2026-01-20, 00:13
Medlem
Filip Dikmen har problem. Jag vet inte om det är någon NPF som ligger i botten av dessa. Men aggressionsproblem, svårigheter att förstå andra och grandios självbild har han hur som helst. Det är som att han fullständigt saknar förmåga att förstå hur uppenbart självgod han är när han på olika vis beskriver sin egen förträfflighet. ”Åh ett problem jag haft är att gubbar inte gillat när jag förklarat för dom hur saker ligger till” och ”Jag klarade pusslet ensam snabbare än alla andra tillsammans men ingen applåderade”. Vad som gör att man sekundärskäms är att det är obefogat och utan någon som helst charm. Annat är det när någon som Zlatan pratar om sig själv som gud själv. Han kan backa upp det och gör det dessutom med karisma.

Riktigt bra att grabbarna sätter Filip på plats. Han uppvisar beteenden och tankemönster som de flesta växer ur under tonåren. Snubben fyller 30 i år. Men jag hoppas för hans skull att han är en late bloomer och inser att han inte kan hålla på som han gör.

För övrigt. Han är född i Sverige men pratar med sån jäkla brytning. Vad är grejen med det?
Citera
2026-01-20, 01:30
Avstängd
Sagodjurs avatar
såg bara första halva avsnittet.
orkar ijnte med alla långsamma närbilder på deltagarna. den som filmat är en idiot och bör aldrig mer arbeta med film. aldrig mer.

munkarna är förstås idioter. det är som att ta en p.t. på friskis och svettis och tro man får visdomsord.

deltagarna är idioter allihop. när dom säger att dom har problem med empati antar jag dom menar att dom är själviska idioter.

jureskog, vilken jubelåsna. sitter och säger att han har problem med att bygga lego med sitt barn för det inte blir som han vill, han tror alltså att umgås med sitt barn handlar om honom och vad han åstakommer med byggandet..

en sån jävla idiot borde kanske inte ha barn överhuvudtaget.

gå och stek en hamburgare till din jävla sopa.

trodde inte dessa människor hade så mkt personliga problem men dom verkar ju helt efterblivna allihop.
Citera
2026-01-20, 03:01
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Ögonblicket av ve och fasa i ögonen på mästaren Shao och mästaren Lin när de plötsligt förstod att Jureskog på bara ett par dagar blivit en bodhisattava, en upplyst, som valde att lämna deras fåfängliga kloster och eviga samsara för att istället, driven av medkänsla, hjälpa alla kännande varelser att nå upplysning. De båda mästarna Lin och Shao insåg med ens att de bådas 40 respektive 50 åriga vistelse i klostret, med celibat, böngroddar, vatten och oavbruten masochism, varit helt bortkastade och att nirvana endast kan uppnås på en yacht i Dubai med god mat, gott vin, 92% ladd och två ryska tonårshoror.
I sin förnekelse av det inträffade drevs de därför att desperat förbjuda de övriga deltagarna att tala om, eller ens tänka på, att Jureskog varit en av dem men att han i sin gudomliga vishet valt den enda rätta vägen, långt bort från snoriga ungar och asketism.
Namaste
Tokkō

Tycker att det är intressant att en sådan som Jureskog irriterar så många, inklusive mig själv, när man egentligen borde tänka som Master sa, att han är rädd (att möta sig själv) och att vi inte vet vad andra människor bär på.

Alla som läst amatörpsykologi förstår ju egentligen detta, ändå stör det oss något oerhört.

Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
såg bara första halva avsnittet.
orkar ijnte med alla långsamma närbilder på deltagarna. den som filmat är en idiot och bör aldrig mer arbeta med film. aldrig mer.

munkarna är förstås idioter. det är som att ta en p.t. på friskis och svettis och tro man får visdomsord.

deltagarna är idioter allihop. när dom säger att dom har problem med empati antar jag dom menar att dom är själviska idioter.

jureskog, vilken jubelåsna. sitter och säger att han har problem med att bygga lego med sitt barn för det inte blir som han vill, han tror alltså att umgås med sitt barn handlar om honom och vad han åstakommer med byggandet..

en sån jävla idiot borde kanske inte ha barn överhuvudtaget.

gå och stek en hamburgare till din jävla sopa.

trodde inte dessa människor hade så mkt personliga problem men dom verkar ju helt efterblivna allihop.

Målet är ju att finna något djupare i en värld där det mesta syftar till att fokusera utåt istället för inåt. Att lära sig att utforska och finna sin inre kraft för att bli en bättre människa och kunna hantera livet på ett mer konstruktiv vis. Lite som KBT, som Janne sa. Man blir herre över sig själv och låter sig inte styras av känslor eller negativa tankar som begränsar en.

Kan inte se något negativt med att utmana sig själv både fysiskt och psykiskt, det är ju betydlig mer naturligt för människan än att precis allt i livet ska vara bekvämt och enkelt. Är man helt otränad i detta, så blir minsta motgång enorm.

Har aldrig gillat uttrycket "att hitta sig själv", men det är väl lite det , det går ut på om jag förstår det rätt. Att lära sig vad ens styrkor och begränsningar är för att kunna utvecklas därifrån.
Citera
2026-01-20, 12:51
Medlem
Jag såg två avsnitt, började se det tredje men orkade inte mer än några minuter.
Jureskog gnäller som en unge, precis som efterblivne Filip (som enligt tråden verkar ha socialt handikapp så han kan förlåtas till viss del), Mjällby och Varela är totalt ointressanta, Jan Emanuel någorlunda sympatisk, Jon överlag positiv, och Pa(?) Negern en snäll människa som inte verkar ha något ego att kämpa med.
Bortsett från C-kändisarna så är produktionen kass. Jag har inte sett något kändis- eller tävlingsprogram på tio år men blev positiv till upplägget. Från mastern kommer det klyschor. Vi får se en del av deltagarnas tuffa träning och deras tröga dialog sinsemellan. Vad som saknas är djupet man förväntade sig när programmet skulle utspelas i Asien mer en master, men majoriteten av deltagarna verkar sakna all form av djup, kanske får vi se mer av det senare, och att de ska förändras på tolv ynka dagar är väl syftet. Programmet hade nog varit mer intressant med vanliga anonyma människor istället för dessa kändisar som bara vill synas. Något som ändå fick mig att tänka efter var hur värdefullt livet är för kung fumunkarna som bara mediterar och tränar. Ingen kvinna, inga barn, inget nöje. Det är absolut inte lösningen på livet, Sydkorea bärs upp av att folk arbetar. Isoleringen känns mer till för personer som måste ha stenhårda rutiner för att inte balla ur, som kriminella och psykiskt sjuka.
Senast redigerad av TobiasBeecher 2026-01-20 kl. 12:58.
Citera
2026-01-20, 13:14
Avstängd
Sagodjurs avatar
programmet är tydligen danskt, och det lär väl bli nåt slags fångarna på fortet då dom hyr det här klostret som ett slags fort boyard.

finns nederländska, belgiska, franska, schweiziska versioner också.

själv jobbar jag på ett manus till serien "friskis och svettis heroes" där vi får följa 10 maskulina män som får tvingas köra zumba pass och svett-yoga och som får råd av dom kvinnliga instruktörerna att "bit ihop" och "braaaa jobbat"

kommer på tv4 i vår.
Citera
2026-01-20, 15:11
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Det har ju ett syfte. Det är en kampsport man tränar och då är det bra att härda armar och ben.
Är samma sak i typ thaiboxning där man härdar smalben för att kunna sparka hårt och lår för att kunna ta emot bensparkar.
Det är en ren fysiologisk förändring som sker som gör att kroppen kan ta emot stryk bättre och inte bara mentalt.
Borde de inte lär sig att fightas istället? Det är vad man gör när man tränar Muay thai och MMA exempelvis. Sparra och få lite smärta på det sättet istället. Man lär sig även att hantera sitt ego.
Citera
2026-01-20, 16:37
Medlem
Tänk att sitta och anse att tusenårig filosofi är "kliché"

Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Borde de inte lär sig att fightas istället? Det är vad man gör när man tränar Muay thai och MMA exempelvis. Sparra och få lite smärta på det sättet istället. Man lär sig även att hantera sitt ego.

Det handlar inte bara om att kunna fightas, de har två mål med övningarna. Dels då att härda kroppen av självklara anledningar men också att träna och härda sitt psyke. Det är övningar i att övervinna smärtan och kunna ge sitt allra max oavsett hur mycket du lider. Kunna leda tankarna rätt och få bort negativitet och osäkerhet. Att i lidandet och det monotona finna tålamod och sinnesro, sitt inre lugn.

Detta kan man förstås göra på många olika sätt och diskutera i all oändlighet vad som är bäst, men man får se till kontexten också. De är i ett Shaolin-tempel och dessa metoder passar deras mål. Därför är det löjligt hur vissa i gruppen kritiserar metoderna när det dels inte är något konstigt alls inom kampsport och förväntas i en sådan plats och dels när de inte alls förstår syftet.
Citera
2026-01-20, 17:41
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalasKagge
Tänk att sitta och anse att tusenårig filosofi är "kliché"

Det handlar inte bara om att kunna fightas, de har två mål med övningarna. Dels då att härda kroppen av självklara anledningar men också att träna och härda sitt psyke. Det är övningar i att övervinna smärtan och kunna ge sitt allra max oavsett hur mycket du lider. Kunna leda tankarna rätt och få bort negativitet och osäkerhet. Att i lidandet och det monotona finna tålamod och sinnesro, sitt inre lugn.

Detta kan man förstås göra på många olika sätt och diskutera i all oändlighet vad som är bäst, men man får se till kontexten också. De är i ett Shaolin-tempel och dessa metoder passar deras mål. Därför är det löjligt hur vissa i gruppen kritiserar metoderna när det dels inte är något konstigt alls inom kampsport och förväntas i en sådan plats och dels när de inte alls förstår syftet.
Jag vet men efter att ha sett nästan 3 avsnitt så är det knappt någon fokus på meditation, andningsövningar etc. Saker jag praktiserar och vill se mer om på ett djupare plan.

Jag tycker det hela verkar enformigt och upprepande på ett skadligt och dåligt sätt. Kanske därför man bara finner shaolin tempel i djungeln i asien medans andra kampsporter, meditation, yoga, visualisering, andningsövningar, kallbad har spridit sig över hela världen. Att slå mot varandras underarmar varje dag och dansa med pinnar har inte gjort det.
Senast redigerad av ricardo22 2026-01-20 kl. 18:13.
Citera
2026-01-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Jag vet men efter att ha sett nästan 3 avsnitt så är det knappt någon fokus på meditation, andningsövningar etc. Saker jag praktiserar och vill se mer om på ett djupare plam.

Jag tycker det hela verkar enformigt och upprepande på ett skadligt och dåligt sätt. Kanske därför man bara finner shaolin tempel i djungeln i asien medans andra kampsporter, meditation, yoga, visualisering, andningsövningar, kallbad har spridit sig över hela världen. Att slå mot varandras underarmar varje dag inte har gjort det.

Ja men det kan bero på hur programmet är klippt också. Jag menar, de hade ett halvt avsnitt som bara handlade om Mjällby och hans dåliga koordination.

Varför på ett skadligt och dåligt sätt? Det är inte heller konstigt att en extrem metod som i grunden går ut på att skapa mikrofrakturer i benet som läker och härdar sig ännu starkare inte sprider sig som helt andra saker som yoga, kallbad och sånt. Väldigt konstig jämförelse dessutom och inte heller relevant. Är handboll dåligt för att det inte är lika utspritt som fotboll? Ska handbollspelare överge handbollsträning för att fotbollsträning är vanligare?

Kritiken känns bara felplacerad, är det inte vad ni önskar få ut av programmet och ni hoppades man valde en annan typ av ideologi att följa så är det helt ok men det är inte templets fel. För att förtydliga så försvarar jag bara templet lite, inte programmet. Man behöver inte hålla med om deras metoder och filosofi men de gör inte saker bara för att jävlas och bestraffar deltagare. Visa respekt och försök faktiskt förstå innan man börjar kritisera och låtsas som man har svaret för allt som passar alla.
Citera
2026-01-20, 19:10
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosavasen
Håller med HELT! Jureskog har verkligen sjunkit i mina ögon. Han framstår som en jättebebis som inte gör annat än ifrågasätter, klagar och istället skryter om sig själv och det han har uppnått. Med hans inställning så kommer han aldrig komma tillrätta med ”bruset i huvudet”. Han är inte tillräckligt öppen eller spirituell för det och kommer förmodligen leva hela sitt liv utan att vakna upp. Egot är alldeles för stort. Sorgligt!
"I am a master chef with many restaurants and employees".
Citera
2026-01-20, 19:34
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalasKagge
Klart Jureskog får tycka som han vill men han har gjort bort sig själv totalt, skämt ut sig och varit respektlös samt fullständigt missförstått deras filosofi.

- Säger själv att han inte hade en aning om vad han gav sig in på... Respektlöst mot värdar att inte kolla upp vad man ger sig in på när man har såna förbehåll.

- Gråter över "pennalism", som han respektlöst kallar det trots samtalet med Shi Heng Yi tidigare, vilket visar vilken fullkomlig idiot han är och inte alls förstår deras metoder.
...

Och nu har Jureskog suttit i tv-soffan på Sverige live och försökt släta över, fortsätter att skylla ifrån sig och förstärka sin point of view. Han har lärt sig precis ingenting.

Jag trodde jag skulle gilla Jureskog och störa mig på J-E. Det blev tvärtom.
Citera
2026-01-20, 20:11
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0

...
Målet är ju att finna något...

JJ blev felinformerad. "Det var insålt som en retreat med lite fysiska inslag". Det var inte vad en person som vill ha glädje och kärlek och positivism gav sig in på.
Han kom hem tomhänt från sin gratisresa men kanske fick SvT en lärdom. Jag vill aldrig se Jureskogs nuna i tv igen, jag vill inte höra ett ord till från hans mun, han har diskvalificerat sig själv på livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in