Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Ja, men sen kommer elbilshatarna och säger att jag kör minsann till fjällen en gång per år och sommarresor ett par gånger som är 60-70 mil.
Ja men vad är problemet? kör man semesterresor och fjällresor så har man nog en familj med sig. Alla som har det vet att det går inte köra 50+ mil utan stopp. Går nog knappt köra 25 utan matpauser, pisspauser, bilen måste rengöras eller i alla fall rutor, hunden kanske ska rastas med mera.
Alla stolta dieselägare säger att jag stannar aldrig, de ska minsann köra 100 mil med blöja på och de äter aldrig eller äter i bilen medans de kör.
Jag tänker bara, det är nog påhittat för att försköna sina dieselbilar och hata mot elbilar eller så är det riktigt riktigt tragiska bara. Jag tror att jag som längst i mitt liv kört 50 mil utan minsta stopp, men det hör till det extrema. Nu för tiden, oavsett om det är elbil eller avgasbil så stannar jag nog efter 30 mil eller vad som nu passar för ett matstopp.
Nu är jag ingen elbilshatare, folk får välja att skjutsa röven i det som passar dom efter egna behov och värdegrunder.
Men något som retar mig, är att vi som väljer en annan typ av bil (äldre premium bensinare i mitt fall) ska vara med och subventionera höginkomsttagares "lyxköp" av svindyra elbilar.
Elbilar är inte tillräckligt utvecklade ännu för att passa ALLAS behov i samhället, därmed borde vi inte heller försöka tvingas till att ALLA ska köpa elbil och överge den bil som passar oss bäst.
Elbilar fanns runt år 1900 och övergavs, nya försök gjordes på 60 och 70-talen men blev ingen hit. Nu har styrande försökt tvinga oss att anamma elbilen genom subventioner, och straff för dom som inte lyder, så det är klart att man kommit längre den här gången med morötter och piskor.
Men i mina ögon är det här fortfarande
mer ett gigantiskt "försöksprojekt" sjösatt av woke och miljörörelser, än baserat på erfarenheter och sunt förnuft.
I nuvarande läge är det rimligast att var och en betalar vad det FAKTISKT kostar att äga och köra den typ av bil man själv väljer, varken mer eller mindre, utan en massa påverkan GENOM STRAFFSKATTER OCH BIDRAG från våra politiker och det förbannade EU.
Sveriges befolkning är inte den primära orsaken till global uppvärmning, tvärt om. Vi tillhör dom som är bäst i klassen trots att vi lever i ett förhållandevis kallt klimat.