Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-13, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Så tillhör du den minoritet av svenskar som bor på glesbygden och också tjänar mindre än en sommararbetare på Gröna Lund? Grattis! Du kanske kan få lite bonus när du gör ditt livs sämsta köp.

https://elbilen.se/nyheter/beskedet-eu-godkanner-ny-svensk-klimatbonus-for-elbilar/

Och varför säger jag livs sämsta köp? Jo för att en fattigare människa på glesbygden bör inte ens köra elbil. Det är idioti. Då ska man hellre satsa på en billig avgasbil utan räckviddsångest. Elbilen lämpar sig för storstadsfolk där bilsträckorna är ofta men korta. Men visst pajasregeringen vill väl låtsas som de försöker inför val. Jämfört med Norge och Danmark är denna bonus ett skämt.
Jag tror du har lite fördomar om livet på landet. Kanske längst upp och innerst in i Lapplands vildmarker som folk sitter och kör de där sträckorna? Jag vet faktiskt inte, där bor inte jag. Däremot bor jag på landsbygden. Dalarna närmare bestämt. Ca fem mil från lite större kändare städer som Falun och Borlänge.
Jag växte dock upp i Stockholm. Närförort, som det så vackert hette på den tiden. Och vi kan ju börja resonemanget där. Alltså kollektivtrafiken. Eller BRIST PÅ, som föreslående myndighet mycket riktigt konstaterat... I Sthlm var det liksom: "När kommer nästa tunnelbana? 17.45." Här är det: "När kommer nästa buss? På Måndag..." Ohållbart i praktiken och som jag brukar säga; "De enda här som inte har egen bil är de som har färdtjänst..."
Det ena driver dessutom det andra. Eftersom kollektivtrafiken går så sällan och på tider som inte riktigt passar (inge kul att behöva hoppa på 07.34 bussen in på samhället om man har tandläkartid kl 13.15...) så löser man det i så stor utsträckning på egen hand att det ÄNDÅ inte är några passagerare på de där bussarna som faktiskt går... Och BUSSAR är alltså också det enda som funkar! Glöm tunnelbana, spårvagnar eller pendeltåg... Riktigt tåg / rälsbuss om man har turen att bo nära järnvägen kan funka. Men de stannar ju bara på stationerna. Som det mycket väl kan vara mil emellan... I praktiken buss ner till samhället för att där hoppa på tåget då. Men då är vi tillbaka i den onda cirkeln med när DE går dårå... Och allt börjar om och ingen åker som sagt med de där bussarna ändå, vilket leder till ÄNNU mindre incitament att driva kollektivtrafik på landsbygden.
Detta om detta. Kort sagt, bilen mer eller mindre behövs på landsbygden. Den absoluta majoriteten unnar sig I A F lik förbannat den lyxen för att göra livet enklare!

Dock räcker ju kapaciteten i de allra flesta moderna elbilar till för vardagskörningen Vi pratar vi ju INTE sträckor där man kör 20 - 30 mil enkel resa till affär'n, dagis, skola eller jobb. Eller jo, JOBBET kan ju för vissa vara nere i Kungsbudor (Stockholm), men då åker man ju ner på Söndag kväll / Måndag morgon, jobbar in Fredagen och åker hem på Torsdag kväll. Fan palla PENDLA 50 mil VARJE DAG...
Alltså att man håller sig i sitt lilla hörn av världen. Kanske de där 5 - 10 - 15 milen till residensstaden om man behöver på Ikea eller Biltema... Och där finns det ju laddning numera, om man har så pass liten räckvidd på sin gamla elbil!
Samma sak om man nu faktiskt HAR ett jobb på länsstyrelsen eller liknande i just huvudorten. Mycket troligt att de har en personalparkering där det är rätt lätt att ordna ladduttag och sätta bilen på långsam-laddning på morgonen inför hemresan om man nu på fullt allvar har en gammal skorv med bara 10 mils räckvidd...

Nu kanske just dessa människor med jobb i Sthlm och större städer ÄNDÅ inte kvalar in på beskrivningen "fattiga människor som behöver bidrag". Men de andra som faktiskt GÖR det vågar jag påstå håller sig nog ÄNNU mera på hemmaplan och sitter inte och kör långa sträckor bara för skojs skull (det kostar ju en massa soppapengar!).

Dessutom är det betydligt enklare med laddning ute på vischan. Majoriteten bor i hus ändå. Bara att sätta upp en laddbox. Pratar vi hyreshus så finns det ofta parkering med motorvärmar-uttag (redan framdragen el) ändå. Det behövs här uppe på vintern!

Så jag har lite svårt att förstå din inställning. Jag kan ju knappast kalla dig elbilshatare..., men varför denna märkliga tro att elbilar inte alls fungerar på landet? Det är rena fördomar. Jag skulle tvärtom vilja se det som att det är mycket bättre att de som faktiskt VILL gå över till elbil får möjlighet att göra det i så stor utsträckning som möjligt! Och tvärtom låta de som vill köra fossilbil ända in i kaklet få göra det och sedan dö ut i lugn och ro. Växer du upp med att mamma och faster och dina kusiner och kompisar kör elbil kommer den övergången att vara mycket mindre krånglig än för de där gamla stötarna som tjurskallat hävdar att Volvo V70 var världens bästa bil...
Dessutom tror jag att avgörandet till slut kommer att fällas av den gamla klassikern "money talks and bullshit walks". Det är INKÖPSKOSTNADEN som är jobbig med en elbil! När man kan tjacka sig en halvusel begagnad skattadåbesikad elbil för 20 - 30 000 så KOMMER det att bli väldigt intressant att drivmedelskostnaden bara är 3 - 4 kr milen istället för 10 och uppåt för en gammal lika sliten fossilare! ÄNNU mera så om soppapriserna går upp igen! För el är alltså också BILLIGARE norröver än nedåt landet! Medans bensin / diesel kostar ungefär lika mycket på mackarna i Göteborg som det gör i Karesuando och Östersund.
Citera
2025-12-13, 10:08
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Så jag har lite svårt att förstå din inställning. Jag kan ju knappast kalla dig elbilshatare..., men varför denna märkliga tro att elbilar inte alls fungerar på landet? Det är rena fördomar. Jag skulle tvärtom vilja se det som att det är mycket bättre att de som faktiskt VILL gå över till elbil får möjlighet att göra det i så stor utsträckning som möjligt! Och tvärtom låta de som vill köra fossilbil ända in i kaklet få göra det och sedan dö ut i lugn och ro. Växer du upp med att mamma och faster och dina kusiner och kompisar kör elbil kommer den övergången att vara mycket mindre krånglig än för de där gamla stötarna som tjurskallat hävdar att Volvo V70 var världens bästa bil...
Dessutom tror jag att avgörandet till slut kommer att fällas av den gamla klassikern "money talks and bullshit walks". Det är INKÖPSKOSTNADEN som är jobbig med en elbil! När man kan tjacka sig en halvusel begagnad skattadåbesikad elbil för 20 - 30 000 så KOMMER det att bli väldigt intressant att drivmedelskostnaden bara är 3 - 4 kr milen istället för 10 och uppåt för en gammal lika sliten fossilare! ÄNNU mera så om soppapriserna går upp igen! För el är alltså också BILLIGARE norröver än nedåt landet! Medans bensin / diesel kostar ungefär lika mycket på mackarna i Göteborg som det gör i Karesuando och Östersund.
Elbil fungerar på glesbygden men då är jag av åsikten att man behöver en elbil med bra räckvidd och därav blir det hela så korkad. De billiga elbilarna som riktar sig till stadsbor är i mitt tycke inte alls lämpligt här. Och så pratar vi nu om en grupp människor som bor på glesbygden OCH tjänar bara upp till 50% av medianlönen. Medianlönen är 37k i Sverige så räkna på just hur magert den här gruppen människor har det. Ska de verkligen investera i en elbil för 300k med ok räckvidd och som inte är sönderkörd? Det låter som en ekonomisk fälla för mig. Nej då hade jag rekommenderat en person med den magra inkomsten och infrastrukturen att satsa på en billig avgasbil som inte försätter en i personlig konkurs och som täcker alla ens behov.

De räknar med att ynka 100,000 människor kan få det här elbilsbidraget. Det är verkligen en minoritet av minoritet. Det är en näst intill betydelselös antal förare som kan eventuellt skifta till elbil. Hade bonusen också kunnats tillämpa till stadsbor då hade den siffran nog tiodubblats. Och helt plötsligt hade Tidöregeringens skattesänkningar för bränsle inte gått att genomföra. Detta är bara symbolpolitik. I praktiken så tillämpas den till försumbart antal människor och den personerna är inte i målgruppen för billiga elbilar heller. Man borde satsat på att konvertera trafiken i storstäder till el istället för att även motverka den dåliga avgasluften i städerna. Men där finns inte Tidöregeringens väljare....
Citera
2025-12-13, 12:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Dessutom har denna idioti, i kombo med lika idiotisk energipolitik nu närapå satt europeisk bilindustri och underleverantörer i konkurs.. dessa enorma felsatsningar och att bränna cash på idioti och dyr energi har ett enormt pris.. och allt detta pga efterbliven politisk aktivism, helt utan någon som helst nytta
Nja, lite nytta har det säkert gjort i form av erfarenheter och teknisk utveckling. Men det kunde ha uppnåtts i en mycket mindre skala, utan att sälja ut och lägga ner befintlig fordonsindustri.
Och utan att överbelasta ett undermåligt elnät och straffbeskatta privata hushåll.

Det blir ju så jävla "bråttom" när salladstalibanerna tillåts styra och bestämma, titta bara på Northvolt och Stegra. Miljarder som bara "försvinner" till väldigt lite nytta, och som lämnar djupa spår i norrländska kommuners ekonomi.
Citera
Igår, 05:01
Medlem
Citat:
Elbil fungerar på glesbygden men då är jag av åsikten att man behöver en elbil med bra räckvidd och därav blir det hela så korkad. De billiga elbilarna som riktar sig till stadsbor är i mitt tycke inte alls lämpligt här.
Vad är "bra räckvidd" då? En av mina käpphästar är ju att det är ett tämligen subjektivt begrepp. Om man bara kör 10 mil per dag så är ju 15 - 20 mils räckvidd fullt tillräckligt. Och då är vi ju nere på att de allra flesta moderna elbilar klarar detta.

Citat:
Och så pratar vi nu om en grupp människor som bor på glesbygden OCH tjänar bara upp till 50% av medianlönen. Medianlönen är 37k i Sverige så räkna på just hur magert den här gruppen människor har det.
Då har du läst lite slarvigt... Så här står det i din länk:
"Enligt det omarbetade förslag som lagts fram av Naturvårdsverket betala bonusen ut till nya och begagnade bilar som kostar max 450.000 kronor och beloppet uppgår fram till 2028 till 64.800 kronor för hushåll som har en inkomst som är 50 procent av medianlönen i Sverige. För hushåll som tjänar upp till 80 procent av medianlönen uppgår bonusen till 46.800 kronor. Från den 1 juli 2028 sänkas beloppen till 42.400 kronor respektive 32.400 kronor."
Alltså att det även gäller folk som tjänar upp till 80 % av medianlönen. Fast MINDRE bidrag då.
Och apropå bidrag, så är det ju just det det är. Ett direkt kontant stöd till fattiga människor som nog inte har råd att köpa elbil annars. Alltså INTE en skattelättnad eller moms-avdragande på NYBILSKÖP som ändå bara rika knösar och företag har råd med annars. Utan m a o att Nisse Pilsner i Hallonbergen kan köpa en gammal Renault ZOE av Svenne Banansson för 70 000 UTAN att klydda med momsregler och avdrag i deklarationen och i slutänden tre år senare när han fått pengarna insatta på sitt konto bara ha betalat 5200 - 23 200 för bilen! Som då inte blir världens katastrof i värdeminskning / TCO.
En ganska stor skillnad mot hur subventioneringsreglerna fungerar i t ex Norge och Danmark.

Vilket väl kopplar an till det här:
Citat:
Ska de verkligen investera i en elbil för 300k med ok räckvidd och som inte är sönderkörd? Det låter som en ekonomisk fälla för mig. Nej då hade jag rekommenderat en person med den magra inkomsten och infrastrukturen att satsa på en billig avgasbil som inte försätter en i personlig konkurs och som täcker alla ens behov.
Nej, det blir med största sannolikhet inte särskilt många 300 000 krs-bilar i det här sammanhanget. Det blir nog som sagt snarare en "livboj" som gör att även en del fattiga kan köpa en elbil de annars öht inte hade haft råd med. Faktiskt lite vackert att det för en gångs skull riktas direkt till låginkomsttagare istället för klassisk "trickle down"-ekonomi där vi fattiga så småningom ska få skrapa smulorna från den rike mannens bord...
Vi kanske också ska tala lite om VILKA som kommer att kunna kvala in på de här förhållandena. Så vi klumpar ihop det med det här:
Citat:
De räknar med att ynka 100,000 människor kan få det här elbilsbidraget. Det är verkligen en minoritet av minoritet. Det är en näst intill betydelselös antal förare som kan eventuellt skifta till elbil. Hade bonusen också kunnats tillämpa till stadsbor då hade den siffran nog tiodubblats. Och helt plötsligt hade Tidöregeringens skattesänkningar för bränsle inte gått att genomföra. Detta är bara symbolpolitik. I praktiken så tillämpas den till försumbart antal människor och den personerna är inte i målgruppen för billiga elbilar heller. Man borde satsat på att konvertera trafiken i storstäder till el istället för att även motverka den dåliga avgasluften i städerna. Men där finns inte Tidöregeringens väljare....
Var står det 100 000 då? Inte i länken du angav i a f. Sedan så ÄR det ju som sagt fattiga människor och det är liksom dem som kör en gammal skruttig V70 i vanliga fall! Alltså vänder det sig onekligen till den grupp som kör de äldsta, mest slitna och mest utsläppande bruksbilarna! Kanske inte så tokig som det i dina ögon framstått. Dessutom har ju de som kör en risig V70 som drar 0.9 litern milen rätt mycket att vinna ekonomiskt på att få ner drivmedelskostnaden.
Och vilka är det då som kör gamla skitbilar som sjunger på sista versen? Jo, OFTAST fattiga människor som mycket riktigt tjänar mindre än median-lön. De kan däremot vara lite vilka som helst från sjukpensionärer till folk som vänder hamburgare på Donken. Personligen tror jag att unga vuxna som ska köpa sin första bil kan vara en bortglömd grupp i det här sammanhanget. Beroende på mer exakt hur de kommer att räkna "inkomst" och "hushåll" i utredningen. Får du bidraget för att köpa en bil att pendla sista året till gymnasiet eller universitetet? Eller sätter pappa och mammas inkomst stopp där?
De som har LÅG inkomst men en miljon på banken t ex? Är de fortfarande berättigade till bidraget?
Kollar de var pengarna kommer ifrån? Achmed som nolltaxerar men becknar röka...?
Osv osv.

Sedan skriver du också att satsningarna borde ha lagts på trafiken i storstäderna istället. Där håller jag inte riktigt med. Eller ja, det vore väl bra att få ner utsläppet i storstäderna för all del. Men där FINNS det helt enkelt ganska rikligt med alternativ till att ha egen bil. Alternativ som vi här på landet inte har.
Senast redigerad av Gissa vem Igår kl. 05:03.
Citera
Igår, 05:25
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Vad är "bra räckvidd" då? En av mina käpphästar är ju att det är ett tämligen subjektivt begrepp. Om man bara kör 10 mil per dag så är ju 15 - 20 mils räckvidd fullt tillräckligt. Och då är vi ju nere på att de allra flesta moderna elbilar klarar detta.

Då har du läst lite slarvigt... Så här står det i din länk:
"Enligt det omarbetade förslag som lagts fram av Naturvårdsverket betala bonusen ut till nya och begagnade bilar som kostar max 450.000 kronor och beloppet uppgår fram till 2028 till 64.800 kronor för hushåll som har en inkomst som är 50 procent av medianlönen i Sverige. För hushåll som tjänar upp till 80 procent av medianlönen uppgår bonusen till 46.800 kronor. Från den 1 juli 2028 sänkas beloppen till 42.400 kronor respektive 32.400 kronor."
Alltså att det även gäller folk som tjänar upp till 80 % av medianlönen. Fast MINDRE bidrag då.
Och apropå bidrag, så är det ju just det det är. Ett direkt kontant stöd till fattiga människor som nog inte har råd att köpa elbil annars. Alltså INTE en skattelättnad eller moms-avdragande på NYBILSKÖP som ändå bara rika knösar och företag har råd med annars. Utan m a o att Nisse Pilsner i Hallonbergen kan köpa en gammal Renault ZOE av Svenne Banansson för 70 000 UTAN att klydda med momsregler och avdrag i deklarationen och i slutänden tre år senare när han fått pengarna insatta på sitt konto bara ha betalat 5200 - 23 200 för bilen! Som då inte blir världens katastrof i värdeminskning / TCO.
En ganska stor skillnad mot hur subventioneringsreglerna fungerar i t ex Norge och Danmark.

Vilket väl kopplar an till det här:

Nej, det blir med största sannolikhet inte särskilt många 300 000 krs-bilar i det här sammanhanget. Det blir nog som sagt snarare en "livboj" som gör att även en del fattiga kan köpa en elbil de annars öht inte hade haft råd med. Faktiskt lite vackert att det för en gångs skull riktas direkt till låginkomsttagare istället för klassisk "trickle down"-ekonomi där vi fattiga så småningom ska få skrapa smulorna från den rike mannens bord...
Vi kanske också ska tala lite om VILKA som kommer att kunna kvala in på de här förhållandena. Så vi klumpar ihop det med det här:

Var står det 100 000 då? Inte i länken du angav i a f. Sedan så ÄR det ju som sagt fattiga människor och det är liksom dem som kör en gammal skruttig V70 i vanliga fall! Alltså vänder det sig onekligen till den grupp som kör de äldsta, mest slitna och mest utsläppande bruksbilarna! Kanske inte så tokig som det i dina ögon framstått. Dessutom har ju de som kör en risig V70 som drar 0.9 litern milen rätt mycket att vinna ekonomiskt på att få ner drivmedelskostnaden.
Och vilka är det då som kör gamla skitbilar som sjunger på sista versen? Jo, OFTAST fattiga människor som mycket riktigt tjänar mindre än median-lön. De kan däremot vara lite vilka som helst från sjukpensionärer till folk som vänder hamburgare på Donken. Personligen tror jag att unga vuxna som ska köpa sin första bil kan vara en bortglömd grupp i det här sammanhanget. Beroende på mer exakt hur de kommer att räkna "inkomst" och "hushåll" i utredningen. Får du bidraget för att köpa en bil att pendla sista året till gymnasiet eller universitetet? Eller sätter pappa och mammas inkomst stopp där?
De som har LÅG inkomst men en miljon på banken t ex? Är de fortfarande berättigade till bidraget?
Kollar de var pengarna kommer ifrån? Achmed som nolltaxerar men becknar röka...?
Osv osv.

Sedan skriver du också att satsningarna borde ha lagts på trafiken i storstäderna istället. Där håller jag inte riktigt med. Eller ja, det vore väl bra att få ner utsläppet i storstäderna för all del. Men där FINNS det helt enkelt ganska rikligt med alternativ till att ha egen bil. Alternativ som vi här på landet inte har.
Du gör vettiga argument helt klart. Och i den bästa av världar så blir det som du säger att detta gör att elbilen blir kanske den unge förarens första bil eller att folk kan nu skrota sina gamla dieselmonster för nåt med högre komfort, säkerhet och låg driftkostnad.

Här står det att ca 100k hushåll räknas komma söka bidraget kommande fyra åren

https://alltomelbil.se/ny-svensk-elbilspremie-far-gront-ljus-upp-till-64-800-kronor-i-stod/

Här är en artikel som belyser vad som kan bli galet med ett såpass riktat bidrag

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilsbonusen-kranglig-och-risk-bedrageri

Vi får se hur det blir i praktiken. Jag tror tyvärr den delen som innefattar även begagnade elbilar kommer försvinna eller kraftigt revideras. För svårt reglera det där.
Citera
Igår, 08:50
Medlem
Citat:
Här står det att ca 100k hushåll räknas komma söka bidraget kommande fyra åren

https://alltomelbil.se/ny-svensk-elbilspremie-far-gront-ljus-upp-till-64-800-kronor-i-stod/
Mmmhmm. 800 000 berättigade. Undrar varför de bara räknar med ca 100 000 sökande? Var det inte liknande situationer i Frankrike och Italien där pengarna tog slut direkt för att det var så många som anmälde sig?

Citat:
Vi får se hur det blir i praktiken. Jag tror tyvärr den delen som innefattar även begagnade elbilar kommer försvinna eller kraftigt revideras. För svårt reglera det där.
Ja, vi får se. Funderar också på om regelverket är skrivet i sten nu eller om det kan komma att ändras eftersom. Reagerade själv på att de skulle ge folk förtroendet att handla privat mellan varandra istället för att köra det via kontrollerade bilhandlare. Inte likt pappa byråkratstaten...

Saken är alltså den att jag kvalar in på det här. Bor i en av kommunerna på listan, har låg inkomst (men kan trolla fram pengar om det behövs), och skulle gärna ideologiskt gå över till elbil. Det är klart att det skulle vara smaskens att få en 65 000 kronors elbil för i slutändan gratis! MEN hur kommer det att bli i praktiken? Vill inte investera så mycket pengar om det inte funkar p g a snåriga regler ingen begriper sig på...
Citera
Igår, 10:37
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Mmmhmm. 800 000 berättigade. Undrar varför de bara räknar med ca 100 000 sökande? Var det inte liknande situationer i Frankrike och Italien där pengarna tog slut direkt för att det var så många som anmälde sig?

Ja, vi får se. Funderar också på om regelverket är skrivet i sten nu eller om det kan komma att ändras eftersom. Reagerade själv på att de skulle ge folk förtroendet att handla privat mellan varandra istället för att köra det via kontrollerade bilhandlare. Inte likt pappa byråkratstaten...

Saken är alltså den att jag kvalar in på det här. Bor i en av kommunerna på listan, har låg inkomst (men kan trolla fram pengar om det behövs), och skulle gärna ideologiskt gå över till elbil. Det är klart att det skulle vara smaskens att få en 65 000 kronors elbil för i slutändan gratis! MEN hur kommer det att bli i praktiken? Vill inte investera så mycket pengar om det inte funkar p g a snåriga regler ingen begriper sig på...
Det finns väl inte heller någon som kan kontrollera att du sålt din avgasbil heller? Innebär precis som du säger att man kan införskaffa sig en billig elbil som andra bil om man så vill för nästan ingenting. Jag tror inte detta kommer hålla. Snabbt nog så inser de att folk kommer köpa elbilar bara för att hålla i tre år och sen sälja till knappt nån förlust, kanske till och med vinst. Det finns så mycket luckor här. Pengarna kommer ta slut direkt.

Jag hade i dina skor lätt slagit till mot en long range Kona/Niro för ca 200k. Med 64k rabatt får du en bil som du om tre år kan sälja för samma pris du i slutändan betalade OCH få en bil nästan gratis i drift. Life hack deluxe detta, och givetvis sjukt orättvist mot de som hamnar på förlorande sidan och sannolikt kommer få se Blocket helt uttömd på prisvärda elbilar.
Citera
Igår, 10:51
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Bilar borde inte subventioneras överhuvudtaget. Det är ren konsumtion. Och sjuka skatter borde tas bort.

Varför skall folk med låg inkomst på landsbygden köpa en dyr elbil?
Finns ju billiga elbilar, kinesiska. Ofta bättre än västerländska
Citera
Igår, 10:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Och varför säger jag livs sämsta köp? Jo för att en fattigare människa på glesbygden bör inte ens köra elbil. Det är idioti. Då ska man hellre satsa på en billig avgasbil utan räckviddsångest. Elbilen lämpar sig för storstadsfolk där bilsträckorna är ofta men korta. Men visst pajasregeringen vill väl låtsas som de försöker inför val. Jämfört med Norge och Danmark är denna bonus ett skämt.
Elbilsbonusen är väl bidrag till bilindustrin? Lite som varvsstödet.

Hade det handlat om miljö hade subventioner gått till rostskydd och regelbunden service för att förlänga livslängden på bilar med förbränningsmotor som förbrukar mindre resurser och därmed har mindre miljöpåverkan.
Citera
Igår, 16:17
Medlem
Lassekkongos avatar
Efterblivna regler! Jag prickar av alla förutom orten som inte godkänts.. om jag skriver mig hos en släkting 4mil bort så kan jag alltså söka bidraget?

Eller kommer dom gnälla att hushållet tjänar för mycket pengar? fast man är inneboende
Citera
Idag, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Elbilsbonusen är väl bidrag till bilindustrin? Lite som varvsstödet.
Tvärtom med den nya "bonusen". Den är ett bidrag till folk som köper en elbil som mycket väl kan vara begagnad. Visst kan man hårdra det och säga att "industrin" tjänar en del pengar på att sälja reservdelar till bilarna, men så hade ju varit fallet med fossildrivna bilar också...
Bonusen är exakt vad den sägs vara. Ett bidrag för att få folk att gå över till en elbil istället för att fortsätta köra en ICE.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Hade det handlat om miljö hade subventioner gått till rostskydd och regelbunden service för att förlänga livslängden på bilar med förbränningsmotor som förbrukar mindre resurser och därmed har mindre miljöpåverkan.
Det där är ett av hitte på-argumenten från elbilshatarnas sida som inte fungerar i verkligheten. Den tekniska utvecklingen GÅR vidare och bilar NÅR till slut ett stadium där de inte är direkt värda att kosta på mer. Både ur ekonomisk synvinkel och avseende just den tekniska utvecklingen.
Skulle den där bakåtsträvande mentaliteten från elbilshatarnas sida fått råda så skulle vi för det första inte ens uppfunnit bilen ö h t! "Vad då. Häst och vagn dög bra åt mina förfäder. Då duger det åt mig också!" För det andra hade automobiler varit ångdrivna, som de första var... "Älskling, jag går ut i skogen och hugger ett par kubikmeter ved åt bilen om vi ska åka och hälsa på din mamma i Katrineholm på Lördag."... För det tredje, OM man trots allt HADE låtit utvecklingen gå vidare till bensin och dieselmotorer... Så hade vi fortfarande åkt runt i gamla lappade och lagade T-Fords med karbid-strålkastare man får gå ut och tända för hand, startvev, tappa ur kylarvätskan efter körningen om det var kallt eftersom glykol inte var uppfunnit ännu, toppfart på ca 70 km/h och total avsaknad av säkerhet!

Nä, bilismen är en ganska linjär teknisk utveckling där nya innovationer avlöser varandra. Där gamla utdaterade och utslitna bilar helt sonika skrotas av. Och nu är det dags för nästa steg i den utvecklingen som kommer att göra oss kvitt beroendet av oljan som drivmedel. Vilket, om man inte är en fanatisk elbilshatare, är en ganska bra grej!
Citera
Idag, 03:50
Medlem
Citat:
Det finns väl inte heller någon som kan kontrollera att du sålt din avgasbil heller? Innebär precis som du säger att man kan införskaffa sig en billig elbil som andra bil om man så vill för nästan ingenting.
Nä, varför skulle de kontrollera det? Är inte det en av nyheterna i det här förslaget att man INTE behöver skrota en fossilbil som fortfarande är skattad och besiktigad för att få bidraget? Annars har jag missat någonting...

Citat:
Jag tror inte detta kommer hålla. Snabbt nog så inser de att folk kommer köpa elbilar bara för att hålla i tre år och sen sälja till knappt nån förlust, kanske till och med vinst. Det finns så mycket luckor här. Pengarna kommer ta slut direkt.

Mnja... Jag tror ju inte folk kommer att se det som någon slags investeringsmöjlighet på det sättet. Värdeminskningen kommer ändå att ta ut sin rätt på tre år. Däremot en rätt intressant möjlighet att gå över och testa elbil lite billigare / mycket billigare / t o m nästan gratis!
F ö inget alls ont i att intresset för elbil sprids i bredare folklager. En del kommer att inse att: "Va' fan. det här funkar ju riktigt skapligt. Och jag slipper tanka bensin för 30 - 40 - 50 000 om året! Jag som var emot elbilar från första början!". Det kan vara värt pengarna, och det är väl stålar från någon EU-fond ändå, va? Lite återbäring på det vi betalar in varje år!
Men ja, pengarna kommer att ta slut direkt om det är upplagt så pass löst som det är nu.

Citat:
Jag hade i dina skor lätt slagit till mot en long range Kona/Niro för ca 200k. Med 64k rabatt får du en bil som du om tre år kan sälja för samma pris du i slutändan betalade OCH få en bil nästan gratis i drift. Life hack deluxe detta, och givetvis sjukt orättvist mot de som hamnar på förlorande sidan och sannolikt kommer få se Blocket helt uttömd på prisvärda elbilar.
Vi får se. Behöver som sagt EGENTLIGEN inte long range, och 200 000 är väl nästan över gränsen på vad
som går att skrapa fram... Definitivt ÖVER gränsen för vad jag vill gambla med om det på något sätt skiter sig byråkratiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in