Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-15, 12:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Har hört något om att det finns en viss gen, som gör folk väldigt kåta av alkohol. Ska vara typiskt bland finnar. Annars otroligt ovanligt. Aggressivitet är vanligare.

Finnar letar efter kniv istället för fitta på fyllan.

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Alkoholen försätter väl känslor och allt runtomkring det ur spel, för kraftig fylla och något som uppfattas som en provokation kan få det att tända till, men överlag är mitt intryck att alkoholen förstärker personligheten.

De jobbigaste fyllskallarna är kortväxta män, en kortväxt man med ett helt liv av inbillade tillkortakommande pga det ena och det andra kan bli väldigt stökiga på fyllan.

Vad är anledningen till att korta män nästan alltid är dom som startar bråken?
Spelar ingen roll dom är nyktra eller påverkade har jag märkt.
Citera
2025-12-15, 13:01
Medlem
Råfyllans tidevarv är över för egen del men vill minnas att det i regel en väldigt begränsad men ofta återkommande skara personer som kaosade på fyllan med antingen tjafs och/eller bråk.

Enligt den enkla förklaringsmodellen som folk i alla tider söker så var det dessa som var potentiella alkoholister och riskerade att gå ner sig helt men i min umgängeskrets har dessa två personer (som jag främst tänker på) klarat sig bra i livet - de fick relativt tidigt konsekvenser av sitt drickande och varvade ned, det höll helt inte. Enligt förklaringsmodellen ovan var det lumpen ”som gjorde folk av dem” vilket jag avfärdar som relativt tung bullshit kort och gott - det var snarare en (för många uppenbar) insikt de båda gjorde och kopplat till att de är smarta så kom de fram till att alkohol inte är för dem, vilket skedde stegvis lite efter 20-årsåldern.

Har en i min bekantskapskrets som alkade ned sig relativt hårt men han seglade alltid lite under radarn och gjorde inte särskilt mycket väsen av sig när det dracks alkohol. Han var mer ångestbenägen än utåtagerande och hade byggt upp rejäl tolerans när drickat blev ett problem runt 40 - numera nykter men det kostade ett förhållande.

Bland ungdomar jag har i min omgivning nu dricks det väsentligen mindre men man hör såklart talas om att någon flippar med jämna mellanrum och inte sällan nämns droger/dopingpreparat som förklaring, något som var helt okänt i mina kretsar under uppväxten.
Citera
2025-12-15, 13:05
Medlem
Det är skönt och tillfreddtällande att vara aggresiv på fyllan och agera ut. Pröva
Citera
2025-12-15, 13:27
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Finnar letar efter kniv istället för fitta på fyllan.

Vad är anledningen till att korta män nästan alltid är dom som startar bråken?
Spelar ingen roll dom är nyktra eller påverkade har jag märkt.

Hävdelsebehov i kombination med komplex kring sin längd/storlek skapar ett behov av att tuppa sig och vara tuff, komplex och osäkerhet är huvudanledning, med fylla tenderar det att explodera.
Citera
2025-12-15, 14:24
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Antialkohål-lobbyn är stark numer.

Alla sorters epitet klistras på den som törs taga ett glas vin till kvällsWarden.

Du är på en gång Doktor Jäkel och Mr. Hide, våltäcktsman, misshandlar dina telningar, sparkar väskhunden, kör fossilbil, kräver skinka och ål på julbordet, röstar på Jimpan. Det är ingen hejd på den Ondska som De Goda tillskriver en.

Nej, bara labila med svagt psyke blir aggro, av alkohol. En som i sin personlighet visar riktning med hela hanselafsingen, blir först sentimental och somnar sedan under bordet.

Ser ingen som är anti alkohol, bara anti ”jag blir dum i huvudet när jag är full” typ.
Citera
2025-12-15, 16:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Råfyllans tidevarv är över för egen del men vill minnas att det i regel en väldigt begränsad men ofta återkommande skara personer som kaosade på fyllan med antingen tjafs och/eller bråk.

Enligt den enkla förklaringsmodellen som folk i alla tider söker så var det dessa som var potentiella alkoholister och riskerade att gå ner sig helt men i min umgängeskrets har dessa två personer (som jag främst tänker på) klarat sig bra i livet - de fick relativt tidigt konsekvenser av sitt drickande och varvade ned, det höll helt inte. Enligt förklaringsmodellen ovan var det lumpen ”som gjorde folk av dem” vilket jag avfärdar som relativt tung bullshit kort och gott - det var snarare en (för många uppenbar) insikt de båda gjorde och kopplat till att de är smarta så kom de fram till att alkohol inte är för dem, vilket skedde stegvis lite efter 20-årsåldern.

Har en i min bekantskapskrets som alkade ned sig relativt hårt men han seglade alltid lite under radarn och gjorde inte särskilt mycket väsen av sig när det dracks alkohol. Han var mer ångestbenägen än utåtagerande och hade byggt upp rejäl tolerans när drickat blev ett problem runt 40 - numera nykter men det kostade ett förhållande.

Bland ungdomar jag har i min omgivning nu dricks det väsentligen mindre men man hör såklart talas om att någon flippar med jämna mellanrum och inte sällan nämns droger/dopingpreparat som förklaring, något som var helt okänt i mina kretsar under uppväxten.

Det sägs det. Frågan är om dessa är ute och kontrollerar sin teori. Min erfarenhet är att alla krogar är smockfulla med ungdomar, speciellt där det finns billig öl.
Citera
2025-12-15, 17:08
Medlem
Jämför det med hur folk skriver och uttrycker sig här på Flashback jämfört med hur dom låter när dom är bland andra människor. Inte är det många som är lika kaxiga IRL som dom är när dom är anonyma bakom ett tangentbord.
Både alkohol och anonymitet tar fram den dåliga(riktiga) sidan bland många människor.
Citera
2025-12-15, 17:26
Medlem
Vem är Dr j och Mr H? Förstår inte ts trådstart.
Citera
2025-12-15, 17:40
Medlem

Trist att jag känner mig träffad. Händer sällan men ibland då jag har druckit för mycket och helst, blandat både sprit och öl så dyker reptilhjärnan upp. Är det bara öl eller vin så är humöret på topp.

Jag kan tycka det känns som något nedärvt för min del, då farsan inte heller hanterar sprit och tenderar bli spydig och retsam samtidigt som jag blir retlig och på hugget. Orkade faktiskt inte med de personlighetsförändringar som präglade min fylla, eller.. Ja, att jag också blir så sjuhelvetes bakfull i flera dagar, fast i en dvala som om att världen stannar. Blir med andra ord väldigt deprimerad, har blivit så gott som nykterist*.
Senast redigerad av FearisaMotion 2025-12-15 kl. 17:45.
Citera
2025-12-15, 18:04
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Hur vanligt och vad orsakar detta? Överlag så har jag inte känt personer som blir aggressiva på fyllan. De flesta blir som nog majoriteten blir... Lite gladare, mer känslosamma ibland, kanske lite mer utflippade... Jag har faktiskt knappt ens sett detta själv på uteställen, barer och nattklubbar dvs att folk blir mycket aggressiva av alkohol. Fast jag har sett det en gång, och då även i sin mest extrema form...

Det var efter något var avslutat och jag skulle fira i Danmark ihop med en grupp personer. Vi åt och naturligtvis även drack, och satt vid ett stort bord. Jag minns inte alla detaljer exakt men då märkte jag att en kille var sur eller bråkig eller något. Ska nämnas att han vanligtvis var en till synes ganska försynt person. Avslappnad, lätt humoristiskt, gav ett "slappt" intryck och om jag minns rätt, även lät sig hunsas av en äldre kvinna han jobbade ihop med...

Jag kände inte till något alls hur han vanligen blev när han drack, då jag nog aldrig tidigare varit ute ihop med honom... Så jag sa något lugnande till honom i stil med "vi är väl alla vänner här?". Detta fick honom att försöka ge sig på mig så att andra fick hålla tillbaka honom. Så det var ju ganska ruggigt...

Senare satt vi vid bardisken och drack och pratade lite. Denne aggressive kille satt till vänster om mig och en annan kille. Alltså inte direkt till vänster om honom, men flera meter till vänster. Killen bredvid mig var en person som tränat kampsport, och han sa att killens utbrott vid bordet gjort att han fått öl eller vin på sig eller något. Därför sa han, funderade han på att "ta honom" när vi kom tillbaka till Sverige. Det var ju inte så att han talade så högt så ganska otroligt om den aggressiva killen skulle höra det, men det gjorde han...

Han hade blivit så arg av det han hört att han satt och tryckte hårdare och hårdare på sitt ölglas. Detta var väl ett vanligt ölglas för en stor stark på en bar ungefär... Men han tryckte så hårt på det att glaset exploderade, sen kom han över till killen och frågade om det han sagt. Han sa väl något lugnade, att han inte alls planerade att slå honom och så och det lyckades lugna ner situationen...

Jag själv trodde naivt att om denne kille reagerar så fruktansvärt på alkohol, att han måste ha begränsat sitt drickande. Jag fick dock reda på av andra att han var portad på varje bar och nattklubb i en hel stad...

Så detta är den enda incident jag upplevt åt detta hållet men det illustrerar ju ett beteende liknande nästan "Jekyll och Hyde"... Också med skrämmande inslag som hur kunde han höra vad killen sa? Inte omöjligt kanske... Men det med ölgaset? Jag tror inte de flesta vanligtvis har fysiskt styrka nog att få ett ölglas att explodera genom att krama det hårt....

Det jag undrar är därför om det jag beskrivit är likt "vanliga" fall av aggression på fyllan? Har ni erfarenhet av något liknande? Jag har inte upplevt så många fall som jag nämnt....

Och vad skulle orsaken kunna vara bakom ett fall som detta, och har ni upplevt något alls snarlikt? Jag tror (fast jag kan ha fel) inte att det är vanligt att bli aggressiv i så extrem grad av alkohol...

Vad tycker och tror ni?

Förmodligen lider personen av någon psykisk sjukdom som borderline eller i värsta fall schizofreni. Med droger så slår hjärnan bakut. Det blir särskilt illa om personen ifråga också när en grandios personlighetsuppfattning om det egna jaget.
Citera
2025-12-15, 18:33
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FearisaMotion

Trist att jag känner mig träffad. Händer sällan men ibland då jag har druckit för mycket och helst, blandat både sprit och öl så dyker reptilhjärnan upp. Är det bara öl eller vin så är humöret på topp.

Jag kan tycka det känns som något nedärvt för min del, då farsan inte heller hanterar sprit och tenderar bli spydig och retsam samtidigt som jag blir retlig och på hugget. Orkade faktiskt inte med de personlighetsförändringar som präglade min fylla, eller.. Ja, att jag också blir så sjuhelvetes bakfull i flera dagar, fast i en dvala som om att världen stannar. Blir med andra ord väldigt deprimerad, har blivit så gott som nykterist*.
Då har du dessutom haft en negativ "alkoholförebild" i ditt liv, så det låter som ett klokt val att ställa rusdryckerna på hyllan, annars fungerar ofta tricket med mellanöl, svårt att bli plakat på det och pissa ner sig i rännstenen.
Citera
2025-12-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Jämför det med hur folk skriver och uttrycker sig här på Flashback jämfört med hur dom låter när dom är bland andra människor. Inte är det många som är lika kaxiga IRL som dom är när dom är anonyma bakom ett tangentbord.
Både alkohol och anonymitet tar fram den dåliga(riktiga) sidan bland många människor.

Jag kan faktiskt uttrycka mig precis lika kaxigt irl som online men beroende på vem jag diskuterar med förstås. Å andra sidan är jag kanske inte oerhört kaxig eller åtminstone inte otrevlig och oförskämd online. Jag tycker själva budskapet är det viktigaste, eller att komma fram till något genom en grundlig diskussion. Därför tar jag också till mig av och uppskattar folk som skriver bra svar och inlägg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in