Citat:
Ursprungligen postat av
Old-Crow
Person som utbildat sig, är skötsam och har fast jobb men inte tjänar tillräckligt - Ut ur Sverige!
Person som kör in föremål i fittan på en försvarslös 100–åring - Välkommen att stanna i Sverige!
Tingsrätterna är amatörer som gång efter gång blir tillrättavisade av hovrätten. Skulle förvåna mig om inte även den här domen ändras av hovrätten.
Helvete vad förbannad jag blir!
Nja det stämmer att TR domar ändras. Först ska man komma i håg att endast cirka 10 procent av domarna överklagas till HR. Cirka en tredjedel av dessa ändras. MEN det är inte vanligast att skuldfrågan ändras. Det vanligaste är att påföljden ändras, dvs straffet ändras från hårdare till snällare eller tvärt om. Till ex från 1 mån fängelse till 2 mån fängelse. I kanske 10-15 procent så ändras det i skuldfrågan helt eller delvis. (Domstolsverket)
Varför du tror att man många domar ändras? Det beror troligen på att det är just de domar som media skriver och pratar om. TR har en juristdomare och tre nämndemän och HR har tre juristdomare och två nämndemän i vanliga brottmål. I detta mål verkar det vara juristdomaren som inte ville utvisa. Och han övertygade nämndemännen. Om vi ska tro massmedia. Jag har inte läst domen. Där tror jag dock ingen ville utvisa.
Domstolen följer lagar och praxis. Enligt media så är denna dom välskriven. Du ska vara arg på är vår riksdag. I det här fallet verkar två saker i våra lagar krockat. Allvarlig brottslighet mot GM koppling till Sverige. Han har barn som är svensk medborgare. Han talar svenska. Han kom hit som ung. (16?år). Sen kan domen ändras i HR när det gäller utvisning.
Jag håller med dig att skötsamma med arbete bör få stanna. Enligt uttalanden från våra politiker så verkar de vilja göra det ännu lättare att utvisa personer.