Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-15, 18:37
Medlem
Hej Flashback!

Som rubriken lyder så undrar jag om jag kan förhandla till mig en lägre hyra, eller på något sätt gå mer vinnande ur min situation?

Men först lite info;

Jag bor i en lägenhet sydväster om Södermalm. Det är en hyresrätt (korttidskontrakt) på ca 35kvm som ligger på 6e våningen (med hiss). Jag betalar just nu runt 10500kr för lägenheten och jag fick precis ett brev om hyreshöjningen för 2026, den låg på 3,4%.

Hyran är så sjukt mycket högre än andra lägenheter som är i samma storlek och distans till centrum som denna. Huset är väl i helt okej skick men med flagnande färg och lossnande tjit på fönstren, inget i lägenheten är nyrenoverat.

Jag har också sett att en lägenhet på ca 50kvm i samma hus fast en våning ner från min hade samma hyra på 10500kr i månaden.

HUR kan det vara såhär!? Finns det något jag kan göra för att få ner min hyra? Kan jag försöka snacka med hyresvärden och fråga om jag kan få byta till en av de större lägenheterna som han annonserar ut titt som tätt eller är det bara att bita i det sura äpplet som är Stockholms bostadsmarknad?
Citera
2025-12-15, 18:42
Medlem
Är det samma lägenhet, som du beskriver här:

(FB) Stamrör sönderrostat men hyresvärd vill inte göra något. Hjälp!

Då har du uppenbarligen inget kontrakt alls.

Om det inte handlar om den lägenheten, utan en ny med "korttidskontrakt", som du skriver, så har du inte heller någon rätt till justering av hyran. Du har ingen besittningsrätt, och hyr enligt den standard som lägenheter är i.

En lägenhet i Nacka på 22kvm ligger just nu ute genom Bostadsförmedlingen. Den kostar 7500:-. Dina 10 000 är inte på något sätt i överkant.
Citera
2025-12-15, 18:42
Medlem
sebastian66s avatar
När du snackar om Stockholm så kan du bara fet glömma detta. Om du inte gillar hyran så hittar hyresvärden en ny person som vill hyra.
Det innebär att du har 0% känns att kunna lyckas med hyresänkning. Man får vara glad att man har en lägenhet i Stockholm även att det kan vara dyrt.
Det kan vara bättre att flytta ut på landet då kan du förhandla på ett helt annat sätt.
Det finns ingen möjlighet att förhandla i alla större städer. Där får man bara gilla läget betala och hålla tyst.
Det är dagens verklighet år 2025.
Citera
2025-12-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dradomikragen
Hej Flashback!

Som rubriken lyder så undrar jag om jag kan förhandla till mig en lägre hyra, eller på något sätt gå mer vinnande ur min situation?

Men först lite info;

Jag bor i en lägenhet sydväster om Södermalm. Det är en hyresrätt (korttidskontrakt) på ca 35kvm som ligger på 6e våningen (med hiss). Jag betalar just nu runt 10500kr för lägenheten och jag fick precis ett brev om hyreshöjningen för 2026, den låg på 3,4%.

Hyran är så sjukt mycket högre än andra lägenheter som är i samma storlek och distans till centrum som denna. Huset är väl i helt okej skick men med flagnande färg och lossnande tjit på fönstren, inget i lägenheten är nyrenoverat.

Jag har också sett att en lägenhet på ca 50kvm i samma hus fast en våning ner från min hade samma hyra på 10500kr i månaden.

HUR kan det vara såhär!? Finns det något jag kan göra för att få ner min hyra? Kan jag försöka snacka med hyresvärden och fråga om jag kan få byta till en av de större lägenheterna som han annonserar ut titt som tätt eller är det bara att bita i det sura äpplet som är Stockholms bostadsmarknad?

Flytta. För den summan kan du köpa hus på vissa ställen.
Citera
2025-12-15, 19:03
Medlem
Du har inte ett korttidskontrakt.
Du bor svart i andra/tredje hand.
Citera
2025-12-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Du har inte ett korttidskontrakt.
Du bor svart i andra/tredje hand.

Har flyttat från den mardrömmen tack o lov
Citera
2025-12-15, 19:13
Medlem
Varför inte flytta till en lägenhet som har mycket lägre hyra men som ligger på samma avstånd?
Troligen för att du då hamnar i ett sämre område där man blir bög-rån-mördad,
Vill man bo fint får man betala för sig, det är inte så mycket svårare än så,

Korttidskontrakt? Låter skumt.
Citera
2025-12-15, 19:14
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dradomikragen
Hej Flashback!

Men först lite info;

Ta ärendet till Hyresnämnden, en domstol (obs! ej att förväxla med Hyresgästföreningen som i praktiken är socialdemokratiskt styrd. Om du googlar Hyresnämnden kommer Hyresgästföreningen upp som första alternativ, så kolla noga att du inte förleds in i Hyresgästföreningens träsk).

Det kostar inget att vända sig till Hyresnämnden.

Företaget ”Orimlig hyra” har tveksamma metoder, men du kan läsa en del om fenomenet ockerhyra/överhyra på deras hemsida.

https://orimlighyra.se/vadarockerhyraoverhyra/?utm_term=hyresn%C3%A4mnden%20sk%C3%A4lig%20hyra&u tm_campaign=Hyresn%C3%A4mnden&utm_source=adwords&u tm_medium=ppc&hsa_acc=1040920843&hsa_cam=177449420 93&hsa_grp=154755317903&hsa_ad=682680560313&hsa_sr c=g&hsa_tgt=kwd-1551216174387&hsa_kw=hyresn%C3%A4mnden%20sk%C3%A4l ig%20hyra&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_s ource=1&gad_campaignid=20818511662&gbraid=0AAAAAC-AZ7B_nZ39RruMwyoM-W6pwd427&gclid=EAIaIQobChMI3_vi9ZPAkQMVS2yRBR3Nsx5 kEAAYAiAAEgJBHfD_BwE

Kritik av företaget ”Orimlig hyra”
https://www.altinget.se/artikel/foretaget-orimlig-hyra-forsoker-sko-sig-paa-utsatta-konsumenter

Som sagt, Hyresnämnden är den väg du ska gå. https://www.domstol.se/hyres--och-arrendenamnden-i-stockholm/
Senast redigerad av skoputs 2025-12-15 kl. 19:26.
Citera
2025-12-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför inte flytta till en lägenhet som har mycket lägre hyra men som ligger på samma avstånd?
Troligen för att du då hamnar i ett sämre område där man blir bög-rån-mördad,
Vill man bo fint får man betala för sig, det är inte så mycket svårare än så,

Korttidskontrakt? Låter skumt.
Ett "rivningskontrakt"?
Senast redigerad av tjanska 2025-12-15 kl. 19:24.
Citera
2025-12-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ett "rivningskontrakt"

Är det ett rivningskontrakt så kanske man inte skall förvänta sig att de målar om o fixar.
Eller är det påhittat rivningskontrakt?
Citera
2025-12-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Ta ärendet till Hyresnämnden, en domstol (obs! ej att förväxla med Hyresgästföreningen som i praktiken är socialdemokratiskt styrd. Om du googlar Hyresnämnden kommer Hyresgästföreningen upp som första alternativ, så kolla noga att du inte förleds in i Hyresgästföreningens träsk).

Det kostar inget att vända sig till Hyresnämnden.

Företaget ”Orimlig hyra” har tveksamma metoder, men du kan läsa en del om fenomenet ockerhyra/överhyra på deras hemsida.

https://orimlighyra.se/vadarockerhyraoverhyra/?utm_term=hyresn%C3%A4mnden%20sk%C3%A4lig%20hyra&u tm_campaign=Hyresn%C3%A4mnden&utm_source=adwords&u tm_medium=ppc&hsa_acc=1040920843&hsa_cam=177449420 93&hsa_grp=154755317903&hsa_ad=682680560313&hsa_sr c=g&hsa_tgt=kwd-1551216174387&hsa_kw=hyresn%C3%A4mnden%20sk%C3%A4l ig%20hyra&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_s ource=1&gad_campaignid=20818511662&gbraid=0AAAAAC-AZ7B_nZ39RruMwyoM-W6pwd427&gclid=EAIaIQobChMI3_vi9ZPAkQMVS2yRBR3Nsx5 kEAAYAiAAEgJBHfD_BwE

Kritik av företaget ”Orimlig hyra”
https://www.altinget.se/artikel/foretaget-orimlig-hyra-forsoker-sko-sig-paa-utsatta-konsumenter

Som sagt, Hyresnämnden är den väg du ska gå. https://www.domstol.se/hyres--och-arrendenamnden-i-stockholm/

Hyresnämnden tar inte upp ärenden gällande korttidshyra, då man inte har besittningsrätt
Citera
2025-12-15, 20:01
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Hyresnämnden tar inte upp ärenden gällande korttidshyra, då man inte har besittningsrätt

Åh nej, är det så? Ber i så fall om ursäkt för missledande info. Har du någon länk till att Hyresnämnden inte befattar sig med korttidshyror, verkar helt galet att de inte är inbegripna.

Edit 1
Verkar som att Hyresnämnden kan göra en prövning efter 12 månader? Visserligen gäller detta ägarlägenheter.
Citat:
Hyresnivån i sådana kontrakt kan inte prövas i hyresnämnden, oavsett om den är oskälig eller ej.
Därigenom kan ägaren ta ut vilken hyra som helst.
– Ja, så är det, säger Magnus Ahl, vid hyresnämnden i Göteborg som vill poängtera att det endast gäller kortare, tidsbegränsade kontrakt.
Kontrakt som gäller tillsvidare kan prövas efter sex månader och längre tidsbestämda kontrakt efter tolv månader.
https://www.hemhyra.se/nyheter/risk-for-ockerhyra-i-agarlagenheter/

Jag skulle ändå råda TS att kontakta Hyresnämnden.

Edit 2
https://www.hemhyra.se/nyheter/alexander-bodde-pa-korttidskontrakt-i-atta-ar-sa-kan-vardarna-utnyttja-systemet/
Senast redigerad av skoputs 2025-12-15 kl. 20:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in