Förmodligen lider personen av någon psykisk sjukdom som borderline eller i värsta fall schizofreni. Med droger så slår hjärnan bakut. Det blir särskilt illa om personen ifråga också när en grandios personlighetsuppfattning om det egna jaget.
Jag vet Inte... Typ detta var en person som verkade helt lugn och sansad nykter. Men i för sig inte en person jag kände väl eller interagerade med mycket...
Dr Jekyll och Mr Hyde. Detta är kanske känt, jag har ingen aning... Men jag anade att alkohol kunde vara förebilden eller inspirationen till elixiret i Stevensons roman...
Typ på många har det effekten att släppa på hämningar, många blir också något mer burdusa och rättframa. Sen vissa där det blir en mer bokstavlig transformation ala Dr Jekyll...
Haha kul att ni nämner kortare män, jag hade faktiskt inte tänkt på det förrän nu. Stämmer nog att kortare män oftare blir fysiska.
Verkar ju i alla fall vara genetiskt betingat, i princip alltid om en snubbe ofta spårar ur så har även snubbens pappa samma beteende.
Jag tycker mig ha observerat att det finns 3 st olika personer (inte vetenskapligt såklart):
Typ 1: Personer som, i princip oavsett alkoholmängd, blir gladare, pratar mer, socialare o.s.v. Sen såklart kan ju alltid någon råka säga något som dom egentligen inte menade eller skulle säga, bara för att hämningarna har släppt. Eller göra något riktigt korkat.
Typ 2: Personer som först är lugna, och sen senare mot kvällen (eller efter snabbt drickande, t.ex. sprit) blir personlighetsförändrade. Har en kompis som först är väldigt normal, sen är det som att han blir en helt annan person, riktigt obehagligt. Han är dock fortfarande "snäll" men upplevs som en helt annan människa.
Typ 3: Personer som spårar ur/blir personlighetsförändrade efter 1-2 öl. Oftast ser man redan det när dom ska eller har beställt sin andra öl. Alltid samma person.
Sen så har väl alla blivit arga på fyllan någon gång, liksom att bli arg när man är nykter, det tycker inte jag är något konstigt.
Typ 2 borde avstå från alkohol, eller åtminstone aldrig ta mer än X antal öl som exempel. Medan Typ 3 borde hålla sig undan från alkohol fullständigt. Typ 3 (och delvis Typ 2) är personer som gör att man inte vill gå ut om det finns en sådan person i sällskapet.
Jag har alltid undrat hur det är eller hur det upplevs att vara Typ 2 eller Typ 3. Fast det kanske är vanligt att dom inte minns någonting så i så fall är det svårt att säga.
Haha kul att ni nämner kortare män, jag hade faktiskt inte tänkt på det förrän nu. Stämmer nog att kortare män oftare blir fysiska.
Verkar ju i alla fall vara genetiskt betingat, i princip alltid om en snubbe ofta spårar ur så har även snubbens pappa samma beteende.
Jag tycker mig ha observerat att det finns 3 st olika personer (inte vetenskapligt såklart):
Typ 1: Personer som, i princip oavsett alkoholmängd, blir gladare, pratar mer, socialare o.s.v. Sen såklart kan ju alltid någon råka säga något som dom egentligen inte menade eller skulle säga, bara för att hämningarna har släppt. Eller göra något riktigt korkat.
Typ 2: Personer som först är lugna, och sen senare mot kvällen (eller efter snabbt drickande, t.ex. sprit) blir personlighetsförändrade. Har en kompis som först är väldigt normal, sen är det som att han blir en helt annan person, riktigt obehagligt. Han är dock fortfarande "snäll" men upplevs som en helt annan människa.
Typ 3: Personer som spårar ur/blir personlighetsförändrade efter 1-2 öl. Oftast ser man redan det när dom ska eller har beställt sin andra öl. Alltid samma person.
Sen så har väl alla blivit arga på fyllan någon gång, liksom att bli arg när man är nykter, det tycker inte jag är något konstigt.
Typ 2 borde avstå från alkohol, eller åtminstone aldrig ta mer än X antal öl som exempel. Medan Typ 3 borde hålla sig undan från alkohol fullständigt. Typ 3 (och delvis Typ 2) är personer som gör att man inte vill gå ut om det finns en sådan person i sällskapet.
Jag har alltid undrat hur det är eller hur det upplevs att vara Typ 2 eller Typ 3. Fast det kanske är vanligt att dom inte minns någonting så i så fall är det svårt att säga.
Ok, jag skulle snarare dela in det i två kategorier för enkelhetens skull. Folk som beter sig positivt/neutralt och folk som beter sig negativt/fientligt.
I grupp 1 finns de flesta så att gå ut och dricka med dessa människor är oftast ok. I grupp 2 återfinns bl.a. folk som blir väldigt deppade etc men det är egentligen mest negativt för dem själva. Kan dock vara psykologiskt jobbigt för andra... Och också inom gruppen som reagerar negativt, de som blir i olika grader aggressiva. I den absoluta värsta nivån finns folk som reagerar som jag beskriver i huvudinlägget...
Fast jag har ännu faktiskt inte sett någon som beskrivit något riktigt i dimension med det jag tar upp i huvudinlägget. Har också bara upplevt det en gång som jag skrev... Det är kanske ganska ovanligt?
Hur vanligt och vad orsakar detta? Överlag så har jag inte känt personer som blir aggressiva på fyllan. De flesta blir som nog majoriteten blir... Lite gladare, mer känslosamma ibland, kanske lite mer utflippade... Jag har faktiskt knappt ens sett detta själv på uteställen, barer och nattklubbar dvs att folk blir mycket aggressiva av alkohol. Fast jag har sett det en gång, och då även i sin mest extrema form...
Det var efter något var avslutat och jag skulle fira i Danmark ihop med en grupp personer. Vi åt och naturligtvis även drack, och satt vid ett stort bord. Jag minns inte alla detaljer exakt men då märkte jag att en kille var sur eller bråkig eller något. Ska nämnas att han vanligtvis var en till synes ganska försynt person. Avslappnad, lätt humoristiskt, gav ett "slappt" intryck och om jag minns rätt, även lät sig hunsas av en äldre kvinna han jobbade ihop med...
Jag kände inte till något alls hur han vanligen blev när han drack, då jag nog aldrig tidigare varit ute ihop med honom... Så jag sa något lugnande till honom i stil med "vi är väl alla vänner här?". Detta fick honom att försöka ge sig på mig så att andra fick hålla tillbaka honom. Så det var ju ganska ruggigt...
Senare satt vi vid bardisken och drack och pratade lite. Denne aggressive kille satt till vänster om mig och en annan kille. Alltså inte direkt till vänster om honom, men flera meter till vänster. Killen bredvid mig var en person som tränat kampsport, och han sa att killens utbrott vid bordet gjort att han fått öl eller vin på sig eller något. Därför sa han, funderade han på att "ta honom" när vi kom tillbaka till Sverige. Det var ju inte så att han talade så högt så ganska otroligt om den aggressiva killen skulle höra det, men det gjorde han...
Han hade blivit så arg av det han hört att han satt och tryckte hårdare och hårdare på sitt ölglas. Detta var väl ett vanligt ölglas för en stor stark på en bar ungefär... Men han tryckte så hårt på det att glaset exploderade, sen kom han över till killen och frågade om det han sagt. Han sa väl något lugnade, att han inte alls planerade att slå honom och så och det lyckades lugna ner situationen...
Jag själv trodde naivt att om denne kille reagerar så fruktansvärt på alkohol, att han måste ha begränsat sitt drickande. Jag fick dock reda på av andra att han var portad på varje bar och nattklubb i en hel stad...
Så detta är den enda incident jag upplevt åt detta hållet men det illustrerar ju ett beteende liknande nästan "Jekyll och Hyde"... Också med skrämmande inslag som hur kunde han höra vad killen sa? Inte omöjligt kanske... Men det med ölgaset? Jag tror inte de flesta vanligtvis har fysiskt styrka nog att få ett ölglas att explodera genom att krama det hårt....
Det jag undrar är därför om det jag beskrivit är likt "vanliga" fall av aggression på fyllan? Har ni erfarenhet av något liknande? Jag har inte upplevt så många fall som jag nämnt....
Och vad skulle orsaken kunna vara bakom ett fall som detta, och har ni upplevt något alls snarlikt? Jag tror (fast jag kan ha fel) inte att det är vanligt att bli aggressiv i så extrem grad av alkohol...
Vad tycker och tror ni?
Detta hör hemma i psykologi tror jag men i annat fall så flytta till mer lämpligt forum, dock ej helst ett visst forum som börjar på "p". Jag skriver mindre ofta här nuförtiden och tycker det är jobbigt att lägga tid på inlägg som tas bort. Detta inlägg tar också upp ett fall (och om det finns liknande) med extrema aspekter. Så jag tycker detta är motiverat som en grund för diskussion.