Citat:
Ursprungligen postat av
Dradomikragen
Hej, tja, salam!
Jag har ganska nyligen flyttat in i en hyresrätt i Stockholm utan något kontrakt. Det är en kvinna som står på kontraktet, men hon har inte bott här på 20 år och vet nog inte ens om att hon står på kontraktet. Folk flyttar in och ut med några (ca 4-6) års mellanrum. Hyresvärden är medveten om situationen och låter folk bo här “under bordet”. Man betalar bara räkningarna som kommer på posten.
Problemet är att ett rör i skafferiet har spruckit rejält, ett stort hål och en lång spricka. Det luktar unket, och jag misstänker att det redan finns fuktskador eller mögel i och kring röret. Det här känns akut, men hyresvärden bryr sig inte och jag är rädd för att kontakta Miljöförvaltningen, då blir jag antagligen utslängd direkt.
Jag har ju ingen formell rätt att bo här (vad jag vet), vilket gör det svårt att ställa krav.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur fan gör man? Hur tar man sig ur en sån här osäker sits utan att bli bostadslös? I värsta fall så får jag försöka hitta en ny bostad men jag vill uttömma alla möjligheter innan dess.
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Mvh
Det finns inte mycket du kan göra, du bor på väldigt oklara premisser så ut kan du åka vilken sekund som helst. Men när det gäller röret så borde ju fastighetsägaren vara intresserad då det kan ställa till det så mycket värre om de inte fixar det. Sen är det väl inte osannolikt att det finns läckor annorstädes. Det du kan göra är väl att klä in den skadade delen av röret med någon rörplåt, tätningsmedel, och klammor.
Men egentligen rekommenderar jag dig att inte göra något. Tyvärr finns såna har "värdar" när det är sådan bostadsbrist.