2026-01-09, 23:51
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Vad rör det sig om för autistiska/autentiska frågor som han avlossat tidigare?

Det kan jag inte säga specifikt, men han nämnde ju i det andra avsnittet att han hade velat fråga något i stil med varför man skaffar barn om man tycker de är jobbiga, men insåg att det för övriga deltagare skulle bli dålig stämning då.
Sådant som för en autistisk borde vara helt rimliga frågor, är ibland helt orimliga för icke autistiska.

Likaså kände han att det inte skulle bli bra att försöka få Jureskog att förstå vad master menade (troligen med risk för verbal konfrontation) och valde istället att gå ut och andas lite.
Det tycker jag visar på självinsikt såväl som insikt i andras potentiella reaktioner.
Citera
2026-01-10, 12:11
Medlem
Kan vara första gången jag håller med dickman, hör bara djureskog böla om hur jobbigt det är att leka med sina barn och hur dom tjatar 'pappa' på honom. Kanske inte skulle blivit farsa då?
Citera
2026-01-10, 14:21
Medlem
LionFromZions avatar
Har sett två avsnitt nu och tycker programmet är riktigt bra. Inte på grund av reality-aspekten i grunden utan att se och höra vad mästarna har att säga. Hur de förmedlar den buddhistiska läran på ett lättillgängligt sätt. Sen är det självklart att man kan relatera till livshistorierna också beroende på hur mycket självinsikt man har istället för att dömma de som deltar.

Har som hiphop-fanatiker sedan länge sneglat åt shaolin och alltid tyckt det var häftigt. Men nu när man kommit upp i åldern lite och gått genom ett par större prövningar slår det mig i själen på ett sätt som är långt utöver att det är häftigt eller beundransvärt.

Det mästarna säger tycker jag har ett enormt djup om man vågar se sig själv i spegeln och försöker relatera på ett ärligt sätt. Synd att vi sällan bejakar den spirituella sidan av människan i vår kultur.

Shaolin templen började byggas runt 600 e.kr för att översätta och göra buddhistiska lära tillgänglig för folket, samt att bemästra sin egen potential mm.
Jämförelsen att Sverige runt 600 e.kr gick från ett löst organiserat, hedniskt jordbrukssamhälle mot en mer strukturerad, delvis kristen kultur är ganska sund att göra innan man drömmer ut deras kultur.

Får genuin motivation att förbättra mig själv när jag ser detta programmet. Tycker att det är stort av deltagarna att ställa upp. Inte direkt samma sak som att delta i ett matlagningsprogram för att få följare på Instagram som någon tidigare nämnde. Men det förstår man väl inte om man inte sett programmet antar jag.

Och va folk i tråden är negativa... Jag är inte heller ett fan av Filip men då är detta perfekt. Hans personlighet är ju motsatsen till det de ska uppnå så tryck på play och se honom plågas och syna de sidorna hos sig själv vi alla stör oss på. Borde väl vara som godis för er, eller blir det lite för äkta då?
Citera
2026-01-10, 15:08
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det kan jag inte säga specifikt, men han nämnde ju i det andra avsnittet att han hade velat fråga något i stil med varför man skaffar barn om man tycker de är jobbiga, men insåg att det för övriga deltagare skulle bli dålig stämning då.
Sådant som för en autistisk borde vara helt rimliga frågor, är ibland helt orimliga för icke autistiska.

Likaså kände han att det inte skulle bli bra att försöka få Jureskog att förstå vad master menade (troligen med risk för verbal konfrontation) och valde istället att gå ut och andas lite.
Det tycker jag visar på självinsikt såväl som insikt i andras potentiella reaktioner.
Vilka oerhörda vedermödor det verkar vara att ha autism (rolleeyes) att säga för mycket & därmed bli populär framför att säga för lite & bli bortglömd

Har Snoppmen ens erkänt att han har autism?

Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmVanhorn
Kan vara första gången jag håller med dickman, hör bara djureskog böla om hur jobbigt det är att leka med sina barn och hur dom tjatar 'pappa' på honom. Kanske inte skulle blivit farsa då?
Jag håller med Njureskogh, fan vad jobbigt att måste försöka gå ner på ett barns nivå och leka, det är omöjligt, nä min framtida kvinna får ha umgängesrätt (leka) och jag får full vårdnad om vår tjej där vi kan umgås som fullvuxna kulturarbetare
Senast redigerad av Crapmagic 2026-01-10 kl. 15:42.
Citera
2026-01-10, 16:10
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Kvar på trappan med en enkel kvast i näven står Jureskog och vinkar till de andra. Han har betämt sig för att stanna i templet för resten av livet...
Det är det som kallas för att vara en närvarande pappa, närvarande i nuet

Vax-on-Vax-off, nästa avsnitt måste väl ändå det spirituella flummet börja, mästarens tuck tuck behöver faktiskt tvättas, dumma svenskar ställer upp
Senast redigerad av Crapmagic 2026-01-10 kl. 16:16.
Citera
2026-01-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jureskog är trist. Jag trodde han hade psyke men tyvärr är han en riktig ”cry baby” som ger upp när något är jobbigt eller gör ont.
Som en av Sveriges främsta kockar hade jag förväntat mig lite pannben, den branschen är ju tuff.
Sen märks det ju att han stått i ett kök och käkat kött och lapat bernaise i för stora mängder och inte vägt upp det med träning, men va fan liksom, visa lite stake. Sjukt lättkränkt också och tror att allt som deras ”master” säger är en förtäckt pik specifikt till honom 🤦🏻‍♂️

Filip Dikmen har ganska stor självinsikt, det är en styrka.
Han har autism vilket också märks i hans sätt att kommunicera.
I hans huvud är det fullt rimligt att ställa en fråga som egentligen är helt logisk, men han har lärt sig att vi utan autism inte klarar att få sådana frågor och skulle reagera negativt. Därför valde han att istället avlägsna sig vid något tillfälle. Insiktsfullt.
Tror att han drog stor lärdom av sin medverkan i Förrädarna.
Med ytterligare träning genom livet kommer han kunna sitta kvar i en sådan situation utan att ställa logiska/autistiska frågor som vi övriga skulle bli sura över👏🏼👏🏼

”Influenser-Jon” som i grunden är en extremskidåkare som tjänat sjuka pengar, visade sig vara för snål för en åkgräsklippare😁
Johan Mjällby vet inte hur man tvättar kläder, ja vad ska man säga🫣

Jureskog verkar extremt osympatisk. Som en surfitta som gnäller över precis minsta lilla grej och klagar på hur jobbigt det är att vara pappa eftersom man behöver bygga Lego med sonen som inte bygger rätt. Sjukt osympatisk framställning.
Citera
2026-01-10, 20:01
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Vilka oerhörda vedermödor det verkar vara att ha autism (rolleeyes) att säga för mycket & därmed bli populär framför att säga för lite & bli bortglömd

Har Snoppmen ens erkänt att han har autism?

Jag håller med Njureskogh, fan vad jobbigt att måste försöka gå ner på ett barns nivå och leka, det är omöjligt, nä min framtida kvinna får ha umgängesrätt (leka) och jag får full vårdnad om vår tjej där vi kan umgås som fullvuxna kulturarbetare

Ja han har öppet berättat att han har autism. Och det var väl inte nödvändigt ens. Inte för ett någorlunda tränat öga i alla fall.
Citera
2026-01-10, 22:28
Medlem
Hmmm...allt det här snacket från mästern om att det är genom smärta och lidande som vi utvecklas och blir en bättre version av oss själva, blir vår egen mäster så att säga, efter att ha uthärdat och lärt oss bemästra dessa påminner mig rätt mycket om precis vad jag brukar säga till mina flickvänner när jag övertalar dem till att vi skall ha analsex.
"Visdomsord och högre sanningar"? Tja, om ni vill kalla det det så...
Citera
2026-01-10, 22:49
Medlem
picapicans avatar
Svårt för programmet där man ska plåga sig, fast man redan har ont. Vad är grejen?
Citera
2026-01-10, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Hmmm...allt det här snacket från mästern om att det är genom smärta och lidande som vi utvecklas och blir en bättre version av oss själva, blir vår egen mäster så att säga, efter att ha uthärdat och lärt oss bemästra dessa påminner mig rätt mycket om precis vad jag brukar säga till mina flickvänner när jag övertalar dem till att vi skall ha analsex.
"Visdomsord och högre sanningar"? Tja, om ni vill kalla det det så...
Eller hur?… och när Varela skulle prata själv med mästaren, vad fick han för svar egentligen? Bara nåt blaj.
Nä det är så fjantigt med sk visdomsord. Bara väntar på nåt ”fånga dagen”-trams fast sagt med en tillgjort VIS och ÖSTERLÄNDSK röst 🫠

Gå gärna in på mästarens Instagram och bli uppfylld av ”Lev som att du kommer att dö i morgon” och andra visheter 😬
shihengyi.online heter kontot
Senast redigerad av snajjels 2026-01-10 kl. 23:52.
Citera
2026-01-11, 07:04
Medlem
Bikefits avatar
Hur sedan SVT klipper programmet gör mycket för vad vi får se.
Hur personen framstår-Eller gör bra Tv program.
Citera
2026-01-11, 08:49
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajjels
Eller hur?… och när Varela skulle prata själv med mästaren, vad fick han för svar egentligen? Bara nåt blaj.
Nä det är så fjantigt med sk visdomsord. Bara väntar på nåt ”fånga dagen”-trams fast sagt med en tillgjort VIS och ÖSTERLÄNDSK röst 🫠

Gå gärna in på mästarens Instagram och bli uppfylld av ”Lev som att du kommer att dö i morgon” och andra visheter 😬
shihengyi.online heter kontot

Kan du förklara hur du tycker det var blaj?

Han vill ha hjälp med sin empatiska sida efter att han gått genom väldigt tuffa saker som fått honom att stänga av det för att överleva.
Mästaren säger till honom att vara ödmjuk för att andra inte haft samma utmaningar som honom. Han säger till honom att han ska ge sin empati som en gåva till människor som inte upplevt samma saker, istället för att avgöra om de förtjänar det.

Ganska klokt och empatisk sätt att tänka och väldigt bra guiding i mina ögon.
Det mästaren lär ut är ett förhållningssätt till livet som shaolin har kultiverat under 1500 år, och bevisligen praktiserar till fullo.
Senast redigerad av LionFromZion 2026-01-11 kl. 08:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in