2025-12-20, 18:09
Medlem
Jultomtars avatar
Man får titta på toaletten, ej utföra behov.
Citera
2025-12-20, 18:09
Medlem
Man får inte göra så värst mycket, man har rätt att ordna en besiktning innan man slutför köpet och därmed har man fullföljt åtminstone delar av "undersökningsplikten".
Citera
2025-12-20, 18:15
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja blir då:

Gäller ju bara ingen åverkan. Dock kan det hju bli det om man nu är uppe på vinden tex och greppar tag i en bjalke för att se om den håller. Sedan gör den inte det... Men det är ju ingen medveten åverkan.

Just.
Citera
2025-12-20, 18:44
Medlem
mäklaren tänker jag har koll på bostad och dylikt eftersom han/hon säljer den men kan man ta reda på vad som kommer hända runt en?

anledningen jag frågar är för att jag tycker priset verkar off men jag får inte fram något på varför det är lågt. allt verkar för bra
Citera
2025-12-20, 19:07
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Du får göra samma saker som en besiktningsman gör.

Nej nej
Citera
2025-12-20, 19:09
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Nej nej

Motivera Ditt nej.
Citera
2025-12-20, 19:13
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Motivera Ditt nej.

Du är ”gäst” när du tittar på ett hus. Låt besiktningsmannen utföra besiktningen.
Citera
2025-12-20, 19:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartGrbbnSkaHaEPA
Finns denna tråd redan ber jag om ursäkt.

Jag ska på visning inom snar framtid i ett hus som behöver renovering osv men vad som behöver bytas beskrivs ej, vad får jag göra som besökare? Får jag gå runt och undersöka om det finns röta i huset (dvs stickprov med kniv eller dylikt föremål). om stege finns gå upp och kolla taket om det finns behov av renovering där. Hur mycket av huset får man ¨testa¨ innan det blir övertramp? Jag kanske är en potentiell kund men det garanterar inte att jag köper det.
Nej du får inte göra åverkan. Du får titta, lyssna, lukta och fråga. Detta som du tar upp gör man vid en besiktning mellan avtal och tillträde. Ofta har man en möjlighet att hoppa av köpet om det är för mycket problem som upptäckts vid besiktningen. Lite vuxenkunskaper kan vara bra att ha
Citera
2025-12-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Du kan läsa besiktningen av huset, du behöver inte göra de själv 😅

Är nån som bor där

Vad jag vet bor ingen där och info är minimal dessvärre så förväntar mig en ruggig bostad då ingen info finns. får inte svar från mäklare vilket inte bidrar till lugnet.
Citera
2025-12-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej du får inte göra åverkan. Du får titta, lyssna, lukta och fråga. Detta som du tar upp gör man vid en besiktning mellan avtal och tillträde. Ofta har man en möjlighet att hoppa av köpet om det är för mycket problem som upptäckts vid besiktningen. Lite vuxenkunskaper kan vara bra att ha

nu vet jag ju inte vilka problem mäklaren vet men skulle jag finna fler går det att påverka pris osv. med rimlig förklaring såklart
Citera
2025-12-20, 20:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartGrbbnSkaHaEPA
Finns denna tråd redan ber jag om ursäkt.

Jag ska på visning inom snar framtid i ett hus som behöver renovering osv men vad som behöver bytas beskrivs ej, vad får jag göra som besökare? Får jag gå runt och undersöka om det finns röta i huset (dvs stickprov med kniv eller dylikt föremål). om stege finns gå upp och kolla taket om det finns behov av renovering där. Hur mycket av huset får man ¨testa¨ innan det blir övertramp? Jag kanske är en potentiell kund men det garanterar inte att jag köper det.

Jag skulle kollat taket från insidan(vinden) för att se om taket läcker.
Citera
2025-12-20, 20:14
Medlem
exoticspices avatar
Näsan är nog bra att använda för att se om det luktar t.ex. mögel eller annan doft som kan vara misstänkt eller om luften känns kall och fuktig. Dålig isolering och tätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in