2025-12-15, 09:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag gissar att "grekiskt sjukhus" är synonymt med felbehandling utifrån ett svenskt perspektiv.

Ja, på de allmänna sjukhusen är det säkert så. Det är därför det är så viktigt, när man reser till sådana länder, att ha en försäkring som ger en rätt till vård på en klinik för de välbeställda. För sådana finns ju också, Grekland är långt framme på vissa medicinska specialiteter som t.ex. fertilitetsteknik. Det är inte så att de är dumma över hela linjen.
Citera
2025-12-15, 09:15
Medlem
Brajias avatar
Kremering?
Citera
2025-12-15, 09:21
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Han äger en lägenhet där nere och familjen fasas över betala för få hem kroppen då de förväntat sig Sveriges skattebetalare skulle stå för fiolerna.

Fan sälj lägenheten så lär de säkert ha råd med frakten av kroppen. Sen lite märkligt att man har råd med ett boende i Sverige, en lägenhet i Grekland samt kunna vistas där i långa perioder men 100 tusen finns inte på kartan man klarar av att uppbringa om det blir akut.

Nej UD gör rätt
, fixa själv med försäkring innan eller skit i försäkring och ta kostnaden om något händer.

Det billigaste alternativet är nog kremering och sen strö askan i Grekland alt begrav där, ja vill man besöka graven så passar ju lägenheten perfekt att bo i under vistelsen då man tydligen inte verkar vilja sälja den för få pengar till frakta hem kroppen.
Då är det ju inget snack om saken.
Citera
2025-12-15, 09:30
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cebej

Om de är snåla kan de ju bara vägra att ta hem honom, d.v.s. liket. Vad händer då?
Citera
2025-12-15, 09:35
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Om de är snåla kan de ju bara vägra att ta hem honom, d.v.s. liket. Vad händer då?
Jag funderade på samma sak, men någon måste ju ta rätt på kroppen och allting kostar så någon måste väl ändå betala någonting? Lämnas kroppen kvar måste någon betala i alla fall.
Jag tycker det är girigt att vilja ha betalt när dödsboet faktiskt har medel.
Citera
2025-12-15, 10:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Funderat en stund - ponera han är Grek men bosatt i Sverige.

Han hette Mats och var etnisk svensk. Det syns tydligt på bilderna.

Eller menar du att vi ska fundera över om han hade varit en grek som bodde i Sverige? Det hade inte förändrat situationen i det här fallet.
Citera
2025-12-15, 10:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Måste ätit bra mkt av dessa isåfall…

Antar att han inte planerat att vara borta mer än 45 dgr. Men om man hamnar i koma dag 44 (när man egentligen skulle åka hem) borde väl ändå försäkringen gälla. Man hade ju en planering och den var omöjlig att fullfölja… för man kunde väl inte förutspå att något skulle hända? Och om man nu hamnar på sjukhus dag 44 och vill teckna extra försäkring skulle det väl iallafall inte gå? Lite som att skaffa en bilförsäkring när man redan krockat!

Nu vet vi inte alla detaljerna!

Jag har citerat ur artikeln på några ställen i tråden.

Han skulle vara där en längre period under vintern pga hälsan. Alltså mer än 45 dagar. Skaffat lägenhet där. När han dog hade han varit där 91 dagar.
Citera
2025-12-15, 10:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Han äger en lägenhet där nere och familjen fasas över betala för få hem kroppen då de förväntat sig Sveriges skattebetalare skulle stå för fiolerna.

Fan sälj lägenheten så lär de säkert ha råd med frakten av kroppen. Sen lite märkligt att man har råd med ett boende i Sverige, en lägenhet i Grekland samt kunna vistas där i långa perioder men 100 tusen finns inte på kartan man klarar av att uppbringa om det blir akut.

Nej UD gör rätt, fixa själv med försäkring innan eller skit i försäkring och ta kostnaden om något händer.

Det billigaste alternativet är nog kremering och sen strö askan i Grekland alt begrav där, ja vill man besöka graven så passar ju lägenheten perfekt att bo i under vistelsen då man tydligen inte verkar vilja sälja den för få pengar till frakta hem kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, samma sommdet fetade tänkte jag. Har de hyrt lgh kanske den inte går att sälja. Men om den är köpt borde det gå.

Att ”ligga på bårhuset” kostar ca ett papp/dygn i Spanien, sannolikt nåt liknande i Grekland. (Tick-tack…)

Lite knepig tankegång, att Svedala skulle pröjsa för hemresan, det är väl ändå familjens huvudvärk…

Citat:
Ursprungligen postat av cebej

Det där med att han ägde lägenheten är en trådsanning från mig.

Det stod i tidningen att han undertecknat kontraktet på lägenheten och var så lycklig.

Jag tänkte kontrakt som i att köpa lägenheten. Men det kan ju lika gärna vara hyreskontrakt. Vilket låter mer troligt.

Mats och hans familj är, om man kollar i artikeln, vanliga grovarbetare. Ser inte alls rika ut.
Citera
2025-12-15, 10:25
Medlem
Lovables avatar
Jag hade hellre blivit kremerad och utspridd på en grekisk paradisö än att ligga i Svedala kyrkogård
Citera
2025-12-15, 10:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
100000 är ju inga pengar, hade han hamnat i någon typ av olycka och kanske behövt operera eller hamnat i koma hade det kostat miljonbelopp.
Familjen ska vara glada att han dog och inte opererades m.m. och det endast kostar 100000 kr att få hem honom

Det var i Grekland. Så han fick gratis sjukvård via Eu-kortet oavsett försäkring eller ej.

Det är transporten hem - död eller sjuk - som blir problemet när man inte har korrekt försäkring.
Citera
2025-12-15, 10:45
Medlem
Jag tycker att om han var svensk, samt ärlig skattebetalare som förmodligen betalat x antal tusen om året till staten, så kunde de väl åtminstone bekostat en transport hem.
Det kommer ju likväl generera ett antal kronor när han kommer hem som anhöriga får betala och som kommer staten till del. Att dö och begravas i Sverige är sannerligen inte billigt.
Citera
2025-12-15, 11:57
Medlem
Ganonitos avatar
Länk till olåst artikel. Känner inte att det här svenska skattebetalares ansvar att ta hem en person som bott utomlands.

https://www.tv4.se/artikel/4Bt3Kodr8xdUO8FHr7NV0N/lenas-vaedjan-hjaelp-mig-fa-hem-min-doeda-man-fran-semesterparadiset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in