Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-20, 11:10
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bra, jag studsade också på den felaktiga rubriken.

Vinna gör man på lotto.

Med investeringar gör man resultat.

Klokt. Att vara medveten om... används tradeandet som en omedveten adrenalinrusch - vilket innebär taktiker som är onödigt risktagande? Att fråga sig "är mitt riktiga yrke väldigt tryggt?" Det vore intressant med statistik över yrken och aktiespekulerande och förluster - jag tänker att yrken med en hög adrenalinfaktor, som journalister och kriminalpoliser, inte tillbringar timmar varje kväll framför börskurser och diagram.
Citera
2025-12-20, 11:13
Medlem
Det handlar nog mer att man som äldre fått mer kunskap om vad som funkar för en personligen. Ditt sparsätt låter ju mer som om man bara ska ligga på somliga aktier och det är ju ofta fel strategi. Utmaningen är väl mer när det är dags att hoppa på och lämna olika investeringar i rätt tid.
Citera
2025-12-20, 11:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Input på det?

Vet inte om jag tror riktigt på det. Jag vet att unga har sämre konsekvenstänk. Men de har andra fördelar som gör att de kan vinna mer. Ju äldre du blir desto räddare blir du och det gör att du kan missa vinster. Så istället dör du med massa pengar under madrassen (som kunde varit mycket mer om du vågade satsa lite som ungdomarna gör).

Jag själv lärde mig ganska tidigt hur man gör business med säkerhet i fokus och håller mig ganska stabil i detta. Men jag har nog också med åren blivit lite mer rädd och kritisk. Det har gjort att jag missat några upplägg som blev bra.
Citera
2025-12-20, 11:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Många unga och förhoppningsfulla som ständigt byter investering efter olika trender och nyheter, eller som sysslar med trading och teknisk analys kommer sällan eller aldrig att tjäna de stora pengarna. Hur kan jag veta det? Jag har själv varit en sådan. Med ökad ålder och mognad bytte jag till en mer tålamodig strategi, och tjänar nu pengar som gräs.

Input på det?
Ja, den analysen stämmer. Den som är medioker varje dag kommer alltid vinna över den som har tur för stunden.
Citera
2025-12-20, 11:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det handlar nog mer att man som äldre fått mer kunskap om vad som funkar för en personligen. Ditt sparsätt låter ju mer som om man bara ska ligga på somliga aktier och det är ju ofta fel strategi. Utmaningen är väl mer när det är dags att hoppa på och lämna olika investeringar i rätt tid.
Rätt strategi för 95% av befolkningen är att bara köpa en simpel och billig indexfond. Månadsspara och ligg lång åtminstone 10 år. Att försöka tajma marknaden som du föreslår är inte möjligt, ingen kan det.
Citera
2025-12-20, 12:26
Avstängd
Snusfris avatar
Kör själv på stabila aktier som ökar sakta men säkert. Sen har jag några hundra tusen som jag gör ”snabba” klipp med. Lever ett gott liv. Ekonomiskt i alla fall.
Citera
2025-12-20, 15:00
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Rätt strategi för 95% av befolkningen är att bara köpa en simpel och billig indexfond. Månadsspara och ligg lång åtminstone 10 år. Att försöka tajma marknaden som du föreslår är inte möjligt, ingen kan det.

Ingen kan det säger du. Men vilka ingår - och vad gör de - i där 5% som inte köper en indexfond då?
Citera
2025-12-20, 16:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Ingen kan det säger du. Men vilka ingår - och vad gör de - i där 5% som inte köper en indexfond då?
De som har tillräckligt med kunskap och risktolerans för att välja kvalitetsbolag, ex. Warren Buffet.

Men ingen kan tajma marknaden eftersom ingen människa har förmåga att se in i framtiden.
Citera
2025-12-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ja, den analysen stämmer. Den som är medioker varje dag kommer alltid vinna över den som har tur för stunden.

Bra sammanfattat. Speciellt om man räknar ”ränta-på-ränta”-effekten över tid. Med ett solitt månadssparande, och 6-7% i genomsnittlig förväntad årsavkastning över tid, blir strategin riktigt giftig på sikt.

Dock är strategin allt annat än sexig. Inga spektakulära trades och möjlighet till snabba klipp (pga tur), vilket gör strategin till rätt tråkigt diskussionsunderlag. Det, plus att unga män utan livserfarenhet, tenderar attraheras av ”live fast, die young”-grejer, gör att långsiktiga strategier ofta sågas längs fotknölarna på här på Flashback. Vilket är lite paradoxalt, eftersom unga sitter på den absolut viktigaste resursen av dem alla - tid. Men väljer ofta att kasta bort den på idiotgrejer, såsom gamblingstrategier à la Russinsmurfen etc.
Citera
2025-12-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jo, och det var ungefär det svaret jag ville ha. Förutsättningarna var ju inte jämförbara. Du kan ju aldrig veta hur det hade gått för dig som ung med dagens teknik eller hur?
"Dagens teknik" för investeringar är ju bara byggt på TA. Eller vet du något som kan göra BRA FA-analyser?
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vet inte om jag tror riktigt på det. Jag vet att unga har sämre konsekvenstänk. Men de har andra fördelar som gör att de kan vinna mer. Ju äldre du blir desto räddare blir du och det gör att du kan missa vinster. Så istället dör du med massa pengar under madrassen (som kunde varit mycket mer om du vågade satsa lite som ungdomarna gör).

Jag själv lärde mig ganska tidigt hur man gör business med säkerhet i fokus och håller mig ganska stabil i detta. Men jag har nog också med åren blivit lite mer rädd och kritisk. Det har gjort att jag missat några upplägg som blev bra.
Men mycket större risk att FÖRLORA mer

Det gjordes en undersökning gällande daytraders. Några få procent hade tjänat bra,
ca 15-20 % hade gått plus
men den stora massan hade förlorat...

Och nu har TA-idioterna byggt upp en stor bubbla i USA...
Citat:
De som har tillräckligt med kunskap och risktolerans för att välja kvalitetsbolag, ex. Warren Buffet.

Men ingen kan tajma marknaden eftersom ingen människa har förmåga att se in i framtiden.
Om du menar vad som händer just nu har du rätt,
men om du menar mer på sikt, se kommande STORA ras, har du fel, för det har jag gjort två gånger ca ett halvår innan rasen.
MEN det har blivit mycket svårare att förutspå NÄR nu än då jag gjorde det, för nu är TA-idioter en mycket större del av handlarna, och man kan ju inte veta om/när storfräsare bestämmer sig för att sätta igång TA-säljsignaler och starta raset, som kommer att komma i alla fall i USA, eftersom det är en bubbla...
Citera
2025-12-20, 23:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Om du menar vad som händer just nu har du rätt,
men om du menar mer på sikt, se kommande STORA ras, har du fel, för det har jag gjort två gånger ca ett halvår innan rasen.
MEN det har blivit mycket svårare att förutspå NÄR nu än då jag gjorde det, för nu är TA-idioter en mycket större del av handlarna, och man kan ju inte veta om/när storfräsare bestämmer sig för att sätta igång TA-säljsignaler och starta raset, som kommer att komma i alla fall i USA, eftersom det är en bubbla...
Att du lyckades pricka in rätt 1-2 ggr på grund av ren tur betyder inte att du, eller någon annan, kan se in i framtiden. Sorry to tell you.
Citera
2025-12-21, 02:52
Medlem
Citat:
Att du lyckades pricka in rätt 1-2 ggr på grund av ren tur betyder inte att du, eller någon annan, kan se in i framtiden. Sorry to tell you.
Två gånger. 1988 och IT-bubblan. Det var inte tur. 1988 var "övernaturligt", It-BUBBLAN var logik för det var ju en bubbla...
Båda gångerna sa jag ca fem månader innan det rasade "håll er undan, eller mycket kortsiktigt för det kommer att rasa ganska snart" respektive "håll er undan". It-bubblan sa jag bl a till en VD i ett investmentbolag i IT, men han lyssnade inte

Ett år efter det första raset gjorde jag även ett av MOTSTÅNDARE till "övernaturligt" kontrollerat test där jag förutspådde vilket föremål, som jag skulle få i handen, men det hade inget med ekonomi att göra.
Det ska inte gå att använda sådant här för ekonomisk vinning läste jag senare, vilket stämde för
/jag hade tjänat mycket på optionerna, som jag beställde vid första raset, men jag tjänade inget för Handelsbanken genomförde inte orderna, som jag hade lämnat skriftligt till dem. Först sa de att jag måste lämna stora säkerheter, men jag skulle ju KÖPA inte utfärda optionerna, inte ens deras huvudkontor förstod skillnaden, de sa "kom tillbaka på måndag då bankchefen kommer tillbaka" !!! Då hade tåget redan gått... Och jag fick ingen efter anmälan till Finansinspektionen heller!!!
/Vid It-bubbelraset tjänade jag inget vid själva raset för jag höll mig undan men tjänade bra efteråt då jag gick in några veckor INNAN det syndes på TA att en uppgång var på gång. Precis som då folk bildar bubblor, brukar det bli överreaktioner då det rasar.
/Då jag gjorde det bara på skoj för att testa om jag kunde förutspå vilka NUMMER skulle vinna på V65s enskilda lopp - jag kan inget om hästar, "tittade" i förväg bara på numren som skulle komma upp på Tipsextra - då "tjänade" jag 30 - 40 000 per vecka då jag gjorde det med fiktiva 1000 per lopp, men då jag gjorde det med riktiga pengar gick jag bara jämnt upp.

Sorry to tell you
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in