Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-12-24, 08:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Börja med att det beror på vad man tycker är snyggt.
Ferrari har tagit inspiration och former av en naken kvinna som ligger ner. Lägg därtill stora hjul och du får en underbart vacker bil, men tyvärr blir den inte praktisk. Just detta kommer få folk att backa.

Hyundai har redan gjort det du frågar efter.
Hyundai Coupe gen II (hette Tiburon på vissa marknader) som kom 2001 tog linjer och inspiration från Ferrari 456GT.
Speciellt dyr var den inte och riktigt snygg bil med de rätta formerna. Dessutom var den rätt driftsäker.

Så vad hände? Varför såg man inte mycket av den fastän den såldes i Sverige?
Börja med att det var en coupé med vad det innebär. Den var helt enkelt inte praktisk. Så fort fler än två skulle åka någonstans, så var det ganska bökigt att fälla fram stolarna för att tvinga in någon stackare som fick sitta i en onaturlig ställning i det trånga baksätet.
Baksäte i Hyundai Coupé, Ferrari 456GT, Subaru BRZ, Porsche 911, Nissan GT-R har en sak gemensamt. Det är ett straff att bli hänvisad dit.
Sedan var Hyundai Coupé tekniskt sett en Hyundai Elantra med köregenskaper därefter. Med andra ord, inte så jätteupphetsande.
I en SUV verkar många köpare acceptera lite pissiga köregenskaper mot att få sitta högre upp. I Hyundai Coupé fick du inget av detta.
Det var dessutom rätt uppenbart att man sparat pengar på inredningen. Grå plast dominerade och inredningen var lika spännande som en regnig måndag i november.
Den sålde helt enkelt skitdåligt och blev aldrig någon kultbil heller. Träffar man på en Hyundai Coupé idag, så är det ofta ett sönderstylat exemplar i miserabelt skick som ägs av någon finnig 19-åring.
Skulle säga att den största anledningen till att Hyundai Coupé inte blev nån succé är att det är en rätt jävla tråkig coupé, finns ju några mer namnkunniga tillverkare som hade snyggare coupéer på den tiden. Alfa Romeo, Peugeot, Fiat, Opel, VW och BMW som jag kan komma på på rak arm.
Citera
2025-12-24, 09:06
Medlem
Som flera varit inne på så är främsta anledningen att sportbilar inte tillverkas för det stora antalet köpare att i själva verket så är sportbilen slimmad och inte så praktiskt i vardagslivet.

Vanliga människor behöver vara mer än 1-2 personer i bilen, man behöver plats för matkassarna, det är även mer trafiksäkert att sitta lite högre upp och när man väl krockar så vill man ha krockzoner så att det blir bilen som tar smällen och inte kroppen.

Det finns många argument emot sportbilsutformningen när det gäller vardagslivet.

Men annars håller jag med TS, man tycker att det borde kunna gå göra snygga bilar som är billigare. Jag är ganska mycket inne i att vissa saker hade varit trevligt, som t.ex hur man öppnar bildörren på en sportbil så finns där flera exempel på hur praktiskt det skulle vara i en trång parkeringsplats.
Citera
2025-12-24, 11:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Ok, jag ser inte varför det skulle va så svårt även det.

Tex om volvo gör massa bilar som är 2m breda och robotarna som sätter ihop/tillverkar delarna är på 2m avstånd från varandra, då är det väl bara sätta robotarna på 1.8m avstånd om nu volvo vill göra en bil som är 1.8m bred?
Tror inte det är ngåra större problem
Bilar är inte byggda av legobitar. Har du ens sett hur en bil tillverkas eller skruvat ner och ihop en bil?

I princip allt är anpassat efter modellen (vissa komponenter kan dock vara gemensamma mellan modeller/märken) och ska passa ihop som ett pussel. Ändrar man lite här så kommer det även att påverka där, som i sin tur påverkar på ett tredje ställe.
Citera
2025-12-24, 17:34
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Skulle säga att den största anledningen till att Hyundai Coupé inte blev nån succé är att det är en rätt jävla tråkig coupé, finns ju några mer namnkunniga tillverkare som hade snyggare coupéer på den tiden. Alfa Romeo, Peugeot, Fiat, Opel, VW och BMW som jag kan komma på på rak arm.

Jo men samtidigt var Hyundai Coupé ett rakt svar på vad TS vill uppnå. Den är till och med inspirerad av Ferrari.
Utseende är ju en smaksak, och personligen tycker jag att den yttre designen av Hyundai Coupé var sjukt läcker. Vet inte riktigt vilka modeller du exakt syftar på.

Följande är enligt mig läckrare än Hyundai Coupé:
  • Alfa Romeo Brera: Sjukt fin, men också jävulskt dyr. Idag är det köpläge på ett välvårdat exemplar.
  • BMW 8-serie: Ultraläcker, men jävulskt dyr och helt utanför vad TS syftar på.

Lite andra faktorer som var till Hyundai Coupés nackdel:
  • Hyundai som märke ger inte stående nackhår direkt. Hyundai skulle kunna säljas som "Coop X-tra bil" eller "ICA Basic bil".
  • Även av Hyundai Coupe var snygg och hade lånat linjer från Ferrari 456GT, så anknyter den inte till någon märkeshistoria och är rätt identitetslös. Alfa Romeo och Peugeot är det annorlunda med.

Idag har du i princip bara Mercedes, Lexus och BMW som har coupéer i tillverkning som inte är rena sportbilar.
Coupéer hade sin storhetstid kring millennieskiftet och nu är deras tid fullständigt slut. Folk köper SUV och ingen tillverkare vågar ta risken att lansera en coupé.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in