Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Fattar att det varit ett olämpligt tillfälle att säga att det är mer synd om andra (du kom ju på det själv till slut), men hur är det nyttigt att tycka synd om sig själv?
Bra fråga. Jag inser att det beror på vad man har för grundhållning. Om man är som jag, som normalt vägrar medge att jag har problem som skulle innebära att det är synd om mig, då har jag kommit fram till att det är jäkligt nyttigt. Att andra inte hela tiden ska gå före. "Nu jäklar har jag oooont och kan inte ens bära en tekopp till soffan när jag måste gå med kryckor. Stackars mig!"
Men om man alltid fokuserar på sig själv och alltid har det värre än alla andra, då är det nog inte så nyttigt.
Så: minst två perspektiv, tror jag. Det där man tillåter sig att tycka synd om sig själv (utan att andra får lägga sig i), och så insikten att andra kan ha det bra mycket värre. Och för den delen bättre.
Jag tror inte att det går att sätta objektiva värden på lidande. En del verkar tramsigt, ja, så det kanske går att värdera ytterlägen olika. Men ger mitt brutna ben mer lidandepoäng än när du bli dumpad av älskad partner?