Citat:
Ursprungligen postat av
jonlie76
Som många redan skrivit så behöver elbilarna nu stå på egna ben och tyvärr är räckvidden fortfarande ett problem. De har vidare blivit så politiserat att det inte går att diskutera.
Jag skrev följande text i ett forum på FaceBook och blev utkastad:
"Jag vet inte varför det är så många elbilsaktivister i detta forum. I snart var och varannan tråd avhandlas mer eller mindre relevanta aspekter av elbilsegenskaper. Inte sällan påstås det rent osanna uppgifter utan verifikat eller någon annan dokumentation trots att de flesta elbilar tillhanda håller sådan funktioner. Därför tänkte jag att det är dags för lite konsumentinformation om elbilar.
Elbilen har till skillnad mot en ICE (Internal Comustion Engine) bil ingen optimal hastighet där energiförbrukningen per km är som lägst. Detta är ren fysik och det som tillsammans med energiåtervinning vid moderat inbromsning gör elbilen så överlägsen i stadstrafik. Baksidan är att den drar mer energi ju fortare man kör till skillnad mot en ICE-bil där förbrukningen oftast är lägre på “landsväg” än i “stadstrafik”.
Frågan är då om det har någon praktisk betydelse vid t.ex. en semesterresa till Medelhavet?
Svaret är enkelt. Det beror på hur du använde din ICE-bil och om anpassningen till elbil upplevs som något positivt. Här är det alltså användningen som avses och inte känslan av att göra något bra och visa upp det på Internet.
Det man kan säga kort är att ju kortare sträckor du är van att köra ju mindre kommer omställningen vara.
De elbilar som har längst räckvidd ligger runt 700km. här ligger många premiumbilar men även Tesla model 3 RWD LR. När det kommer till räckvidd så är det inte någon skillnad mot ICE-bilar. Den uppgivna är en maximal räckvidd som sällan eller aldrig uppnås vid körning i trafiken. Sedan vill man ha några mil (10%) kvar vid laddning/tankning så man slipper köra tomt. Men där slutar likheterna.
Även om elbilen laddas till 100% då den står hemma på garageuppfarten så laddar de flesta till runt 80% när man är på långresa p.g.a. tidsåtgången för de sista 20%.
Då har vi till skillnad mot en ICE-bil som kan använda 90% av varje tank, 70%. Då är vi nere på 490km.
En ICE-bil har en som jag nämnde tidigare en hastighet där den drar minst bränsle per km. Denna hastighet ligger i regel strax under 90 km/h, men kan variera en hel del. Det är inte en slump att många tillverkar optimerar aerodynamik och växellåda för att förbrukningen ska vara minimal i lagom landsvägshastighet.
När det kommer till elbilar så finns inte motsvarande optimala hastighet för att minimera förbrukningen utan de drar mer ju fortare man kör. Energiåtgången ökar ungefär med kvadraten på hastigheten I relevanta hastigheter. Detta medför att om man vill utnyttja hela räckvidden så behöver man köra långsamt.
Leker vi med tanken att man vill åka 120km/h så är förbrukningen ungefär 30% högre än vid 90km/h. Då har vi 345km att spela med. Det är alltså under 3 timmars körning. Och då pratar vi bilarna som är bäst i klassen. Vi har inte tagit hänsyn till värme/kyla som kan påverka räckvidden markant.
Om vi nu går över och tittar på hur det ser med laddplatser och infrastrukturen runt dessa så har det skett en enorm utveckling där utbyggnaden i Europa går väsentligt fortare än i Sverige. Av någon anledning så har elbilsförare en näst intill sexuell relation till priset per kWh. Detta medför att många tecknar avtal med aktörer som har anläggningar där övrig service kan vara väsentligt sämre än vid t.ex. en vanlig Autobahnmack. Dessutom kan de ligga en bit från motorvägar och det förekommer även att de ligger i industriområden helt utan någon form av service inklusive toalett.
Slutsatsen är att det går utmärkt att ta elbilen på en Europasemester. Besöker du städer, kör på vanliga landsvägar och rastar ofta kommer du inte märka någon skillnad och kan njuta fullt ut av semestern utan att behöva anpassa dig till bilen.
Men och här kommer brasklappen. Om du är en van Europaresenär så vet du att man från tid till annan vill transportera sig en längre sträcka. Man kanske vill stanna en extra dag vid stranden eller komma fram till släkten så fort som möjligt. Och då spelar 10km/h hit eller dit inte så stor roll utan det är stoppen som gör att tiden går. En annan klassiker är att man vill passa på att köra när barnen sover. Det är här problemen med elbilen uppstår.
Lägger vi dessutom på toalettbesök och matstopp så spelar infrastrukturen roll. Ladda på ett ställe för att det är billigt för att sedan köra en bit och äta eller gå på toa gör att den praktiska ressträckan per dygn för en elbil väsentligt understig den för en ICE-bil.
Det här är min subjektiva uppfattning. Jag diskuterar gärna elbilar men jag tänker inte svara på aktivistmail utan att den som påstår annat lägger upp data från sin bil som visar att jag har fel.
Ni andra kan fortsätt drömma om att ni kör 180 km/h timme in och timme ut på väg till Spanien eller Grekland och betalar 0 kr kWh på ett ställe där ni ändå tänkte sträcka på benen. Och självklart är framme på kortare tid än när ni körd ICE-bil.
Vidare läsning:
https://elbilsgurun.se/hur-langt-kan-man-kora-med-en-elbil/sa-langt-kan-du-kora-med-en-elbil-komplett-guide-2025/"
Jag kör elbil pga pris och bekvämlighet och har inga subventioner då bilen är inköpt begagnad och av årsmodell som inte fick elbilspremie.
Att köra något annat i vardagen är för mig otänkbart pga bekvämlighet och kostnad.
Vid långresor så är räckvidden inte längre relevant utan laddinfrastruktur och laddhastighet.
35 mil är typiskt så långt vi kör mellan laddstopp, vilket man relativt enkelt når när man följer trafikrytmen i Europa. Laddhastighet är en mycket viktigare faktor, vilket fortfarande brister i Europa i jämförelse med Sveriges och Norden. Innan sommarens drygt 500 mil roadtrip i Europa så hade jag endast ett fåtal gånger sett en begränsad laddhastighet, men framförallt i Polen var detta mer regel än undantag. Längsta ”till 80% laddningen” tog strax under en timma mot normala ”en piss och en kaffe” och utgjorde egentligen inget problem.
Det är alltid folk med elbils-fobi som problematiserar elbilen, vilket givetvis är intressant.
Nästa generations elbilar som introduceras nu laddar ännu snabbare, men ställer givetvis krav på infrastukturen och tar sig på pappret norr om 800km. Även om jag i teorin skulle kunna ta mig till Åre i en sittning från där jag bor så är det inget ens jag skulle få för mig att försöka. Jag stannade alltid några ggr för mat/kaffe/bensträckare - även när jag körde diesel som på pappret gick 1100km på en tank.
Ps, kör BMW M3 när jag vill åka fort/bana/njuta.