begöra ersättning eller liknande i efterhand.
Citera
2025-12-20, 17:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis

Ja blir då:
Citat:
Spårar dolda risker:
Vi kryper in i krypgrund, förråd och vind – där felen gömmer sig.

Mäter – gissar inte:
Fuktmätare och värmekamera ger kall fakta om fukt och värmeläckage.
https://www.besiktningsman.se

Gäller ju bara ingen åverkan. Dock kan det hju bli det om man nu är uppe på vinden tex och greppar tag i en bjalke för att se om den håller. Sedan gör den inte det... Men det är ju ingen medveten åverkan.
Citera
2025-12-20, 17:25
Medlem
Grin-Days avatar
Du får fråga mäklaren om du vill gå upp på taket eller sätta en kniv i väggen.
Citera
2025-12-20, 17:31
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartGrbbnSkaHaEPA

Du kan läsa besiktningen av huset, du behöver inte göra de själv 😅

Är nån som bor där
Citera
2025-12-20, 17:43
Medlem
StorFetAnkas avatar
Bara å fråga mäklaren om nåt är oklart, knacka på väggar och känna på olika ställen efter röta brukar aldrig vara några problem, finns det stege på plats å det går att ta sig in på vinden så lär det inte vara några problem det heller. Men kniven får du lämna i bilen, tror inte att nån vill att du skär i väggar och golv. Inte ens för att undersöka mögel å röta. Möjligen att de gör ett undantag i en gammal ladugård, nåt av skjulen eller det fristående garaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in