Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-12, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, förmodligen kommer man att kunna göra det. Den beryktade räckvidden kommer naturligtvis att vara kortare än när den såldes. För många människor kommer det inte att vara ett problem.

Ja men kommer den kunna rulla 50% av nybilsräckvidden eller kommer man direkt behöva köpa ett nytt batteri? (vars kostnad äter upp alla ev besparingar jämfört med en snål diesel)
Citera
2025-12-12, 09:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jobbig text att läsa, med "elbilshatarna" och versaler mitt i allt. Min "fucking Ford Mondeo" finns inte, jag har aldrig haft en sådan. Jag har en 12 år gammal Volvo som gått omkring 25k mil och är UA varje år (hittils).

Jag har naturligtvis fått byta en hel del slitdelar, det finns ingen bil som är en investering på något sätt. Jag undrar bara lite framåt, kommer man kunna köpa en fullt fungerande elbil om 20 år, som rullat 25k och fortfarande fungerar och är UA?

jag menar min bil tar sig ju långt över 100 mil på en tank, det gjorde den som ny och det gör den fortfarande efter 12 år.
Kommer din Volvo om 8 år och ytterligare 20000 mil vara UA? Hur långt är ett snöre?
Det rullar minst en Tesla som är 11 år som gått över 200000 mil idag, många 10-12 åringar som gått 40-50-60000 mil, med och utan originalbatteri, varför tror du inte att de och andra elbilar ska kunna göra det i framtiden?
Du har ju servat din Volvo och bytt delar för att den ska klara 25000 mil, då måste man få byta delar på elbilar med för att de ska leva vidare.
Citera
2025-12-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kommer din Volvo om 8 år och ytterligare 20000 mil vara UA? Hur långt är ett snöre?
Det rullar minst en Tesla som är 11 år som gått över 200000 mil idag, många 10-12 åringar som gått 40-50-60000 mil, med och utan originalbatteri, varför tror du inte att de och andra elbilar ska kunna göra det i framtiden?
Du har ju servat din Volvo och bytt delar för att den ska klara 25000 mil, då måste man få byta delar på elbilar med för att de ska leva vidare.

Ja jag har ju redan pratat om dessa slitdelar osv, så det är väl aldrig någon som påstått att en dieselbil är gratis bortsett från själva dieseln...

Ja men "minst en tesla som är 11 år och över 20k mil" säger inte så mycket, vi behöver vänta och se hur många som duger om ytterligare 10 år.

Kommer de flesta elbilarna "bara" ha behövt vanlig service/slitage eller kommer man behöva byta batteri för 50k var tionde år? osv osv
Citera
2025-12-12, 09:36
Moderator
Citat:
Ja jag har ju redan pratat om dessa slitdelar osv, så det är väl aldrig någon som påstått att en dieselbil är gratis bortsett från själva dieseln...

Ja men "minst en tesla som är 11 år och över 20k mil" säger inte så mycket, vi behöver vänta och se hur många som duger om ytterligare 10 år.

Kommer de flesta elbilarna "bara" ha behövt vanlig service/slitage eller kommer man behöva byta batteri för 50k var tionde år? osv osv
200k mil, två miljoner kilometer. 20000 mil finns hur många som helst, ett antal taxis som gått bra bit över 50k mil. Vissa har fått batteriet bytt, andra en eller ett par motorer, men de skrotas inte så fort de går sönder och TCO lär vara lika eller bättre än en diesel när det handlar om de milen, trots reparationer.
Citera
2025-12-12, 09:38
Medlem
Citat:
Ja men kommer den kunna rulla 50% av nybilsräckvidden eller kommer man direkt behöva köpa ett nytt batteri? (vars kostnad äter upp alla ev besparingar jämfört med en snål diesel)
Det kommer att bero på så oerhört många olika faktorer att det är svårt att säga. Vi kan ju återvända till Babsans ZOE. 32 000 mil (det är alltså 7 000 mil MER än din Volvo!) och fortfarande 86 % kvar i SOH. Skulle vi bara räkna utifrån batteripacket som sitter i den bilen så är det betydligt mer än 50 %.

Var priset på ett batteribyte hamnar i framtiden är ytterligare en sådan där faktor vi faktiskt inte vet någonting om i dagens läge. Personligen tror jag att väldigt många kommer att nöja sig med den räckvidd som finns kvar i batteriet. Som att jämföra med att byta växellåda på en 20 år gammal halvrisig V40. Det gör man liksom inte... Verksta'n skulle upplysa dig om att det är deras lagstadgade skyldighet att tala om att reparationen överstiger bilens marknadsvärde.
Citera
2025-12-12, 09:43
Medlem
Citat:
Med största sannolikhet inte. Men det beror helt sonika på hur mycket de har gått (hur många cykler batterierna har laddats).
Citera
2025-12-12, 09:54
Medlem
Det är ett jävla tjatande från folk som kör ICE bilar om hur det är med elbilar och dess livslängd. Byta batterier efter 20 år och 40000 mil bla bla. Hur många ICE bilar skjuter motorer och växellådor under samma tidsspann?

Vad jag menar är: kan vi hålla oss till relevanta driftfall som berör merparten av alla bilägare?

Jag brukar ha mina bilar i ca 3 år innan jag byter. Har kört både El, ICE och laddhybrid. När bilar är så nya spelar inte dessa 40000 mils scenarion någon som helst roll. De flesta byter sina bilar betydligt tidigare. Hur många bilar med 20k+ mil på mätaren rullar ens omkring i Sverige? De flesta av dessa går väl ute på landsbygden?

När man kört en najs elbil (BMW i mitt fall) vill man inte ha en ICE bil igen. Det känns som att slungas 30 år bakåt i tiden, med växellåda, motorbrum, durrande ljud på lågvarv, seg acceleration etc.

Det finns plats för båda typer av bilar på marknaden, precis som att det finns sportbilar/jeep/kombi etc. Blir så trött på alla diskussioner om vad som är "bäst"
Citera
2025-12-12, 11:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur fan man nu kan anse att 10-20 år är mycket länge för en bil????
Ser vi på Tesla som publicerat mycket statistik verkar 30 000 mil med 85 procent återstående kapacitet vara normen. Svenska normalbilen går 17 000 mil innan den skrotas.

Sedan handlar ju allt inte om miltal utan även år, men av naturliga skäl finns det inte lika god statistik för hur 20 år gamla elbilar fungerar. Dels för att försäljningen var mycket lägre, dels för att tekniken var mer outvecklad.
Citera
2025-12-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ser vi på Tesla som publicerat mycket statistik verkar 30 000 mil med 85 procent återstående kapacitet vara normen. Svenska normalbilen går 17 000 mil innan den skrotas.

Sedan handlar ju allt inte om miltal utan även år, men av naturliga skäl finns det inte lika god statistik för hur 20 år gamla elbilar fungerar. Dels för att försäljningen var mycket lägre, dels för att tekniken var mer outvecklad.

tack, äntligen ett inlägg med lite verklighetsanknytning
Citera
2025-12-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Subventions eran är över nu, och elbilen börjar närma sig en plats på marknaden där den måste konkurrera på mer rättvisa villkor. Än så länge har du fortfarande en stor mängd förmåner så som inga straffavgifter, ingen vägskatt, mer förmånliga elavtal, du får åka in i Stockholms "miljözoner", fri parkering i många städer osv.

Förr kunde du få nästan gratis el hela livslängden, 40,000:- i bidrag och liknande.

Elbilar suger, därav vill ingen köpa dem. De var populära ett tag inom vissa grupper på grund av alla subventioner och skattefinansierade förmåner. När de på sikt konkurrerar på lika villkor, med kilometerskatt, normala elavtal, parkeringsavgifter osv så kommer inte en jävel att vilja köpa en elbil, bortsett från en liten men högljudd minoritet som är såpass hjärntvättade att det inte går att laga, samt såpass investerade i t.ex Teslur att de numera drabbats av "sunken cost fallacy" där de hellre sjunker med skeppet än att erkänna att de hade fel.

Nja, helt över den ju inte....

https://alltomelbil.se/ny-svensk-elbilspremie-far-gront-ljus-upp-till-64-800-kronor-i-stod/

Dock ej klubbat ännu, men högst troligt.

Km-skatt och motsvarande kommer alla bilar att få om det införs. Det är fortfarande ett politiskt mål att växla över så stor del av fordonsflottan så möjligt till elbilar.
Citera
2025-12-12, 13:48
Medlem
Citat:
Jag har en Volvo med D2, tamjefan den snålaste bilen jag någonsin suttit i. Tar mig hur långt som helst på en full tank och skatt/försäkring är absolut inte dyrt. Billigt med nya däck, 16", var femte år, osv osv.

Å den är gammal, men fungerar fortfarande.

jag undrar bara, hur många fungerande beggade elbilar kommer rulla om 20 år? Teslorna som byggs idag, hur kommer de fungera om 20 år? Många kör samma bil i många år, många köper 10-20 år gamla bilar. Man kan ha en 80-tals volvo eller japsare idag som fungerar, kommer elbilen någonsin ha en sådan lång hållbarhet?

Tänker man lite framåt så kanske elbilsintresset svalnar något va.

Hur många av dagens bensin/diselbilar kommer att rulla om 20 år? Alla bilar idag har en hel del avancerad elektronik i sig som gör dem allt svårare (men inte omöjligt) att hålla liv i länge, jämfört med tidigare generationer.

Däremot är det helt orealistisk att byta ut alla fordon mot el, den tanken är helt vannsig.
Citera
2025-12-12, 13:53
Medlem
Jag köpte en elbil rätt nyligen och ångrar mitt köp, det roliga är att någon länkade en artikel med svenskars kundnöjdhet i en annan tråd och "min" bil låg i top, jag hade gett min bil 1/5 stjärnor. De som påstår att de är nöjda ljuger för att de betalt runt miljonen, synd att folk inte kan vara ärliga och säga som det är - elbilar är skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in