Citat:
Jag tror du har lite fördomar om livet på landet. Kanske längst upp och innerst in i Lapplands vildmarker som folk sitter och kör de där sträckorna? Jag vet faktiskt inte, där bor inte jag. Däremot bor jag på landsbygden. Dalarna närmare bestämt. Ca fem mil från lite större kändare städer som Falun och Borlänge.
Så tillhör du den minoritet av svenskar som bor på glesbygden och också tjänar mindre än en sommararbetare på Gröna Lund? Grattis! Du kanske kan få lite bonus när du gör ditt livs sämsta köp.
https://elbilen.se/nyheter/beskedet-eu-godkanner-ny-svensk-klimatbonus-for-elbilar/
Och varför säger jag livs sämsta köp? Jo för att en fattigare människa på glesbygden bör inte ens köra elbil. Det är idioti. Då ska man hellre satsa på en billig avgasbil utan räckviddsångest. Elbilen lämpar sig för storstadsfolk där bilsträckorna är ofta men korta. Men visst pajasregeringen vill väl låtsas som de försöker inför val. Jämfört med Norge och Danmark är denna bonus ett skämt.
https://elbilen.se/nyheter/beskedet-eu-godkanner-ny-svensk-klimatbonus-for-elbilar/
Och varför säger jag livs sämsta köp? Jo för att en fattigare människa på glesbygden bör inte ens köra elbil. Det är idioti. Då ska man hellre satsa på en billig avgasbil utan räckviddsångest. Elbilen lämpar sig för storstadsfolk där bilsträckorna är ofta men korta. Men visst pajasregeringen vill väl låtsas som de försöker inför val. Jämfört med Norge och Danmark är denna bonus ett skämt.
Jag växte dock upp i Stockholm. Närförort, som det så vackert hette på den tiden. Och vi kan ju börja resonemanget där. Alltså kollektivtrafiken. Eller BRIST PÅ, som föreslående myndighet mycket riktigt konstaterat...
I Sthlm var det liksom: "När kommer nästa tunnelbana? 17.45." Här är det: "När kommer nästa buss? På Måndag..." Ohållbart i praktiken och som jag brukar säga; "De enda här som inte har egen bil är de som har färdtjänst..."Det ena driver dessutom det andra. Eftersom kollektivtrafiken går så sällan och på tider som inte riktigt passar (inge kul att behöva hoppa på 07.34 bussen in på samhället om man har tandläkartid kl 13.15...) så löser man det i så stor utsträckning på egen hand att det ÄNDÅ inte är några passagerare på de där bussarna som faktiskt går... Och BUSSAR är alltså också det enda som funkar! Glöm tunnelbana, spårvagnar eller pendeltåg... Riktigt tåg / rälsbuss om man har turen att bo nära järnvägen kan funka. Men de stannar ju bara på stationerna. Som det mycket väl kan vara mil emellan... I praktiken buss ner till samhället för att där hoppa på tåget då. Men då är vi tillbaka i den onda cirkeln med när DE går dårå... Och allt börjar om och ingen åker som sagt med de där bussarna ändå, vilket leder till ÄNNU mindre incitament att driva kollektivtrafik på landsbygden.
Detta om detta. Kort sagt, bilen mer eller mindre behövs på landsbygden. Den absoluta majoriteten unnar sig I A F lik förbannat den lyxen för att göra livet enklare!
Dock räcker ju kapaciteten i de allra flesta moderna elbilar till för vardagskörningen Vi pratar vi ju INTE sträckor där man kör 20 - 30 mil enkel resa till affär'n, dagis, skola eller jobb. Eller jo, JOBBET kan ju för vissa vara nere i Kungsbudor (Stockholm), men då åker man ju ner på Söndag kväll / Måndag morgon, jobbar in Fredagen och åker hem på Torsdag kväll. Fan palla PENDLA 50 mil VARJE DAG...
Alltså att man håller sig i sitt lilla hörn av världen. Kanske de där 5 - 10 - 15 milen till residensstaden om man behöver på Ikea eller Biltema... Och där finns det ju laddning numera, om man har så pass liten räckvidd på sin gamla elbil!
Samma sak om man nu faktiskt HAR ett jobb på länsstyrelsen eller liknande i just huvudorten. Mycket troligt att de har en personalparkering där det är rätt lätt att ordna ladduttag och sätta bilen på långsam-laddning på morgonen inför hemresan om man nu på fullt allvar har en gammal skorv med bara 10 mils räckvidd...
Nu kanske just dessa människor med jobb i Sthlm och större städer ÄNDÅ inte kvalar in på beskrivningen "fattiga människor som behöver bidrag". Men de andra som faktiskt GÖR det vågar jag påstå håller sig nog ÄNNU mera på hemmaplan och sitter inte och kör långa sträckor bara för skojs skull (det kostar ju en massa soppapengar!).
Dessutom är det betydligt enklare med laddning ute på vischan. Majoriteten bor i hus ändå. Bara att sätta upp en laddbox. Pratar vi hyreshus så finns det ofta parkering med motorvärmar-uttag (redan framdragen el) ändå. Det behövs här uppe på vintern!
Så jag har lite svårt att förstå din inställning. Jag kan ju knappast kalla dig elbilshatare..., men varför denna märkliga tro att elbilar inte alls fungerar på landet? Det är rena fördomar. Jag skulle tvärtom vilja se det som att det är mycket bättre att de som faktiskt VILL gå över till elbil får möjlighet att göra det i så stor utsträckning som möjligt! Och tvärtom låta de som vill köra fossilbil ända in i kaklet få göra det och sedan dö ut i lugn och ro. Växer du upp med att mamma och faster och dina kusiner och kompisar kör elbil kommer den övergången att vara mycket mindre krånglig än för de där gamla stötarna som tjurskallat hävdar att Volvo V70 var världens bästa bil...
Dessutom tror jag att avgörandet till slut kommer att fällas av den gamla klassikern "money talks and bullshit walks". Det är INKÖPSKOSTNADEN som är jobbig med en elbil! När man kan tjacka sig en halvusel begagnad skattadåbesikad elbil för 20 - 30 000 så KOMMER det att bli väldigt intressant att drivmedelskostnaden bara är 3 - 4 kr milen istället för 10 och uppåt för en gammal lika sliten fossilare! ÄNNU mera så om soppapriserna går upp igen! För el är alltså också BILLIGARE norröver än nedåt landet! Medans bensin / diesel kostar ungefär lika mycket på mackarna i Göteborg som det gör i Karesuando och Östersund.