Citat:
Jag vill inte bemöta din poäng då jag inte är påläst. Jag ville bara belysa andra sidan.
Kommer ihåg att vi tog bort wifi hemma när sonen var liten då det kunde gå in i huvudet innan fontanellerna var slutna.
Vet även att vi haft väldigt liberala lagar för att Ericsson var så pass viktigt för ekonomin.
Kommer ihåg att vi tog bort wifi hemma när sonen var liten då det kunde gå in i huvudet innan fontanellerna var slutna.
Vet även att vi haft väldigt liberala lagar för att Ericsson var så pass viktigt för ekonomin.
Tack för ett ärligt svar! Det är ovanligt i sådana här trådar, och all respekt för det!
Instämmer i båda punkterna:
Små barns skallben är tunnare och fontanellerna öppna, hjärnan absorberar mer RF-strålning (upp till 10 gånger högre SAR än vuxna enligt modeller). Många länder (Frankrike, Belgien, Cypern) har förbjudit eller begränsat WiFi i förskolor/skola just p.g.a. försiktighetsprincipen. Mycket klokt att ni tog bort det hemma.
Sverige har historiskt haft bland de slappaste gränsvärdena i Europa (delvis p.g.a. telekomindustrins vikt). SSM och ICNIRP-linjen har kritiserats för industrinära kopplingar, Ericsson/Telia har finansierat forskning och lobbyarbete som hållit gränserna höga för att underlätta utbyggnad, visselblåsare har tystats och enorma summor har satsats på att hålla opinionen i schack.
Det är precis sådana insikter som gör att fler börjar ifrågasätta “det är helt säkert”-narrativet. Oberoende studier (NTP, Ramazzini) visar risker under våra gränser, och försiktighetsprincipen lyser med sin frånvaro.
Ingen press att bemöta mer, men om du vill gå djupare i något jag kan bidra med, hojta till!