2025-12-12, 15:25
Medlem
Abscess1122s avatar
Så tillhör du den minoritet av svenskar som bor på glesbygden och också tjänar mindre än en sommararbetare på Gröna Lund? Grattis! Du kanske kan få lite bonus när du gör ditt livs sämsta köp.

https://elbilen.se/nyheter/beskedet-eu-godkanner-ny-svensk-klimatbonus-for-elbilar/

Och varför säger jag livs sämsta köp? Jo för att en fattigare människa på glesbygden bör inte ens köra elbil. Det är idioti. Då ska man hellre satsa på en billig avgasbil utan räckviddsångest. Elbilen lämpar sig för storstadsfolk där bilsträckorna är ofta men korta. Men visst pajasregeringen vill väl låtsas som de försöker inför val. Jämfört med Norge och Danmark är denna bonus ett skämt.
Senast redigerad av Abscess1122 2025-12-12 kl. 16:12.
Citera
2025-12-12, 16:14
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Så tillhör du den minoritet av svenskar som bor på glesbygden och också tjänar mindre än en sommararbetare på Gröna Lund? Grattis! Du kanske kan få lite bonus när du gör ditt livs sämsta köp.

https://elbilen.se/nyheter/beskedet-eu-godkanner-ny-svensk-klimatbonus-for-elbilar/

Och varför säger jag livs sämsta köp? Jo för att en fattig människa på glesbygden bör inte ens köra elbil. Det är idioti. Elbilen lämpar sig för storstadsfolk där bilsträckorna är ofta men korta. Men visst pajsregeringen vill väl låtsas som de försöker inför val. Jämfört med Norge och Danmark är denna bonus ett skämt.

Ja, Tidäregeringens elbilsbonusar är ett totalt skämt. Vilket också svenska bilägarte insett, eftersom bonusen utnyttjats i extremt låg grad. Trots att den mer än fördubblades för en tid sedan.

Men så går det när man idiotiskt nog går till val på att "elbilsbonus är woke". Den som fanns före valet var långt ifrån perfekt, eftersom den prioriterade välbeställda villabor runt storstäderna. Men den funkade i alla fall, och låg på nåt slags miniminivå.

Å andra sidan har Tidö-dumbommarna nu bäddat ett perfekt läge för höjd elbilsbonus och elbilsköp, om det blir en "inte Tidö"-regering efter valet nästa år.
Citera
2025-12-12, 17:38
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ja, Tidäregeringens elbilsbonusar är ett totalt skämt. Vilket också svenska bilägarte insett, eftersom bonusen utnyttjats i extremt låg grad. Trots att den mer än fördubblades för en tid sedan.

Men så går det när man idiotiskt nog går till val på att "elbilsbonus är woke". Den som fanns före valet var långt ifrån perfekt, eftersom den prioriterade välbeställda villabor runt storstäderna. Men den funkade i alla fall, och låg på nåt slags miniminivå.

Å andra sidan har Tidö-dumbommarna nu bäddat ett perfekt läge för höjd elbilsbonus och elbilsköp, om det blir en "inte Tidö"-regering efter valet nästa år.
Jag undrar lite vad detta kan göra mot andrahandsmarknaden. Med denna bonus kan någon få nästan 65k avdrag på en elbil. Hittar man en billig elbil på Blocket för ca 200k (ja, billigt för elbilsstandard...) och sen drar av 65 så är det ju en massiv skillnad. Inte tillräckligt för att man inte ska välja en avgasbil i första hand om man är av begränsad inkomst och bor på glesbygden men tillräckligt för att den innerstadsbo av jämförbar inkomst som faktiskt kan dra nytta av elbilens fördelar kan känna sig riktigt lurad i jämförelse.

Jag vettefan hur tänket gick när man konstruerade bonuset. Jag tänker mig att nånstans i nåt hörn satt fetto-jimmie och skällde ut alla "leftist innerstadsbonusar" och ville ha något för sina röstare där ute i Alabam- jag menar glesbygden också. Det är oerhört fult att begränsa bonusar för att premiera sina väljare. Jag förstår inte hur media inte kan vara mer kritiska.
Citera
2025-12-12, 18:02
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Elbilen lämpar sig för storstadsfolk där bilsträckorna är ofta men korta.

Håller inte alls med om det.
Elbil passar någon som har möjlighet att ladda hemma och kör många mil per år.

Många på landsbygden har de förutsättningarna. I en stad kan det vara svårare att ladda hemma åtminstone inte lika billigt.
Citera
2025-12-12, 18:55
Medlem
Citat:
Elbilen lämpar sig för storstadsfolk där bilsträckorna är ofta men korta. Men visst pajasregeringen vill väl låtsas som de försöker inför val. Jämfört med Norge och Danmark är denna bonus ett skämt.

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen

Många på landsbygden har de förutsättningarna. I en stad kan det vara svårare att ladda hemma åtminstone inte lika billigt.

Helt enig med dig gärningsmannen, den som kör många mil per år och mest laddar hemma passar elbil som bäst för. Det ger bäst ekonomi. Sen vet jag inte hur det är uppe i norrland om man flera gånger i månaden kör sträckor längre än säg 30 mil (sätter 30 som gräns för att det är vad som kan funka när det är riktigt jävla kallt)

Men för den vanlige bilisten som kör några mil per dag, även om det är så mycket som 20 mil per dag så är elbil perfekt. Kör man dock flera gånger i veckan längre än 30 mil så förstår jag om man väljer diesel.
Citera
2025-12-12, 19:36
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Helt enig med dig gärningsmannen, den som kör många mil per år och mest laddar hemma passar elbil som bäst för. Det ger bäst ekonomi. Sen vet jag inte hur det är uppe i norrland om man flera gånger i månaden kör sträckor längre än säg 30 mil (sätter 30 som gräns för att det är vad som kan funka när det är riktigt jävla kallt)

Men för den vanlige bilisten som kör några mil per dag, även om det är så mycket som 20 mil per dag så är elbil perfekt. Kör man dock flera gånger i veckan längre än 30 mil så förstår jag om man väljer diesel.
Fast nu får man ändå ha i åtanke att detta är låginkomsttagare vi pratar om. De kommer inte köpa BMW iX3 för 750k kr. De kommer ha råd som mest med elbilar med ganska blygsam räckvidd. Sen lägger du på vintertaxan som kommer i Norrland och för mig helt logiskt varför många med tajt budget isåfall hellre väljer avgasbil. I storstäder behöver du sällan köra sådana sträckor. Bor du i utkanten av storstäderna är elbilen perfekt pendlingsbil. Men i Norrland i minus 20 grader och snö? Då skulle jag akta mig för de billigare elbilarna med kort räckvidd.
Citera
2025-12-12, 19:57
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen

Jag bor på landsbygden, och den största fördelen med en elbil är att jag kan köra "gratis" med "eget drivmedel", dvs. största delen av året kommer drivmedlet från solpaneler. Det som suger är nivån på investeringen, men där räknar jag kallt med att nästa regering helt enkelt är tvungen att fixa till elbilsstödet. Eftersom det är bättre att ge pengar för elbilsköp till sina egna medborgare än till att köpa "icke-utsläpp" (utsläppsrätter) från andra länder.

Och jo, jag vet att det inte är "gratis", när man räknar på investeringen i solpaneler (och elbil). Men jag hade en hyrd ID.5 i en månad, och den där känslan av att man "tankar gratis" med egen solel är jäkligt kunglig (fast man alltså vet att det inte stämmer helt). Och den bilen hade omkring 500 km räckvidd på "full tank", ca. 10% mindre än utlovade 550 km, men det räckte hur bra som helst till all normal "vardagskörning".
Citera
2025-12-13, 01:38
Medlem
Hardstekts avatar
Bilar borde inte subventioneras överhuvudtaget. Det är ren konsumtion. Och sjuka skatter borde tas bort.

Varför skall folk med låg inkomst på landsbygden köpa en dyr elbil?
Senast redigerad av Hardstekt 2025-12-13 kl. 01:40.
Citera
2025-12-13, 01:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja, men sen kommer elbilshatarna och säger att jag kör minsann till fjällen en gång per år och sommarresor ett par gånger som är 60-70 mil.

Ja men vad är problemet? kör man semesterresor och fjällresor så har man nog en familj med sig. Alla som har det vet att det går inte köra 50+ mil utan stopp. Går nog knappt köra 25 utan matpauser, pisspauser, bilen måste rengöras eller i alla fall rutor, hunden kanske ska rastas med mera.

Alla stolta dieselägare säger att jag stannar aldrig, de ska minsann köra 100 mil med blöja på och de äter aldrig eller äter i bilen medans de kör.

Jag tänker bara, det är nog påhittat för att försköna sina dieselbilar och hata mot elbilar eller så är det riktigt riktigt tragiska bara. Jag tror att jag som längst i mitt liv kört 50 mil utan minsta stopp, men det hör till det extrema. Nu för tiden, oavsett om det är elbil eller avgasbil så stannar jag nog efter 30 mil eller vad som nu passar för ett matstopp.
Nu är jag ingen elbilshatare, folk får välja att skjutsa röven i det som passar dom efter egna behov och värdegrunder.

Men något som retar mig, är att vi som väljer en annan typ av bil (äldre premium bensinare i mitt fall) ska vara med och subventionera höginkomsttagares "lyxköp" av svindyra elbilar.

Elbilar är inte tillräckligt utvecklade ännu för att passa ALLAS behov i samhället, därmed borde vi inte heller försöka tvingas till att ALLA ska köpa elbil och överge den bil som passar oss bäst.

Elbilar fanns runt år 1900 och övergavs, nya försök gjordes på 60 och 70-talen men blev ingen hit. Nu har styrande försökt tvinga oss att anamma elbilen genom subventioner, och straff för dom som inte lyder, så det är klart att man kommit längre den här gången med morötter och piskor.

Men i mina ögon är det här fortfarande mer ett gigantiskt "försöksprojekt" sjösatt av woke och miljörörelser, än baserat på erfarenheter och sunt förnuft.

I nuvarande läge är det rimligast att var och en betalar vad det FAKTISKT kostar att äga och köra den typ av bil man själv väljer, varken mer eller mindre, utan en massa påverkan GENOM STRAFFSKATTER OCH BIDRAG från våra politiker och det förbannade EU.

Sveriges befolkning är inte den primära orsaken till global uppvärmning, tvärt om. Vi tillhör dom som är bäst i klassen trots att vi lever i ett förhållandevis kallt klimat.
Senast redigerad av sykkelpump 2025-12-13 kl. 01:46.
Citera
2025-12-13, 04:46
Moderator
Gromguttens avatar

Bilar -> politik inrikes

/Mod
Citera
2025-12-13, 08:01
Avstängd
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nu är jag ingen elbilshatare, folk får välja att skjutsa röven i det som passar dom efter egna behov och värdegrunder.

Men något som retar mig, är att vi som väljer en annan typ av bil (äldre premium bensinare i mitt fall) ska vara med och subventionera höginkomsttagares "lyxköp" av svindyra elbilar.

Elbilar är inte tillräckligt utvecklade ännu för att passa ALLAS behov i samhället, därmed borde vi inte heller försöka tvingas till att ALLA ska köpa elbil och överge den bil som passar oss bäst.

Elbilar fanns runt år 1900 och övergavs, nya försök gjordes på 60 och 70-talen men blev ingen hit. Nu har styrande försökt tvinga oss att anamma elbilen genom subventioner, och straff för dom som inte lyder, så det är klart att man kommit längre den här gången med morötter och piskor.

Men i mina ögon är det här fortfarande mer ett gigantiskt "försöksprojekt" sjösatt av woke och miljörörelser, än baserat på erfarenheter och sunt förnuft.

I nuvarande läge är det rimligast att var och en betalar vad det FAKTISKT kostar att äga och köra den typ av bil man själv väljer, varken mer eller mindre, utan en massa påverkan GENOM STRAFFSKATTER OCH BIDRAG från våra politiker och det förbannade EU.

Sveriges befolkning är inte den primära orsaken till global uppvärmning, tvärt om. Vi tillhör dom som är bäst i klassen trots att vi lever i ett förhållandevis kallt klimat.

Dessutom har denna idioti, i kombo med lika idiotisk energipolitik nu närapå satt europeisk bilindustri och underleverantörer i konkurs.. dessa enorma felsatsningar och att bränna cash på idioti och dyr energi har ett enormt pris.. och allt detta pga efterbliven politisk aktivism, helt utan någon som helst nytta
Citera
2025-12-13, 08:42
Medlem
kyrkstockens avatar
staten skall inte ta på sig nya åtaganden. Tvärtom minska så att man verkligen kan fullgöra sina skyldigheter.

De enda som vinner på detta är byråkrater. De måste nu anställa fler byråkrater och administrationen växer.
Det här är så djävla dumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in