Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Säg att någon sitter och klagar på sin barndom och hur den fuckat upp livet för dem och jag säger att folk i Afghanistan eller annan värre plats på jorden också kan ha haft taskiga föräldrar men att den som klagar ändå haft mat i magen, kläder på kroppen och ett tak över huvudet med minimal risk att bomber faller över en när man sover, och personen kontrar med att lidande inte går att sätta på en skala utan alla har rätt till sitt eget lidande.
Har personen rätt i detta? Och blir personen hjälpt av den attityden?
Ni båda relativiserar upplevelser, den enes är självupplevd, din kontring är ett tankefoster.
Det kan förvisso kännas patetiskt när föräldrar målas ut som monster för att man aldrig fick vara uppe längre än till 22 på vardagar och att mamma var värdelös på att laga mat, men samtidigt så är detta upplevelser hos ett barn vars påverkan kan tas med upp i vuxen ålder på ett positivt eller negativt sätt.
Om man är normalbegåvad inser man att andra människor som hade barndom med mig jag själv såg som idealisk, hade egna demoner att brottas med vad gäller sina föräldrar. Även de som växte upp i herrgården på höjden som fick allt de pekade på.
Jag är tacksam för mina motgångar i livet som barn, då de lärt mig hur ett barn känner och jag kan därför motivera för mina barn vissa saker jag ej låter dem göra. Till exempel.
Sen finns de som ältar sin barndoms trauman att inte ha de rätta kläderna eller leksakerna upp i vuxen ålder, och de har nog lite mer än det att brottas med egentligen. Därför är det rätt kontraproduktivt att relativisera om barnen i Afrika eller säga "ryck upp dig!", för det är knappast så att de kommer säga "Ah, varför har jag inte tänkt på det förut?".
De behöver terapi. Istället sällar de sig till offerkulter som vänsterideologier och annat som spelar på deras egna orättvisa upplevelser.
Maslows behovsskala fungerar inte som argument, särskilt där vi alla levt i fred i hundra år och inte upplevt absolut fattigdom. Vår relativa fattigdom eller upplevelser av övergrepp kan vara nog så traumatiska för ett barn. Det gäller dock att växa upp i takt med sin ålder och inte fastna där.