Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 16:49
Medlem
kraftfoders avatar
När jag läste svenska språket i skolan, så betecknade en 90-talist en författare/konstnär som var verksam på 90-talet. Numera verkar det som så, att en "90-talist" betyder en människa som är född på 90-talet.

Någon som har gjort liknande observation?
Citera
2025-12-19, 16:54
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När jag läste svenska språket i skolan, så betecknade en 90-talist en författare/konstnär som var verksam på 90-talet. Numera verkar det som så, att en "90-talist" betyder en människa som är född på 90-talet.

90-talister
90-talist

Tror jag är skillnaden. Den ena betecknar någon konstnär/författare verksam på 90-talet
Den andra betecknar någon som är född då.
Citera
2025-12-19, 16:54
Medlem
mikaelss avatar
Din rubrik är en annan fråga än din trådstart.
'-talist' har varit vanligt länge för att beskriva människor födda, eller aktiva, under ett visst årtionde.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrtiotalist
https://svenska.se/so/?id=118597&pz=5
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nittiotalist
Citera
2025-12-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Bägge betydelserna på trettitalist omnämns i SAOB. Exemplena är från 59 i första betydelsen och 93 i den andra. Säger iofs inte att den andra betydelsen inte användes då, men definitivt så var den etablerad på 90-talet...
Citera
2025-12-19, 18:07
Moderator
Hamilkars avatar
Beteckningen tillhörande litterär generation kom först, och den första litteraturgeneration som kunde omtalas så var åttiotalisterna, även om den allra första benämningen av den gruppen - som alltså omfattade Strindberg, Levertin och några andra - var åttiotalet. Alla decennier användes inte till att beteckna litterära generationer med, utan dem senare än åttiotalisterna som man brukar räkna med är nittiotalisterna (Heidenstam, Fröding och Karlfeldt m fl) tiotalisterna (Anders Österling, Bo Bergman och deras generationskamrater) och fyrtiotalisterna, med modernister som Lindegren, Ekelöf och Lars Ahlin.

Att använda decenniebenämningen för att beteckna någon som föddes under decenniet, snarare än någon som slog igenom under det, är en uppfinning av journalisten Ludvig Rasmusson, som lanserade det 1985 i boken Fyrtiotalisterna som en svensk beteckning motsvarande USA:s baby boomers.
Citera
2025-12-19, 19:17
Medlem
Imnshos avatar
Numera är -talist ute, och vi har bytt till det mer svenska millennials, generation xyzhbtqi+ samt boomer. För övrigt hör jag till denna sistnämnda grupp.

Några tips på alternativ översättning på boomer? Det betyder ju att man växt upp under en högkonjunktur.

Jag kanske är en "konjagare"? En "glidare"? Även om vi boomers och tidiga 60-talister knappast kan sägas ha växt upp med silversked i munnen.
Citera
2025-12-19, 22:01
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Numera är -talist ute, och vi har bytt till det mer svenska millennials, generation xyzhbtqi+ samt boomer. För övrigt hör jag till denna sistnämnda grupp.

Några tips på alternativ översättning på boomer? Det betyder ju att man växt upp under en högkonjunktur.

Jag kanske är en "konjagare"? En "glidare"? Även om vi boomers och tidiga 60-talister knappast kan sägas ha växt upp med silversked i munnen.

Boomer är väl numera en benämning på folk, oavsett vilket decennium de är födda, har bakåtsträvande åsikter eller verkar dåligt uppdaterade med sin samtid? Från början sade man mest "boomer" om folk födda på 40-talet, dvs babyboomers. Men nu ser jag i olika diskussioner på sociala medier och forum att även äldre kallar yngre för boomers, om den yngre har en reaktionär syn på saker.

-taiist har inte ersatts av dessa, men har kommit att bli alternativa benämningar.
Citera
2025-12-19, 22:21
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Boomer är väl numera en benämning på folk, oavsett vilket decennium de är födda, har bakåtsträvande åsikter eller verkar dåligt uppdaterade med sin samtid? Från början sade man mest "boomer" om folk födda på 40-talet, dvs babyboomers. Men nu ser jag i olika diskussioner på sociala medier och forum att även äldre kallar yngre för boomers, om den yngre har en reaktionär syn på saker.

-taiist har inte ersatts av dessa, men har kommit att bli alternativa benämningar.
Enligt officiell definition för boomer är födelseåren fram till och med 1964. När jag var ung betecknade jag mig som 60-talist. Sedan kom som vanligt amerikanska termer in i bilden och svenska medier hakade på. Gissar att "boomerangen" mer är relevant för krigsländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in