Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-15, 13:32
Medlem
I helgen har det varit hundutställning.
Vi åt på restaurangen på Älvsjömässan den ovanför trappen.
Alltså 145 kr för pulvermos mamma scans köttbullar gräddsås och lingon salladsbuffe endast vatten att dricka och kaffe
Gjorde en snabb kalkyl att köttbullar med pulvermos och dom tillbehören som fanns är ca 45 kr per person så alltså 100 kr i avance på maten.
Jag har egentligen inget emot priset utan det är pulvermos som jag tycker är rent äckligt och prutt köttbullar...
Gillar ni pulvermos?
Citera
2025-12-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Alltså 145 kr för pulvermos mamma scans köttbullar gräddsås och lingon salladsbuffe endast vatten att dricka och kaffe
Gjorde en snabb kalkyl att köttbullar med pulvermos och dom tillbehören som fanns är ca 45 kr per person så alltså 100 kr i avance på maten.
Jag har egentligen inget emot priset utan det är pulvermos som jag tycker är rent äckligt och prutt köttbullar...
Gillar ni pulvermos?

Vad kostade, tillagningen, f-låt, uppvärmningen då? Förvarningen, lokalen, disken, personalen som värmde, serverade och diskade? Precis som alla annan servering... Svinn på tallrikar/bestick. Slitage på utrustning och inventarier.

Tycker 145 låter väldans billigt för att vara på mässa. De brukar ju försöka pressa ut så mye pengar som möjligt iom att folk knappast lämnar mässan för lunch...

Ta med en matlåda nästa gång, de kanske har mikro för de andra småbarnens matburkar osså.
Citera
2025-12-15, 13:39
Medlem
Blanda i ordentligt med äkta smör, lite nymald svartpeppar och riven vitlök.

Då jävlar!

Ännu bättre om man klickar ut det i en ugnsform och täcker med riven ost.
225 grader, 25 min i ugnen.

Ojoj.
Citera
2025-12-15, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Gillar ni pulvermos?

Det var ju schysst pris för att vara på mässa.
Att både salladsbuffe och kaffe ingick gör det prisvärt.

De har inte tid att göra 1000 portioner eller mer av egen potatismos och 8000 köttbullar för varje mässa.

Om de skulle göra det så skulle de behöva mer personal på natten innan lunch och priset skulle nog gå upp emot 200kr.
Senast redigerad av Blatteman 2025-12-15 kl. 14:17.
Citera
2025-12-15, 14:01
Medlem
Varför då välja ett sådant kasst ställe, när det finns totalt 12 ställen att välja mellan?
Citera
2025-12-15, 14:04
Medlem
Innerfittefetts avatar
Det låter billigt och pulvermos kan smaka gott om det tillagas på rätt sätt.
Citera
2025-12-15, 14:09
Medlem
I Östeuropa kan man fortfarande få god "hemlagad mat" till och med på en vägkrog. I väst har det mesta blivit dåligt. Men i Sverige är maten ändå extra dålig. Hur fan kan man sälja pulvermos och färdiglagade köttbullar. Borde vara brottsligt med den här nivån. Kommunen borde bomma igen stället.
Citera
2025-12-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
I Östeuropa kan man fortfarande få god "hemlagad mat" till och med på en vägkrog. I väst har det mesta blivit dåligt. Men i Sverige är maten ändå extra dålig. Hur fan kan man sälja pulvermos och färdiglagade köttbullar. Borde vara brottsligt med den här nivån. Kommunen borde bomma igen stället.

Beror på att personalkostnaderna är extremt mycket lägre i öst och likaså alla skatter.
staten rånar inte matställena på samma sätt vilket resulterar i fler vägkrogar=mer konkurrens där de som inte sköter sig får mindre gäster.

I sverige så trakasserar skatteverket mindre företagare så att de stora kedjorna som har anställda skattefuskare på sina franchisekedjor kunnat ta i princip hela marknaden.

+ att folk i sverige är korkade och betalar allt med bankmaffians kort och bara handlar all mat på kedjor så vägkrogarna minimeras och köps upp av några företag som tillexempel rasta så de behöver inte konkurrera med kvalitet.
Citera
2025-12-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
+ att folk i sverige är korkade och betalar allt med bankmaffians kort och bara handlar all mat på kedjor så vägkrogarna minimeras och köps upp av några företag som tillexempel rasta så de behöver inte konkurrera med kvalitet.
Mina minnen av svenska vägkrogar är stekbord med fryst puck eller "lövbit", eller korv. Men det kanske fanns något riktigt lagat att köpa på 60-talet. Svensken är så van vid detta att det blivit normalt. Ullared är ju 3 steg bättre
Citera
2025-12-15, 14:52
Medlem
Citat:
Mina minnen av svenska vägkrogar är stekbord med fryst puck eller "lövbit", eller korv. Men det kanske fanns något riktigt lagat att köpa på 60-talet. Svensken är så van vid detta att det blivit normalt. Ullared är ju 3 steg bättre

Finns fortfarande några undantag.

En ruskigt bra vägkrog är den som ligger på e 4 precis efter norrköping mot stockholm.
kanske 1 mil efter norrköping bredvid en statoilmack.

Helt fantastiskt ställe och populärt.
En av de bästa i sverige.
Senast redigerad av Blatteman 2025-12-15 kl. 14:55.
Citera
2025-12-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det var ju schysst pris för att vara på mässa.
Att både salladsbuffe och kaffe ingick gör det prisvärt.

De har inte tid att göra 1000 portioner eller mer av egen potatismos och 8000 köttbullar för varje mässa.

Om de skulle göra det så skulle de behöva mer personal på natten innan lunch och priset skulle nog gå upp emot 200kr.
Jag skulle hellre betala det
Jag HATAR pulvermos
Citera
2025-12-15, 15:06
Medlem
Citat:
😆
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in