Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-16, 19:18
Medlem
Sjoestedts avatar
Hej psykologiforumet!

Skriver här i syfte om att skriva av mig. Jag har hamnat i någon slags livskris, jag är i 30 års åldern. Kriser sägs ju ha olika faser, och jag tror mig befinna mig i chockfasen. Har borderline sen innan, och vi sägs ju vara känsliga och hamna i kriser oftare.

Jag känner inte mig som mitt vanliga jag. Men det är väl en vanlig reaktion när man bearbetar en kris?

Finns det något som kan underlätta min situation? Någon text, bok, tips?

Jag tyckte jag hade en tydlig riktning i livet, så kom den här krisen.

Någon som har egna erfarenheter från livskriser?
Citera
2025-12-16, 19:23
Medlem
Kanske är bra att undersöka vem detta jag är som säger sig ha en kris? Meditera och stänga av ekokammaren inne i huvudet en stund och få lite lugn och ro?

Kan varmt rekommendera mindfulness.
Citera
2025-12-16, 19:31
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kanske är bra att undersöka vem detta jag är som säger sig ha en kris? Meditera och stänga av ekokammaren inne i huvudet en stund och få lite lugn och ro?

Bra förslag där. Hur utforskar jag det närmare? Men jag mediterar varje morgon sen två år tillbaka, har knappt missat någon dag där. Det kan jag varmt rekommendera. Det har gjort mig till en tryggare och starkare individ. Så jag får väl fortsätta med det.

Har du något annat förslag?

Skriver även ner konkreta mål på ett kollegieblock. Har uppnått en hel del mål, och har många kvar.
Det hjälper en väl att ge riktning i livet.
Citera
2025-12-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Bra förslag där. Hur utforskar jag det närmare? Men jag mediterar varje morgon sen två år tillbaka, har knappt missat någon dag där. Det kan jag varmt rekommendera. Det har gjort mig till en tryggare och starkare individ. Så jag får väl fortsätta med det.

Har du något annat förslag?

Skriver även ner konkreta mål på ett kollegieblock. Har uppnått en hel del mål, och har många kvar.
Det hjälper en väl att ge riktning i livet.
Skitbra att du mediterar! Jag håller med dig - det är otroligt stärkande att meditera.

När jag kraschade för strax över två år sedan och hamnade på psyket så skulle jag säga att det var tre saker som räddade mig och gör det möjligt att fortsätta vara nykter och spelfri:

1. Frugan
2. Medicinering mot depression
3. Mindfulness
(Utan inbördes ordning)

Slutar jag meditera (vilket hänt många gånger) så börjar jag långsamt glida neråt igen. Gamla tankemönster får fäste, den inre monologen tilltar, ältande av det som varit och oro för framtiden i en aldrig sinande ström. Med hjälp av mindfulness kan jag låta det ske utan att det påverkar mig känslomässigt, och det som inte påverkar mig det tappar styrka.

Så jag tänker att när du börjar känna av tankar på att du har en livskris, så bara släpp allt och sätt dig ner och meditera. Låt tankarna vandra och studera innehållet i dem, till slut tystnar det. Ja, du vet ju redan det magiska!

Hur ser det ut med mediciner? Kan du ta något som stabiliserar sig nät du får tvära svängningar i måendet?
Citera
2025-12-16, 20:09
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Skitbra att du mediterar! Jag håller med dig - det är otroligt stärkande att meditera.

När jag kraschade för strax över två år sedan och hamnade på psyket så skulle jag säga att det var tre saker som räddade mig och gör det möjligt att fortsätta vara nykter och spelfri:

1. Frugan
2. Medicinering mot depression
3. Mindfulness
(Utan inbördes ordning)

Slutar jag meditera (vilket hänt många gånger) så börjar jag långsamt glida neråt igen. Gamla tankemönster får fäste, den inre monologen tilltar, ältande av det som varit och oro för framtiden i en aldrig sinande ström. Med hjälp av mindfulness kan jag låta det ske utan att det påverkar mig känslomässigt, och det som inte påverkar mig det tappar styrka.

Så jag tänker att när du börjar känna av tankar på att du har en livskris, så bara släpp allt och sätt dig ner och meditera. Låt tankarna vandra och studera innehållet i dem, till slut tystnar det. Ja, du vet ju redan det magiska!

Hur ser det ut med mediciner? Kan du ta något som stabiliserar sig nät du får tvära svängningar i måendet?

Meditation har en hel del fantastiska effekter på många plan!

Tråkigt att höra att höra att du har blivit inlagd. Önskar dig det bästa.

Det var någon som sa att meditation är som att åka räkmacka igenom livet.

Jag står på högdos neuroleptika i dagsläget, clozapine och reagila. Har läkt en psykos sjukdom, och tanken är väl att trappa ner eller sluta helt med den på längre sikt.

Är ej deprimerad däremot. Möjligtvis en obehandlad adhd i bagaget. Som jag har tänkt utreda efter utsättningen av neuroleptika.

Kanske att jag behöver formulera nya mål att sträva efter.
Citera
2025-12-16, 20:21
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:

Men som du skrev i ditt första inlägg, att jag behöver nog undersöka vem jag är på ett djupare plan.
Citera
2025-12-16, 20:23
Medlem
Citat:
Meditation har en hel del fantastiska effekter på många plan!

Tråkigt att höra att höra att du har blivit inlagd. Önskar dig det bästa.

Det var någon som sa att meditation är som att åka räkmacka igenom livet.

Jag står på högdos neuroleptika i dagsläget, clozapine och reagila. Har läkt en psykos sjukdom, och tanken är väl att trappa ner eller sluta helt med den på längre sikt.

Är ej deprimerad däremot. Möjligtvis en obehandlad adhd i bagaget. Som jag har tänkt utreda efter utsättningen av neuroleptika.

Kanske att jag behöver formulera nya mål att sträva efter.
Tack! Det var en tung period men när man kom ut på andra sidan så blev allt rätt bra ändå (det trodde jag var en omöjlighet).

Skönt att höra att läget ändå är under kontroll för dig, men det låter hemskt att du fått genomlida en psykosjukdom - det måste ha varit fruktansvärt.

Vad är det för mål som du satt upp, om man får fråga? Hänger det ihop med livskrisen att du känner att du inte uppnått det du "borde" ha gjort?
Citera
2025-12-16, 20:26
Medlem
Citat:
Men som du skrev i ditt första inlägg, att jag behöver nog undersöka vem jag är på ett djupare plan.
Det är aldrig fel!
Jag tänker mycket på att dessa 'jag" som vi identifierar oss med är roten till mycket ont här i världen. Att mycket skulle se annorlunda ut om vi alla större delen av vår vakna tid bara var i nuet.

Jag har nöjt mig med ett sista mål i livet: Jag ska skriva min bok jag tjatat om i tjugo år. Hur dålig den än är så ska jag bannemig skriva den, trycka upp tjugo ex och skicka till familj och vänner
Citera
2025-12-16, 20:41
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Tack! Det var en tung period men när man kom ut på andra sidan så blev allt rätt bra ändå (det trodde jag var en omöjlighet).

Skönt att höra att läget ändå är under kontroll för dig, men det låter hemskt att du fått genomlida en psykosjukdom - det måste ha varit fruktansvärt.

Vad är det för mål som du satt upp, om man får fråga? Hänger det ihop med livskrisen att du känner att du inte uppnått det du "borde" ha gjort?

Så bra att det löste sig för dig.

Psykoserna kastade omkull livet. Läkarna sa att det skulle ta upp till 8-10 år att läka med rätt medicin. Stämmer bra överens då det har gått 10 år nu. Jag upplever inga psykotiska symptom idag. Vilket jag är tacksam för!

Jag kan ha fått en hel del insikter på grund av psykiska ohälsan. Tar hälsan på allvar idag, och har tränat i 6 år nu på gymmet och byggt upp en bra grund fysik. Daglig meditation. Fått en hel del perspektiv.

Jag har en fin lägenhet centralt, bil och en bra arbetsplats. Vilket jag ocksä är tacksam för!

Har upptäckt en bra sida av mig själv och det är att jag är målmedveten. Har lätt att uppnå mål. Så jag har skrivit ner konkreta mål. Både karriärsmål och vanliga mål. Jag känner inte att jag ligger efter så det är nog inte det krisen handlar om.
Citera
2025-12-16, 20:42
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Hej psykologiforumet!

Skriver här i syfte om att skriva av mig. Jag har hamnat i någon slags livskris, jag är i 30 års åldern. Kriser sägs ju ha olika faser, och jag tror mig befinna mig i chockfasen. Har borderline sen innan, och vi sägs ju vara känsliga och hamna i kriser oftare.

Jag känner inte mig som mitt vanliga jag. Men det är väl en vanlig reaktion när man bearbetar en kris?

Finns det något som kan underlätta min situation? Någon text, bok, tips?

Jag tyckte jag hade en tydlig riktning i livet, så kom den här krisen.

Någon som har egna erfarenheter från livskriser?

Konst!
Skapa musik och bild.
Citera
2025-12-16, 20:43
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Det är aldrig fel!
Jag tänker mycket på att dessa 'jag" som vi identifierar oss med är roten till mycket ont här i världen. Att mycket skulle se annorlunda ut om vi alla större delen av vår vakna tid bara var i nuet.

Jag har nöjt mig med ett sista mål i livet: Jag ska skriva min bok jag tjatat om i tjugo år. Hur dålig den än är så ska jag bannemig skriva den, trycka upp tjugo ex och skicka till familj och vänner

Då får du trycka upp en bok till mig också
Citera
2025-12-16, 20:45
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Konst!
Skapa musik och bild.

Det är verkligen min sämsta sida. Kan inte rita överhuvudtaget.

Kanske skapa musik på datorn? DJ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in