Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-16, 10:04
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Står i begrepp att göra en gråstarrsoperation. Om vi skippar det ekonomiska
och bara fokuserar på vilken lins som kan vara bäst. (Monolins = gratis, Torix = 38000
samt multifokal 50000). Vad finns det för erfarenheter av torix jmft med multifokal?

Jag har astigmatism samt genomfört en laserkorrigering för 15 år sedan.

Just astigmatismen verkar i princip utesluta en monolins för då skulle jag behöva
glasögon på både långt och kort håll. Dvs jag kan aldrig få gråstarr men thats it.

Multifokal verkar kunna ge haloeffekter samt ev. ett behov av starkare ljus vid läsning.
Hur mycket det kommer påverka en är ju från person till person. Men vid en lyckad
operation kommer jag se bra både på kort och långt håll. Perfekt utlovas inte bla pga
min astigmatism. Man kan inte (utan en betydligt större operation) göra om ett linsbyte.
Troligen innebär en operation med hightech multifokal en något större chans att det kan
uppstå problem men om det blir bra blir det riktigt bra!

Torix är bättre än mono på så vis att dom tar bort astigmatismen och man slipper
skuggfenomen och man kommer se bra på långt och med torix+ så ser man även lite
bättre på kort håll. Däremot kommer man behöva läsglasögon.

Jag lutar åt torix då jag är van vid läsglasögon. Och kan köpa mackglasögon efter op.
Läkaren har dessutom flaggat för att jag kanske inte ens kan ha multifokal. Bara det gör ju valet enkelt. Om läkaren tvekar så... tja då kanske man oavsett slutrekommendation
ska välja bort multifokal.

- BBZW
Citera
2025-12-16, 14:15
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Står i begrepp att göra en gråstarrsoperation. Om vi skippar det ekonomiska
och bara fokuserar på vilken lins som kan vara bäst. (Monolins = gratis, Torix = 38000
samt multifokal 50000). Vad finns det för erfarenheter av torix jmft med multifokal?

Jag har astigmatism samt genomfört en laserkorrigering för 15 år sedan.

Just astigmatismen verkar i princip utesluta en monolins för då skulle jag behöva
glasögon på både långt och kort håll. Dvs jag kan aldrig få gråstarr men thats it.

Multifokal verkar kunna ge haloeffekter samt ev. ett behov av starkare ljus vid läsning.
Hur mycket det kommer påverka en är ju från person till person. Men vid en lyckad
operation kommer jag se bra både på kort och långt håll. Perfekt utlovas inte bla pga
min astigmatism. Man kan inte (utan en betydligt större operation) göra om ett linsbyte.
Troligen innebär en operation med hightech multifokal en något större chans att det kan
uppstå problem men om det blir bra blir det riktigt bra!

Torix är bättre än mono på så vis att dom tar bort astigmatismen och man slipper
skuggfenomen och man kommer se bra på långt och med torix+ så ser man även lite
bättre på kort håll. Däremot kommer man behöva läsglasögon.

Jag lutar åt torix då jag är van vid läsglasögon. Och kan köpa mackglasögon efter op.
Läkaren har dessutom flaggat för att jag kanske inte ens kan ha multifokal. Bara det gör ju valet enkelt. Om läkaren tvekar så... tja då kanske man oavsett slutrekommendation
ska välja bort multifokal.

- BBZW
Kör med multi om det går så slipper du alla problem med glasögon. Byte själv för några år sedan efter att man kontaterat lite gråstarr på ena ögat. Hade tidigare kört ögonlaser på båda ögonen. Resultqatet blev kanon med 110% syn på båda ögonen. kom undan med 55000 då ögat med starren gick på sjukvården förutom merkostanden för multilins.
Haloeffekten vänjer man sig vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in