2006-09-06, 22:35
Medlem
Nu är det dags att köpa en Audi S8.
Så nu när jag kollar på blocket så finns det endast 3 stycken S8or som är svensksålda. Jag var o provkörde den här igår:
http://www.blocket.se/vi/6109409.htm?ca=11_s

Gillade allt på den förutom att det inte fanns någon inbyggd gps, tv o dvd. Den va svensksåld och försäljaren sa att om man ska köpa en S8 så ska man köpa en svensksåld. De är ju tiotusentals kronor dyrare. Är det värt det?
Vad är den stora skillnaden på en svensksåld och en import?
Vad ska jag vara väldigt noga med att kolla på en audi s8?
Jag ska inte köpa den billigaste skiten jag hittar utan tänkte lägga ca 150-200 tusen.
Om jag ska köpa en import kanske det är bättre att köpa den direkt från tyskland?

Här är några som faller mig i smaken.

http://www.blocket.se/vi/6109409.htm?ca=11_s
Inte så fint med med mörkgrön färg

http://www.blocket.se/vi/9262253.htm?ca=11_s
För många mil.

http://www.blocket.se/vi/9258635.htm?ca=11_s
Ser helt okej ut.

http://www.blocket.se/vi/8536542.htm?ca=11_s
Ser fin ut.

http://www.blocket.se/vi/8679253.htm?ca=11_s
Fräsch

Tacksam för svar.
Citera
2006-09-06, 22:41
Medlem
milks avatar
Hej, är ingen direkt skillnad, förutom priset, på import och svensksåld...Köper hellre en tysk bil som är från hemlandet än en som är kladdad av svenskar! Det är samma bil, dom bygger inte sämmre bilar till tyskarna än svenskarna!

Köp en import, jag har köpt många import bilar/MC, helnöjd och bra pris på dom!

Det som är svenskarna problem är att såfort det står "svensksåld" skulle det vara nån garanti för att den är fint körd, inget fiffel med mätaren och alltid servad...HAHA, Up my assss...Köp en som är fin, är det import, so what? Känns mer cool om man kommer i en RIKTIG Audi än om man kommer i en svensk...Syns inte utanpå, men det känns innanpå!;=)
Citera
2006-09-06, 22:42
Medlem
hundens avatar
Är den tex tyskimporterad kan det ha skruvats med mätaren, fusk med servicebok, krockad, och andra dolda fel..

värt att då lägga lite extra pengar och få alla kort på bordet..

Köpa bil från tyskland = köpa grisen i säcken (inte alltid, men relativt ofta vad jag hört)
Citera
2006-09-06, 22:45
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
Är den tex tyskimporterad kan det ha skruvats med mätaren, fusk med servicebok, krockad, och andra dolda fel..

värt att då lägga lite extra pengar och få alla kort på bordet..

Köpa bil från tyskland = köpa grisen i säcken (inte alltid, men relativt ofta vad jag hört)

HAHA, du har läst för mycket, och så skulle det inte kunna vara på en svensksåld bil va? Plåtverstäder finns inte här, folk som förfalskar service-bäcker finns inte här och folk som fifflar med mätare finns inte i Sverige...VÄLKOMMEN TILL VERKLIGHETEN!!!!

Sen måste jag få fråga, om den är svensksåld, är det då bevis för att "alla kort" ligger på bodet?
Citera
2006-09-06, 22:52
Medlem
Tabls avatar
Tror nog han syftar på utrustnings alternativ.... OM jag ändå skulle köpa en s8 skulle ja förspka få en fullutrustad dvs, nav o tv...

rekomenderar dig att regga på dig på t.ex. nordicaudi o läsa där...

Annars så rekomenderar jag bmw m5 e39, som är otroligt snabb. men är det audi du vill ha så...
Citera
2006-09-06, 23:05
Medlem
amc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
HAHA, du har läst för mycket, och så skulle det inte kunna vara på en svensksåld bil va? Plåtverstäder finns inte här, folk som förfalskar service-bäcker finns inte här och folk som fifflar med mätare finns inte i Sverige...VÄLKOMMEN TILL VERKLIGHETEN!!!!

Fan är det med dig! Ta det lugnt för guds skull, om du nu tar åt dig så hemskt mycket så kan du väll ändo skärpa till dig för fasiken.

OnT: ... ett tillägg är att OM bilen använts vid ex. rån, mord osv. så är det svårt att få reda på det, om man nu inte ringer ner till Tyskland och hör med deras polis eller fd. ägaren. Sen detsamma om man nu skulle köpa bilen i en privat bilfirma, om den varit krockskadad exempelvis så är det lättare att höra runt för att se vad som hänt med en svensksåld. Hade en sån upplevelse en gång med en tyskimporterad a4:a avant 1.6 från -00, krockskadad och omlackerad. Förra ägaren (svensken som hade den innan) visste ingenting och hade inte ens lagt märke till omlackeringen på huven, dock så har jag en vän där nere som ringde till tysken som krockat med den för att höra hurpass allvarligt det var... och efter det jag hörde så ville jag inte köpa bilen.

Om bilen är felfri så skulle jag nappa direkt om utrustningen, mätartalet och fräschheten på bilen är i topp, även om den är tyskimporterad.
Kollar själv på en ford probe från tyskland, att ha som busbil.
Citera
2006-09-06, 23:11
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amc0
Fan är det med dig! Ta det lugnt för guds skull, om du nu tar åt dig så hemskt mycket så kan du väll ändo skärpa till dig för fasiken.

OnT: ... ett tillägg är att OM bilen använts vid ex. rån, mord osv. så är det svårt att få reda på det, om man nu inte ringer ner till Tyskland och hör med deras polis eller fd. ägaren. Sen detsamma om man nu skulle köpa bilen i en privat bilfirma, om den varit krockskadad exempelvis så är det lättare att höra runt för att se vad som hänt med en svensksåld. Hade en sån upplevelse en gång med en tyskimporterad a4:a avant 1.6 från -00, krockskadad och omlackerad. Förra ägaren (svensken som hade den innan) visste ingenting och hade inte ens lagt märke till omlackeringen på huven, dock så har jag en vän där nere som ringde till tysken som krockat med den för att höra hurpass allvarligt det var... och efter det jag hörde så ville jag inte köpa bilen.

Om bilen är felfri så skulle jag nappa direkt om utrustningen, mätartalet och fräschheten på bilen är i topp, även om den är tyskimporterad.
Kollar själv på en ford probe från tyskland, att ha som busbil.

Tycker det verkar som om du är mer agge än jag!!! Men snälla du, i Sverige går det att få en bil lagad och lackad också utan att ditt försäkringsbolag får reda på det, eller vem det nu kan vara! Det är inget speciellt bara för att den är från Tyskland!

Men du kanske tror att ALLA bilar skickas ner till den Germanska delen av världen och lagas och lackas? Det är ju smidigt och bra då vi inte har tillräckligt bra med folk i Sverige som kan göra det svart för en mindre penning än vad självrisken är!!!!
Citera
2006-09-06, 23:12
Medlem
Nedomanskys avatar
Detta är väl kanske inte det du söker, det kan kanske vara nåt ändå?
http://www.blocket.se/vi/9310976.htm?ca=13_s
Citera
2006-09-06, 23:19
Medlem
Många svar på så kort tid kul!
Kan man på något sätt avslöja fusk med s-boken, skruvad mätare mm.?

Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Detta är väl kanske inte det du söker, det kan kanske vara nåt ändå?
http://www.blocket.se/vi/9310976.htm?ca=13_s
Nja, för mycket vanlig familjebil över det hela.
Nä, S8 ska det vara.
Citera
2006-09-06, 23:21
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
Många svar på så kort tid kul!
Kan man på något sätt avslöja fusk med s-boken, skruvad mätare mm.?

Nja, för mycket vanlig familjebil över det hela.
Nä, S8 ska det vara.

Jaa, kolla hur boken ser ut...Ser den ut att vara från Audi? Kolla även efter papper/kvitton på olika servicar...Är personen seriös så ska papprena finnas! Vet att det finns en guide hur man kan avslöja fusk i serviceboken, sök på google lite om servicedbökcer och hur man kolla om dom är korrekta eller ej!
Citera
2006-09-07, 04:50
Medlem
Megaforces avatar
En skillnad mellan svensksålda och importerade bilar är att försäkringen ofta är dyrare på de senare. Ibland kan skillnaden vara så stor att förtjänsten på att välja importbilen är uppäten efter några år.

För många bilar gäller också att svensksålda bilar är underredsbehandlade vilket bilarna i tyskland inte är. Man måste lägga till kostnaden för underredsbehandling om detta inte redan är gjort på bilen (typ 5000 kr).

När det gäller körsträckor så går det att ta reda på bilbesiktningens uppskrivna milställningar 10 år bakåt i tiden, fast det är mer komplicerat om det är mer än 2 år gamla eftersom dessa inte finns i dator utan bara lokalt i respektive bilprovnings arkiv. Det betyder att det kan bli lite detektivarbete att hitta rätt station och söka i deras arkiv.
Citera
2006-09-07, 10:12
Medlem
Det finns en S8, enägarbil till salu i Kiruna på BilCity (eller fanns iaf för ett tag sedan). Väldigt fräsch och med ALLT inkl soldrivna fläktar, glastak och allt annat jag inte ens visste fanns. Första ägaren tog smällen ekonomiskt och den kostade ca 1 mille ny, så det är ju ett fynd.

Var beredd på att en service kan kosta 60.000 inkl kamremsbyte bara.... Hade du inte råd med en ny kanske du inte har råd med den begagnad heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in