Citat:
Ursprungligen postat av
LaneHaj
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hatet-darfor-vacks-inga-fortalsatal-efter-youtube-braket
Efter SVts dokumentärserien Hatet har frågan om förtal på YouTube blivit aktuellt. Tydligen saknas det allmänintresse att väcka åtal för förtal som sker på YouTube, enligt professor Schultz samt aktuella åklagare.
Här tycker jag man gör en konstig och omodern tolkning. Jag tycker det är viktigt att samhället slår hårt ner på sociala medier som riktar sig till en ung publik och där tveksamt innehåll sprids. Jag menar tvärtom att det finns ett samhälleligt intresse att motverka hat och hot i sociala medier. Det är viktigt för våra barns skull och vårt samhälles skull. Vad är det för klimat man vill ha för våra unga i dom digitala rummen?
Varför tolkar juristerna förtal på YouTube som att det saknar samhälleligt intresse? Vad är den juridiska definitionen på samhälleliga intressen/allmän synpunkt?
Idag kan en universitetsproffessor ljuga och provocera för att göra sig ett namn och väcka uppmärksamhet (tex sarnecki) utan att det kostar något alls. BBC och SVT kan ljuga medvetet utan att det kostar dom ett skit. Man kan hylla kommunistiska massmördare utan konsekvenser. Man kan hata män utan att det kostar något alls.
Skall vi då straffa youtube-tomtar för att de bär falskt vittnessbörd mot sin nästa?
Kristdemokraternas partiledare är tom dömd i svensk domstol för att ha burit falskt vittnesbörd mot sin nästa (8e budet), något som 68-vänstern försökte medvetet att göra utan att lyckas. Detta i sviterna efter att ha brutit mot 9e ordagrant "du skall inte ha begär efter din nästas hus".
Skökan är fortfarande partiledare för "antikristdemokraterna". Att bära falskt vittnesbörd har inte kostat henne ett skit.
Jag är absolut för att det skall få konsekvenser att ljuga om människor. Men då skall vi för fan börja i toppen.
Sila mygg, och svälja kameler, någon?