2025-08-03, 11:29
Medlem
Hej, tja, salam!

Jag har ganska nyligen flyttat in i en hyresrätt i Stockholm utan något kontrakt. Det är en kvinna som står på kontraktet, men hon har inte bott här på 20 år och vet nog inte ens om att hon står på kontraktet. Folk flyttar in och ut med några (ca 4-6) års mellanrum. Hyresvärden är medveten om situationen och låter folk bo här “under bordet”. Man betalar bara räkningarna som kommer på posten.

Problemet är att ett rör i skafferiet har spruckit rejält, ett stort hål och en lång spricka. Det luktar unket, och jag misstänker att det redan finns fuktskador eller mögel i och kring röret. Det här känns akut, men hyresvärden bryr sig inte och jag är rädd för att kontakta Miljöförvaltningen, då blir jag antagligen utslängd direkt.

Jag har ju ingen formell rätt att bo här (vad jag vet), vilket gör det svårt att ställa krav.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur fan gör man? Hur tar man sig ur en sån här osäker sits utan att bli bostadslös? I värsta fall så får jag försöka hitta en ny bostad men jag vill uttömma alla möjligheter innan dess.

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Mvh
Citera
2025-08-03, 11:40
Medlem
Vad sunkigt huset måste vara om inte en hyresvärd vill åtgärda en sådan allvarlig grej. Gör rent röret, pensla på primer och linda några varv med T-flex tejp.
Allternativt om det finns ventilation i skafferiet, kapa röret, köp delar och led ut det i ventilationen så hyresvärden får skiten på fasaden. Det är han värd!
Citera
2025-08-03, 11:42
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dradomikragen
Hej, tja, salam!

Jag har ganska nyligen flyttat in i en hyresrätt i Stockholm utan något kontrakt. Det är en kvinna som står på kontraktet, men hon har inte bott här på 20 år och vet nog inte ens om att hon står på kontraktet. Folk flyttar in och ut med några (ca 4-6) års mellanrum. Hyresvärden är medveten om situationen och låter folk bo här “under bordet”. Man betalar bara räkningarna som kommer på posten.

Problemet är att ett rör i skafferiet har spruckit rejält, ett stort hål och en lång spricka. Det luktar unket, och jag misstänker att det redan finns fuktskador eller mögel i och kring röret. Det här känns akut, men hyresvärden bryr sig inte och jag är rädd för att kontakta Miljöförvaltningen, då blir jag antagligen utslängd direkt.

Jag har ju ingen formell rätt att bo här (vad jag vet), vilket gör det svårt att ställa krav.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur fan gör man? Hur tar man sig ur en sån här osäker sits utan att bli bostadslös? I värsta fall så får jag försöka hitta en ny bostad men jag vill uttömma alla möjligheter innan dess.

Mvh
Det finns inte mycket du kan göra, du bor på väldigt oklara premisser så ut kan du åka vilken sekund som helst. Men när det gäller röret så borde ju fastighetsägaren vara intresserad då det kan ställa till det så mycket värre om de inte fixar det. Sen är det väl inte osannolikt att det finns läckor annorstädes. Det du kan göra är väl att klä in den skadade delen av röret med någon rörplåt, tätningsmedel, och klammor.

Men egentligen rekommenderar jag dig att inte göra något. Tyvärr finns såna har "värdar" när det är sådan bostadsbrist.
Citera
2025-08-03, 11:42
Medlem
Citat:
Hej, tja, salam!

Mvh

Om det inte kommer vatten så kan det vara ett frånluftsrör. Bara att täta röret så är problemet löst
Citera
2025-08-03, 13:06
Medlem
Citat:
Hej, tja, salam!

Mvh
Täta röret själv.
Citera
2025-08-03, 15:59
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Problemet är att ett rör i skafferiet har spruckit rejält, ett stort hål och en lång spricka. Det luktar unket, och jag misstänker att det redan finns fuktskador eller mögel i och kring röret.

Vad är det för rör? Med tanke att det luktar unket kan det vara ett avloppsrör. Ett vattenrör är det nog inte för då hade du haft vatten överallt i lägenheten. Köp självvulkaniserande tejp, funkar bra till tätning av läckor i vattenrör och avloppssystem. Dessutom godkänt som permanent lösning!
Citera
2025-08-03, 17:08
Medlem
Det är nog avloppsventilation du har där, som någon skrev tidigare, täta röret själv bara.
Citera
2025-08-03, 19:36
Medlem
Tack för alla svar! Har dock nu visat sig att det också är mögel i en vägg i hallen. Har kontaktat hyresvärden och han säger att han inte kan göra något. Tror denna bostad är obeboelig och letar nytt; vad fan kan jag göra för kamekazeuppdrag som är lagligt? Jag vill fucka så mycket jag kan för honom med böter osv och han får gärna kasta ut mig. Har ni några tips??

Mvh

Dradom
Citera
2025-08-03, 19:41
Avstängd
Citat:
Tack för alla svar! Har dock nu visat sig att det också är mögel i en vägg i hallen. Har kontaktat hyresvärden och han säger att han inte kan göra något. Tror denna bostad är obeboelig och letar nytt; vad fan kan jag göra för kamekazeuppdrag som är lagligt? Jag vill fucka så mycket jag kan för honom med böter osv och han får gärna kasta ut mig. Har ni några tips??

Mvh

Dradom

Hyrevärden inte bara ljuugeeer han kan inte heller svenska.

Han KAN renovera hela huset - han kan sälja huset - han kan ge huset till hyresgästena

Men ha VILL inte ens laga ruttna röret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in