Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-13, 09:57
Medlem
Hej.

Hur ofta läser du ni böcker?

Kollar ni först på recensioner innan du köper bok?

Kollar ni på bok recensioner på youtube?
Citera
2025-12-13, 11:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindonn
Hej.

Jag läser böcker alldeles för sällan numera, det är mycket lättare att bara sjunka ner framför datorn, där all lättsmält underhållning ju finns. Men NÄR jag läser så tänker jag alltid, att "det här ger ju mycket mer än att tjöta på forum eller titta på film, så det borde jag göra mera". Men det blir inte av att gå till biblioteket och leta böcker.

Jag har alltid lånat nästan allt på bibliotek, det är bara när det inte finns på biblioteken och personalen vägrar att låna in från utlandet eller köpa in, som jag överväger att köpa en bok. I så fall kollar jag recensionerna, för det skulle vara synd att betala för något som genast visade sig vara uruselt.

Nej inte på Youtube, jag googlar och då kommer det alltid upp många olika sajter med recensioner, både från proffstyckare och vanliga läsare.

Edit: svarade inte på genre. Jag läser olika genrer: historisk fiction, andra romaner t.ex. kärlekshistorier eller släktsagor, faktaböcker om det jag är intresserad av för tillfället, mysteriedeckare (mer sällan kriminalromaner). Men historisk fiction har väl varit favoritgenren de senaste åren.
Senast redigerad av Merwinna 2025-12-13 kl. 11:23.
Citera
2025-12-13, 11:08
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Självbiografier/verkliga händelser å jag vet inte varför. Läser inte så ofta tyvärr.
Citera
2025-12-13, 11:11
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag läser böcker alldeles för sällan numera, det är mycket lättare att bara sjunka ner framför datorn, där all lättsmält underhållning ju finns. Men NÄR jag läser så tänker jag alltid, att "det här ger ju mycket mer än att tjöta på forum eller titta på film, så det borde jag göra mera". Men det blir inte av att gå till biblioteket och leta böcker.

Jag har alltid lånat nästan allt på bibliotek, det är bara när det inte finns på biblioteken och personalen vägrar att låna in från utlandet eller köpa in, som jag överväger att köpa en bok. I så fall kollar jag recensionerna, för det skulle vara synd att betala för något som genast visade sig vara uruselt.

Nej inte på Youtube, jag googlar och då kommer det alltid upp många olika sajter med recensioner, både från proffstyckare och vanliga läsare.
Testat Google Books? Att gå till biblioteket känns 1973. (Play Books Android).
Citera
2025-12-13, 11:12
Medlem
Dystopier. Älskar efter-katastrofenböcker.
Citera
2025-12-13, 11:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Testat Google Books? Att gå till biblioteket känns 1973. (Play Books Android).

Nej. Jag sitter så mycket vid datorn ändå, även i jobbet, att det bara är bra för mina ögon att läsa ur en pappersbok i stället - på ett annat avstånd och utan flimrig skärm. Dessutom brukar jag ha med mig boken (när jag har en bok) på bussar och tåg, jättebra: då har man aldrig tråkigt, väntetider kan nyttjas.
Citera
2025-12-13, 12:08
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Huvudsaken är att du läser ibland. Fortsätt böcker ger avkoppling från den stressiga världen tycker jag.

Om du vill kolla på korta bok recensioner så har jag kanal på Youtube säg till så mailar jag privat, fukus på alternativ historia och scfi, kan bli andra genre också tex psykologi eller annat.
Har en bok jag började läsa men hade så mycket i huvudet å för lite fokus så jag fick läsa samma sida om å om igen. Kanske att jag påbörjar snart igen. Vill ju läsa klart den å jag tror inte att den finns på film heller. Så jag kan inte "fuska" 🤭

Ok tack. Jag återkopplar om jag får nå intresse. För om jag kollar dina recensioner nu så kommer jag nog vilja läsa nån/några å jag har ju den där påbörjade som jag vill avsluta innan jag startar ett ännu nytt projekt 😊
Citera
2025-12-13, 12:24
Medlem
zombie-nations avatar
Köper väldigt sällan, kanske på loppis, då kan det bli vad som helst.

Lånar hellre.

Är periodare på att läsa.

Går inte mycket på recensioner.

Läser helst scifi, thriller/deckare eller ungdomslitteratur.

Gilla ungdomsböcker, då de ofta inte fylls med en massa fluff för att öka sidantalet. Verkar också som dessa böcker har en större frihet och följer färre mallar.
Citera
2025-12-13, 12:25
Medlem
Citat:
Hej.

Jag läser böker varje dag, det är min absoluta favorit avkoppling.

Historiska romaner, gärna med händelser som har hänt på riktigt, med är inget måste.

Bra fantasy( Robin Hobb är en författare jag gillar)

Någon enstaka hård kokt krim( tex Jack Reacher bökerna)

Jag köper alla mina böcker på känsla, ger bort de när jag är klar.
Citera
2025-12-13, 12:29
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Jag sitter så mycket vid datorn ändå, även i jobbet, att det bara är bra för mina ögon att läsa ur en pappersbok i stället - på ett annat avstånd och utan flimrig skärm. Dessutom brukar jag ha med mig boken (när jag har en bok) på bussar och tåg, jättebra: då har man aldrig tråkigt, väntetider kan nyttjas.
Jo men fördelen är att du har boken tillgänglig hela tiden (och den slits inte, du kan markera text och sätta bokmärken utan hundöron) plus läser du i sängen behöver du inte tända för läsa.

Men vissa är ju old-school så de vill ha sin fysiska bok och det kan jag förstå om man vad vid det.
Citera
2025-12-13, 12:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Jo men fördelen är att du har boken tillgänglig hela tiden (och den slits inte, du kan markera text och sätta bokmärken utan hundöron) plus läser du i sängen behöver du inte tända för läsa.

Men vissa är ju old-school så de vill ha sin fysiska bok och det kan jag förstå om man vad vid det.

En fördel med en fysisk bok är även att man kan ge bort den med en dedikation på försättsbladet!
Citera
2025-12-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Jag läser böker varje dag, det är min absoluta favorit avkoppling.

Historiska romaner, gärna med händelser som har hänt på riktigt, med är inget måste.

Bra fantasy( Robin Hobb är en författare jag gillar)

Någon enstaka hård kokt krim( tex Jack Reacher bökerna)

Jag köper alla mina böcker på känsla, ger bort de när jag är klar.

Roligt. Jag själv gillar böcker, jag köper också. Min fav genre är alternativ historia, scfi, samhälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in