Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-08, 20:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeeJay
räkneexempel: du betalar privat 100 kr för en pryttel. dom hundra kronorna har kostat ditt företag ca 210 kronor. av dom hundra kronorna är 25 kr moms... hade du köpt den direkt på företaget hade kostnaden varit 75 kr. detta gör att du har ca 135 kronor kvar i företaget som du kan ta ut i vinst i slutet på året.. vilket efter att skattmasen tatt sitt blir (nu höftar jag) 65 kr. med andra ord du har fått en pryttel och 65 spänn i fickan.
Om jag får lov att vara lite petig: Köper Du en sak för 100 kronor inklusive 25% moms så är momsen 20 kronor, inte 25 eftersom momsen räknas nedifrån, dvs 80*1,25.
Citera
2006-09-09, 22:18
  #14
Medlem
Nu har jag inte läst hela tråden i detalj, men jag vet att när jag för många år sedan för första gången hörde ordet "avskrivning", och en ekonom skulle försöka förklara för mig vad det var, då fattade jag ingenting. Men det, har jag förstått efteråt, berodde på att han förklarade dåligt.

Såhär skulle jag förklara begreppet avskrivning:

"Avskrivning", som sådant, har ingenting med bokföring, skatter, lagstiftning, eller ens företagande att göra. (Bear with me...) Följande är att "skriva av": jag köper en bil för 100000 kr. Jag utgår från att priset är rimligt och att jag, om jag så önskade, kunde sälja bilen direkt igen, för samma pris, men det gör jag inte. Istället använder jag den i ett år. Då är den förstås mer sliten och äldre, och inte värd lika mycket pengar. Jag gissar att jag kan sälja bilen för 80000, inte mer. Vips, jag har gjort en avskrivning på 100000 - 80000 = 20000 kronor. Visserligen bara i mitt eget huvud, men icke desto mindre har jag gjort en avskrivning.

Det är helt enkelt att försöka, inom rimlighetens gränser, värdera vad det man äger för tillfället är värt.

Jag tycker själv att när någon frågar vad en avskrivning är, då ska man svara såhär och inte blanda in procentsatser bestämda av skatteverket, eller vilka schablonmetoder som man får använda, det rör bara till saker och ting. Visst, man kan gå vidare till sådant senare, men först måste man få den grundläggande tanken klar för sig.
Citera
2006-09-12, 23:07
  #15
Medlem
Pradas avatar
Starta en betalporrsida eller en livewebcamsida. Där du tar pengar för medlemskap etc. Lovar att du kan tjäna feta stålar på det.
Citera
2006-09-13, 14:56
  #16
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prada
Starta en betalporrsida eller en livewebcamsida. Där du tar pengar för medlemskap etc. Lovar att du kan tjäna feta stålar på det.


Har du någon erfarenhet av ovan nämnda tjänster?

Varför skulle någon vilja betala för porr när det finns så mycket gratis?

Detta är absolut ingen provokation eller motsägelse, är bara intresserad helt enkelt..
Citera
2006-09-13, 15:52
  #17
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prada
Starta en betalporrsida eller en livewebcamsida. Där du tar pengar för medlemskap etc. Lovar att du kan tjäna feta stålar på det.
såg inte att det efterfrågades internetföretagside nånstans i tråden.......

feta stålar tjänar du kanske om du är en väldigt snygg tjej och driver din medlemssida själv.... annars är det nog en mindre arme av sidor som behövs, med uppdateringar, innehåll etc etc vilket inte är samma sak som att tjäna en jättemassa pengar... blir nog mest en jättemassa jobb.... då det finns X antal miljoner porrsidor att konkurrera mot......
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback