2025-12-15, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av specialkonto
Aktivitetskravet föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Bidragstaket föreslås träda i kraft den 1 januari 2027.

Förslaget om sanktionsavgift för kommunerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2027.
Hela promemorian i länken;
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/12/nasta-steg-for-att-infora-bidragsreformen--beslut-om-aktivitetskrav-och-bidragstak/

Som bäddat för röd vinst i September som kanske sätter stopp för det här.
Citera
2025-12-15, 15:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vi behöver få bort bilden av att Sverige är ett land dit man kan flytta och få allt man pekar på utan motprestation.

Jag vet inte vilken idiot som tyckte att det var en bra idé innan, men just nu så föder vi ju upp rätt många människor som aldrig kommer att arbeta en enda dag i sina liv.
Vi borde ställt krav för länge sedan om att lära sig språket, lära sig hur kulturen är i Sverige så hade det nog gått lite bättre för de som kommit hit. Risken är nu med detta förslag om sänkta bidrag slår mot de som verkligen behöver bidragen för att leva och verkligen vill jobba.
Citera
2025-12-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Precis, och ge fan i att höja pensionsåldern samtidigt som jobben försvinner. Det går inte ihop.
Dessa sk folkvalda politiker kan härja fritt med att fatta dessa beslut, samtidigt som deras arvoden alltid höjs dessutom. Men för folket är det tvärtom. Man känner sig mer och mer som boskap. Och det är både unga och äldre som sållas bort samtidigt som dom förväntas att anstränga sig bara för att kunna existera, dvs jobba och betala skatt.

Jag hoppas så många som möjligt kommer sätta ner foten och visa för politikerna att detta inte är ok.
Citera
2025-12-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nyheter på Expressen

"Regeringen går nu vidare med förslaget om ett bidragstak.
Bidragen ska sänkas och kraven höjas.
Omkring 150 000 hushåll beräknas få lägre försörjningsstöd."

Man vill att det ska löna sig att arbeta och inte gå på bidrag

"På tisdagen kommer regeringen att ta beslut om två lagrådsremisser.
– Efter många år av ansvarslös migrationspolitik i kombination med en kravlös integrationspolitik växte ett omfattande utanförskap fram i Sverige, säger Anna Tenje.
Enligt regeringens beräkningar kommer 150 000 hushåll få sänkta socialbidrag."

"Enligt regeringen kan fembarnsfamiljer där ingen av föräldrarna jobbar få ut över 46 500 kronor efter skatt. Siffran har ifrågasatts av kritiker som menar att den är överdriven.

– Tyvärr stämmer inte detta, säger Anna Tenje som står fast vid att siffran är korrekt."

Vad anser nu om detta, bra, dåligt eller vad borde gjorts?

https://www.expressen.se/nyheter/politik/regeringen-haller-presstraff-om-bidrag/

Bra.

I ett fungerande Sverige så som vi hade varit utan massinvandring så hade vi kunnat unna oss lyxen att ha ett generöst bidragssystem till stöd för de som av olika skäl hamnat snett i livet.

Men när makthavarna bjudit in några hundratusen snyltare som bara vill utnyttja systemet maximalt så faller det naturligtvis.

Det var delvis det som var Fredrik "Det Sovande Folkets" Reinfeldts mål.
Vänstern borde försökt stoppa honom, men i stället hjälpte den honom. Suck.

I dagsläge: JA, självklart måste det bli ett stopp på pengaregnet över somaliska tiobarnsfamiljer, vuxna afghaner som säger att de är barn och andra grupper som kommit hit enbart för att utnyttja.
Citera
2025-12-15, 15:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Bra.

I ett fungerande Sverige så som vi hade varit utan massinvandring så hade vi kunnat unna oss lyxen att ha ett generöst bidragssystem till stöd för de som av olika skäl hamnat snett i livet.

Men när makthavarna bjudit in några hundratusen snyltare som bara vill utnyttja systemet maximalt så faller det naturligtvis.

Det var delvis det som var Fredrik "Det Sovande Folkets" Reinfeldts mål.
Vänstern borde försökt stoppa honom, men i stället hjälpte den honom. Suck.

I dagsläge: JA, självklart måste det bli ett stopp på pengaregnet över somaliska tiobarnsfamiljer, vuxna afghaner som säger att de är barn och andra grupper som kommit hit enbart för att utnyttja.
Hade vi ställt krav på alla de som kommit hit så hade det sett bättre ut. Dessutom hade nog inte så många kommit som inte vill anpassa sig efter svenska normer och att de verkligen vill jobba.
Citera
2025-12-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
En röst på SD+medlöpare är en röst på förgörda skyddsnät och nedmonteringen av Sverige. Hoppas landsförrädarna i SD får stå till svars en dag vid närmsta telefonstolpe

Samtidigt har ni Vänsterextrema våldtagit Sverige och SD försöker rädda det.

Att ni sitter och pekar finger nu på SD visar på att rösträtten måste tas bort för alla er Vänsterextrema.

När är mer korkade än mongolider. Och är inte förmögna att rösta.
Citera
2025-12-15, 15:32
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag måste konstatera att den här Regeringen levererar positivt. Ingen ska komma och påstå något annat. För mig lät detta särdeles välgörande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1433071

Jag brakar förbi på E4:an medans huckletanterna m.fl, nu iförda svartvitrandiga kläder med tillhörande matchande keps, plockar skräp utmed dikeskanterna. Så bygger vi Sverige.

Vet inte vad jag ska säga om samhällsutvecklingen, förutom att den är skit. Så jag som företagare kommer kunna få gratis arbetskraft snart? Ta 100 personer och köra ut dom i skogen för att plocka bär?
Citera
2025-12-15, 15:33
Medlem
Karmans avatar
Självklart bra och nödvändigt. Det ska inte gå att leva högt på bidrag år ut och år in, utan att anstränga sig ordentligt. En sådan här reform skapar rättvisa. Moralisk rättvisa.
Citera
2025-12-15, 15:36
Medlem
Citat:
För att det i en framtid ska kunna bli bättre måste det ibland ges en medicin som ger biverkningar. Det är ofrånkomligt.
Biverkningar som trångboddhet, ekonomisk stress och nya möjligheter att rekrytera barnsoldater som vill tjäna en slant när hushållets ekonomi inte går ihop.
Citera
2025-12-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vet inte vad jag ska säga om samhällsutvecklingen, förutom att den är skit. Så jag som företagare kommer kunna få gratis arbetskraft snart? Ta 100 personer och köra ut dom i skogen för att plocka bär?

Eller lågavlönad skogsarbetskraft till att röja skog i.st.f importerade polacker? Detta blir en win-win-win-situation!

Folk får arbete, du får arbetskraft och fosterlandet tjänar pengar på lång sikt.
Citera
2025-12-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Man skruvar åt städet kring allt möjligt just nu, men ändå ser vi inga förslag kring sänkta skatter på lönen, inte hellre några åtgärder kring skenande matpriser och annat, blåslampan är framme, men det verkar inte som att arbete ska löna sig speciellt mycket.

Återigen, allt detta skulle upphöra om vi förbjöd Islam, då försvinner människorna som är problemet.
Då mycket av dessa bidrag betalas av kommunen så har dom nu skapat möjlighet, bidragstak, för kommuner att sänka skatten.
Tjänstemannaansvar hjälper till att se att det sköts.
Citera
2025-12-15, 15:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag måste konstatera att den här Regeringen levererar positivt. Ingen ska komma och påstå något annat. För mig lät detta särdeles välgörande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1433071

Jag brakar förbi på E4:an medans huckletanterna m.fl, nu iförda svartvitrandiga kläder med tillhörande matchande keps, plockar skräp utmed dikeskanterna. Så bygger vi Sverige.

Håller med dig helt och hållet.
Att en familj där ingen jobbar kan få ut mer eller lika som en där två jobbar är bara så fel.

Sverige har nu ändrat lagarna så det är möjligt att konfiskera saker om man kan tänka sig att de är köpta för kriminella eller svarta pengar och på samma sätt är det med dessa familjer som plockar ut bidrag år efter år utan att ens lära sig svenska eller ens försöka få in egna pengar, då det helt enkelt inte lönar sig.

Finns mängder med svenskar som nu sitter här och gråter när deras A-kassa ska sänkas då de helt enkelt inte orkar jobba och tidigare så har de klarat sig på A-kassan.
Det ska löna sig att jobba och då är det helt rätt att ställa högre krav på de med bidrag och även sänka bidragen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in