Citat:
Ursprungligen postat av
Sjoestedt
Bra förslag där. Hur utforskar jag det närmare? Men jag mediterar varje morgon sen två år tillbaka, har knappt missat någon dag där. Det kan jag varmt rekommendera. Det har gjort mig till en tryggare och starkare individ. Så jag får väl fortsätta med det.
Har du något annat förslag?
Skriver även ner konkreta mål på ett kollegieblock. Har uppnått en hel del mål, och har många kvar.
Det hjälper en väl att ge riktning i livet.
Skitbra att du mediterar! Jag håller med dig - det är otroligt stärkande att meditera.
När jag kraschade för strax över två år sedan och hamnade på psyket så skulle jag säga att det var tre saker som räddade mig och gör det möjligt att fortsätta vara nykter och spelfri:
1. Frugan
2. Medicinering mot depression
3. Mindfulness
(Utan inbördes ordning)
Slutar jag meditera (vilket hänt många gånger) så börjar jag långsamt glida neråt igen. Gamla tankemönster får fäste, den inre monologen tilltar, ältande av det som varit och oro för framtiden i en aldrig sinande ström. Med hjälp av mindfulness kan jag låta det ske utan att det påverkar mig känslomässigt, och det som inte påverkar mig det tappar styrka.
Så jag tänker att när du börjar känna av tankar på att du har en livskris, så bara släpp allt och sätt dig ner och meditera. Låt tankarna vandra och studera innehållet i dem, till slut tystnar det. Ja, du vet ju redan det magiska!
Hur ser det ut med mediciner? Kan du ta något som stabiliserar sig nät du får tvära svängningar i måendet?