2025-12-15, 00:03
Medlem
Muskback-forums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är trevligt att du försörjer dig på något vis. Jag sysslar helst med något annat än "tungt kroppsarbete" om jag får välja. Men ditt arbete hindrar väl inte att du kan skriva som en normal människa.
jag skiter fullständigt i det och vad du anser är som en normal människa.

1.
är du skatteavlönad och kände dig träffad?

2.
har du något emot att man tar och hjälper denna familj med skattemedel?
Citera
2025-12-15, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muskback-forum
jag skiter fullständigt i det och vad du anser är som en normal människa.

1.
är du skatteavlönad och kände dig träffad?

2.
har du något emot att man tar och hjälper denna familj med skattemedel?

Jag kan avslöja för dig att jag inte "skatteavlönad" eller avlönad på annat sätt utan jag slår dank hela dagarna.

Jag har inga synpunkter på om man hjälper denna familj.
Citera
2025-12-15, 00:10
Medlem
Muskback-forums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag kan avslöja för dig att jag inte "skatteavlönad" eller avlönad på annat sätt utan jag slår dank hela dagarna.

Jag har inga synpunkter på om man hjälper denna familj.
vad är ditt syfte med att skriva?
Citera
2025-12-15, 00:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Med tanke på att han drabbades av organsvikt så kan han mycket väl ha legat på sjukan i månader tills han gick bort. Behöver alltså inte betyda att de struntat i en försäkring om det ändå bara tänkt vara där i 45 dagar. När ens nära svävar mellan liv och död är ju inte direkt det första man tänker på att förlänga och teckna försäkringar.
Hade det ens varit möjligt att förlänga försäkringen när skadan så att säga redan hade skett, dvs han var/beräknades vara kvar inlagd på sjukhuset efter dag 45?
Citera
2025-12-15, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han hade köpt en lägenhet och skulle vara där länge. Hans kropp klarade inte av vintern. Så om rätt ska vara rätt skulle han ha tecknat en sån extraförsäkring för att täcka all tid.

Några dagar efter operationen för hålet i magsäcken, fick han organsvikt. Jag skulle tro att han inte levde så länge med det. Och familjen torde ha åkt ned så fort de kunde.

Därför drar jag slutsatsen att han varit på ön mer än 45 dagar innan han blev sjuk. Han dog på dag 91. Men motbevisa mig gärna. Man ska kanske kan leva runt 40 dagar med organsvikt även om det känns otroligt. Men borde inte familjen i så fall ha åkt ned tidigare? Nej, det logiska är att det gick fort och att han levt där i kanske 40 dagar utan försäkring.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hade det ens varit möjligt att förlänga försäkringen när skadan så att säga redan hade skett, dvs han var/beräknades vara kvar inlagd på sjukhuset efter dag 45?

Ingen aning verkar som han tänkt flytta dit enligt någon tidigare i tråden (se ovan), har man inte skaffat försäkring då...beklagar men då får man faktiskt tyvärr skramla ihop pengar själv eller från dödsboet. Har man lägenhet i Grekland är den förmodligen värd mer än 100k.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-12-15 kl. 00:34.
Citera
2025-12-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Skönt att du fick så bra med hjälp. ❤️

I det här fallet hade Mats inte tecknat rätt försäkring. Så familjen får stå för alla kostnader.

Låter mer som att försäkringen löpt ut. 45 dagar är det normala. Jag hade ett tillägg på min (var borta i ca 2 år) och det var inte särskilt dyrt heller. Det är tyvärr enkelt att missa att en försäkring löpt ut, särskilt en hemförsäkring där reseförsäkringen bara är ett kortfristigt tillägg som aktiveras när du reser utomlands.
Citera
2025-12-15, 00:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Han kunde ha tecknat försäkringen på sin sista dag förmodar jag. Det är ju bara en förlängning av den försäkring han hade. Sjukvården fick han ju via EU-kortet.

Det försäkringen skulle ha täckt i det här fallet var:

1) Om han överlevt och behövt åka hem för vård eller för omvårdnad av familjen, så skulle försäkringen ha täckt resan och eventuell omvårdnad han hade behövt under den.

2) Vid dödsfall skulle försäkringen täckt omkostnader för transporten till hemstaden. I det här fallet minst 108 000 kr.
Citera
2025-12-15, 01:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Låter mer som att försäkringen löpt ut. 45 dagar är det normala. Jag hade ett tillägg på min (var borta i ca 2 år) och det var inte särskilt dyrt heller. Det är tyvärr enkelt att missa att en försäkring löpt ut, särskilt en hemförsäkring där reseförsäkringen bara är ett kortfristigt tillägg som aktiveras när du reser utomlands.

I artikeln nämner hans fru att han ofta var långa perioder i Grekland pga hälsan samt att han var noggrann med räkningar och försäkringarna.

Så antingen glömde han bort det. Eller så hade han aldrig betalat för en förlängning under övriga långa vistelser, för han visste inte om att man behövde en tilläggsförsäkring.
Citera
2025-12-15, 01:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Ingen aning verkar som han tänkt flytta dit enligt någon tidigare i tråden (se ovan), har man inte skaffat försäkring då...beklagar men då får man faktiskt tyvärr skramla ihop pengar själv eller från dödsboet. Har man lägenhet i Grekland är den förmodligen värd mer än 100k.

Det är nog jag som far med osanning (kanske).

Det stod i artikeln att han hade skrivit på kontraktet för sin lägenhet. Jag tänkte köpekontrakt. Men det kan ju lika gärna vara hyreskontrakt.
Citera
2025-12-15, 01:14
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Blev han felbehandlad på sjukhuset?
Jag gissar att "grekiskt sjukhus" är synonymt med felbehandling utifrån ett svenskt perspektiv.
Citera
2025-12-15, 01:16
Medlem
Citat:

Det datum som reseförsäkringen "går in" är fr o m att skadehändelsen uppstår - i det här fallet är rimligen händelsen när han började få magsäcksproblem. Hade detta hänt inom dag 45 hade det förmodligen alltså varit OK. Från det datumet ersätter den vård- och merkostnader (t ex dödstransport till hemlandet) oftast i 60 dagar totalt.

Anser knappast att UD borde ersätta något här. Man har ett visst ansvar själv att se över sitt skydd när man åker utomlands för längre vistelser.
Senast redigerad av damnyou 2025-12-15 kl. 01:19.
Citera
2025-12-15, 01:24
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaandersson
Jag förstår inte varför Aftonbladet skriver om detta. Det är väl helt självklart att UD (vi skattebetalare) inte ska betala hemtransport av liket.

Se det som samhällsinformation. Nån läser om det och tecknar extra försäkring nästa gång de ska ut och resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in